Як заробити на автобусних перевезеннях

11 травня 2017, 08:00
Обсяг українського ринку автобусних пасажирських перевезень становить $1 млрд і відчутно перевершує залізничний ($800 млн) і авіа ($700 млн)

Це пов'язано з порівняно низькими цінами на квитки та розгалуженою мережею автошляхів, що дозволяє пасажирам дістатися у найвіддаленіші куточки країни та закордону.

Відео дня

Однак, пасажири далеко не завжди отримують гідний сервіс, та й прибуток перевізників, через низький рівень послуг, що надаються ними, далеко не така значний, як міг би бути, — люди просто не готові платити більше за нинішній рівень обслуговування, а перевізники не можуть оновити парк автобусів та поліпшити обслуговування через недостатні надходження.

Це замкнене коло. Щоб вирватися з нього, треба шукати альтернативні рішення.

Ось кілька кроків, які учасники ринку можуть зробити сьогодні для того, щоб досягти відчутного поліпшення в сфері автобусних перевезень, навіть не вкладаючи великих коштів в оновлення парку:

1Запровадити електронний квиток

Електронний квиток успішно використовується операторами всіх видів транспорту в усьому світі. Це зручно і для пасажирів, і для перевізників, і для держави. Законодавча база вже є — Верховна Рада вже прийняла закон, згідно з яким електронні квитки мають використовуватися як на міських, так і на міжміських маршрутах, але до практичного впровадження технології поки справа не дійшла. А вона дозволяє зробити грошові потоки у цій сфері прозорими, надає можливість перевізникам краще контролювати свої кошти, а державі збирати більше податків.

Поки технологія не впроваджується, частина пасажиропотоку залишається в тіні: пасажир сплачує на вході водієві, не отримує квиток, і перевізник ніяк не може проконтролювати цей процес. Як правило, він взагалі не має реальної інформації про кількість перевезених за фактом людей. Пасажир при цьому не має ніяких прав, не може висловлювати свою думку про якість сервісу та вимагати поліпшення. Всі в мінусі.

2Створити рейтинги якості сервісом перевізників

Сьогодні якість сервісу автобусних перевізників ніяк не регулюється, а про реальний стан справ на маршруті пасажиру не повідомляють. У кращому разі йому назвуть модель автобуса. Що стосується технічного стану транспортного засобу, рівня обслуговування, пунктуальності перевізника, — тут пасажира можуть очікувати найнесподіваніші сюрпризи.

Але проблема вирішується просто — достатньо дати можливість кожному, хто купив квиток на автобус, оцінити рейс після поїздки. Пасажири можуть виставляти оцінки за конкретними параметрами: пунктуальність, стан салону, ввічливість водія. Ми давно звикли вибирати, наприклад, готель, враховуючи його рейтинг і відгуки відвідувачів на порталах Booking.com або TripAdvisor. Чому б не застосувати таку систему для автобусних перевезень?

Практика показує, що люди готові вибирати і дуже скромні бюджетні перевезення. Їм важливо не преміум-обслуговування, а чесний продукт: вони хочуть знати, за що платять. Щоб зробити процес більш прозорим, можна публікувати на сайті реальні знімки разом з оцінками інших пасажирів.

3Оновити автобусний парк

Завдяки специфіці нашого бізнесу, ми часто спілкуємося з транспортними компаніями. І я можу сказати, що перевізники чудово усвідомлюють те, в якому технічному стані перебуває їхній автопарк. Але його оновлення — це занадто дороге задоволення для операторів.

Для перевізників існує альтернативне рішення. Якщо вони не можуть придбати новий автобус, потрібно працювати з тим, що є, і визначати нові параметри, які можна поліпшити. Наприклад, чистота салону і ввічливість водія — те, над чим можна безперервно працювати. Для багатьох пунктуальність і чистота — пріоритетніші за марку і рік випуску автобуса, тож кожен оператор зможе знайти свого клієнта, підвищити прибуток і з часом все-таки виділити бюджет на придбання нового транспорту.

Є багато додаткових питань, які можна вирішити. Наприклад, організувати харчування для клієнтів: доставку до автобуса здорової і смачної їжі, яку зможуть замовляти і дорослі, і пасажири з дітьми. На вокзалах у провінції часто ніде перекусити, отже, така послуга теж додала б популярності рейсам.

4Оновити систему співпраці перевізників та автовокзалів

Система співпраці перевізників з автовокзалами взагалі досить неефективна за сучасними мірками. Зараз перевізники надають їм квитки на свої рейси на реалізацію. Автовокзал бере комісію за свої послуги з перевізника, а потім — ще й з пасажира. При цьому грошей все одно ні на що не вистачає: багато автовокзалів не можуть організувати навіть довідкову службу, яка б консультувала пасажирів по телефону, не кажучи вже про надання інформації онлайн.

Але з цією проблемою можна впоратися, якщо взяти як відправну точку модель аеропортів. Вони не беруть грошей з клієнта, а одержують тільки комісію від перевізників. Максимум інформації надається онлайн, додатково нюанси можна уточнити по телефону.

На перший погляд, такий підхід поганий, тому що доведеться звільнити частину касирів. Але в цьому можна побачити і можливості для розвитку: автовокзали зможуть надавати додатковий сервіс. Це дасть їм змогу заробляти не на комісії за касові операції, а на реальних і корисних для пасажирів послугах, що в перспективі принесе набагато більший прибуток.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X