Як зібрати мільярд гривень до бюджету

24 жовтня 2018, 16:00

Незважаючи на певні позитивні тенденції останніх років, приблизно третина української економіки і далі залишається в тіні. Одним з ринків, левова частка якого сьогодні перебуває в "сірій" зоні, є збір брухту.

Виведення його з тіні дасть можливість залучити до держбюджету майже мільярд гривень додаткових надходжень, створить тисячі легальних робочих місць і в перспективі збільшить збір важливої для української металургії сировини.

Відео дня

Чому 70% ринку брухту перебуває в тіні

Питання про легалізацію ринку металобрухту назріло вже давно, зокрема раніше вдалося виключити стягнення ПДФО на здавання металобрухту з фізичних осіб – податку, який давав абсолютно нікчемні надходження до державного бюджету на рівні кількох десятків тисяч гривень на рік. Проте сьогодні приблизно 70% ринку металобрухту обсягом приблизно 17 млрд грн і далі залишаються в тіні і причин цьому кілька:

  • Заздалегідь нездійсненні вимоги до пунктів прийому металобрухту. Зокрема, закон вимагає наявність на них спеціального обладнання вартістю приблизно два мільйони доларів.
  • Надуманий поділ металобрухту на побутовий і промисловий і штрафи за неправильне визначення видів металобрухту. Водночас чітких критеріїв, який саме брухт вважати промисловим, а який побутовим, досі немає.
  • Заборона купувати металобрухт у населення за готівковий розрахунок.
  • Рудиментарні акти обстеження майданчика з прийому брухту, які забули скасувати після ліквідації ліцензій три роки тому.
  • Існуюча на сьогодні кримінальна відповідальність за невключення брухтозаготівельних підприємств у неіснуючий реєстр.

Очевидно, що весь цей комплекс причин різко обмежує можливість легальним приймальникам металобрухту конкурувати з напівпідпільними гаражами, в яких приймають вторсировину у населення. До того ж існуючий стан справ у брухтозаготівлі є потужним стимулом для корупції. Так, закрити очі на гараж, який приймає брухт, коштує тисячу гривень на місяць, плата за лояльність правоохоронних і контролюючих органів під час оформлення сировини для наступного продажу – ще 100-120 гривень на тонні плюс інші побори, наприклад, за оформлення липових актів обстеження.

Удар по корупції і захист інфраструктури

Кардинально змінити стан справ у брухтозаготівлі, усунувши всі перелічені вище проблемні моменти, покликаний законопроект №7497, розгляд якого у Верховній Раді має відбутися найближчим часом. Цей документ вже дістав підтримку профільних асоціацій Укрметалургпром і УАвтормет, а також у міністерствах економічного розвитку і торгівлі та фінансів.

Варто зазначити, що ухвалення законопроекту в першу чергу завдасть потужного удару по корупції, просто усунувши причину її виникнення. У законодавстві зникнуть зачіпки, користуючись якими нечисті на руку представники правоохоронних та контролюючих органів могли "кошмарити" брухтовиків, погрожуючи штрафами, вимагають хабарі у брухтовиків. Наприклад, сьогодні за прийом промислового брухту у фізособи приймальник ризикує отримати штраф від 500 до тисячі неоподатковуваних мінімумів. Водночас чітких критеріїв поділу видів брухту на побутовий і промисловий немає – контролер визначає це просто на око. Благодатне поле для корупції.

Крім того, легалізація ринку металобрухту приведе якщо не до повного припинення, то до істотного зниження справжньої епідемії крадіжок зливових решіток і каналізаційних люків, адже легальний приймальник брухту більш мотивований дотримуватися правил і не приймати крадене, ніж напівпідпільний гараж під дахом місцевого дільничного. При цьому ідентифікація брухтоздавальника збережеться – приймальник буде зобов'язаний фіксувати прізвище, ім'я та по батькові людини, яка принесла брухт.

Важливо, що контролюючим органам буде офіційно відоме місцезнаходження пункту прийому металобрухту, у якого до того ж з'явиться юридична форма. Поліція, податкова, екоінспекція та інспекція з охорони праці в будь-який момент зможуть провести перевірку пункту з прийому металобрухту. І це буде дійсно перевірка його роботи на відповідність вимогам закону, а не похід за хабаром. Також збережуться і всі наявні механізми контролю за небезпечними відходами.

Економічний ефект від легалізації ринку металобрухту

Детінізація ринку металобрухту здатна справити позитивний ефект на економіку країни буквально протягом першого року дії. Зокрема, в країні з'явиться не тільки більше платників податків, але 25 тисяч офіційно влаштованих робочих, за яких будуть платити єдиний соціальний внесок. В цілому збільшення надходжень до державного бюджету від детінізації ринку металобрухту становитиме 950 млн грн на рік, а зростання надходжень валютного виторгу від експорту металопродукції очікується на рівні $340 млн.

На ринок зможуть вийти металурги – сьогодні безпосередньо це неможливо, оскільки меткомпанії, які працюють повністю у відповідності з вимогою законодавчого поля, просто не йдуть у низову заготовку з її нездійсненними і відірваними від реалій вимогами. Після ухвалення закону меткомпанії вкладуть не менше мільярда гривень у розвиток пунктів заготівлі брухту. Це своєю чергою в перспективі приведе до збільшення збору брухту в Україні і відповідно до ще більшого зростання доходів державного бюджету.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X