Як вплине ізоляціонізм США на Україну

7 квітня 2017, 09:09
Зрозуміти яке місце держава займає у світі можна за різними показниками. Створені рейтинги в окремих галузях (ведення бізнесу, інновації тощо), які систематизують країни світу

Але показником як економічного, так і політичного впливу є міжнародна політика. Як тільки з'являються вільні ресурси, їх відразу кидають на міжнародний вплив.

Побудувати своєрідний рейтинг впливу держав можна за їх впливом на міжнародні організації. Більшість вимірювань вираховують різні критерії, але стан держави можна подивитися за внесками у міжнародні організації.

Відео дня

Створення міжнародних організацій призвело до суперництва за вплив у них, наприклад ООН часів холодної війни. Хоча юридично постійне фінансування – це сума, яку держава – член організації зобов'язана сплатити, втрата внесків від окремих країн може сильно вдарити по діяльності міжнародної організації.

Для порівняння візьмемо кілька міжнародних організацій – ООН, Міжнародний валютний фонд (МВФ), Всесвітня торгова організація (ВТО), Інтерпол, членами яких є більшість країн світу.

ООН об'єднує 193 держави. Основним джерелом фінансування є регулярні внески держав, які оцінюються відповідно до шкали, затвердженої Генеральною Асамблеєю за рекомендацією Комітету з внесків. Основним критерієм є платоспроможність країни, яка бере до уваги частку внеску у валовому національному продукті, скориговану з урахуванням суми факторів, які включають дохід на душу населення цієї країни. Також держави-члени оплачують витрати на міжнародні трибунали і на миротворчі операції. Самостійні бюджети мають окремі установи, фонди і програми ООН, наприклад, Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), Програма розвитку ООН (ПРООН), Управління Верховного комісара ООН у справах біженців. Вони формуються на добровільній основі від урядів і приватних осіб.

Загальний обсяг надходжень від членів-держав у 2015 році становив 2,976 млрд. доларів. Якщо подивитися на частку фінансування ООН від різних держав, то ми отримаємо таку таблицю.

Таблиця 1. Країни, що вносять основний внесок у регулярний бюджет ООН в 2015 році

Держави-члени

Шкала внесків
(у відсотках)

Сполучені Штати Америки

22.000

Японія

10.833

Німеччина

7.141

Франція

5.593

Сполучене Королівство Великобританії і Північної Ірландії

5.179

Китай

5.148

Італія

4.448

Канада

2.984

Іспанія

2.973

Бразилія

2.934

Джерело: ООН

Основним «донором» ООН є США, які фінансують більше 1/5 всього регулярного бюджету. Для прикладу, внесок Росії в 2015 році становив 2,4% від усього бюджету України - 0.099%.

Але роль США також можна подивитися за часткою фінансування в діяльності окремих організацій ООН

Джерело: The Economist

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На 2017 рік регулярний бюджет ООН заплановано в сумі 2,776 млрд. доларів. Частка США не змінилася (22%), але ось змінилася перша п'ятірка. Третє місце після Японії (9.68%) зайняв Китай (7.921%), далі розташувалися Німеччина (6.389%), Франція (4.859%), Великобританія (4.463%). Цікаво, що внесок України виріс до 0.103%, а Росії – до 3%.

За несплату внесків держави позбавляються права голосу. Нині три країни позбавлені права голосу відповідно до статті 19 Статуту ООН - Венесуела (Боліваріанська Республіка); Лівія; Судан.

Цікавий також «лист пошани» платників ООН, де зазначаються держави, що сплатили свої внески вчасно - до 10 лютого 2017 року і на поточний момент. На 28 березня регулярний внесок сплатили 69 країн. Серед держав, що його сплатили Китай, Україна, Росія, але нема США, Японії, Німеччини та Франції.

Членами СОТ є 164 держави світу. Внесок країн розраховується згідно з часткою держави в міжнародній торгівлі, заснованою на торгівлі товарами, послугами та інтелектуальними правами за останні п'ять років. Діє мінімальний внесок 0,015% для членів, частка торгівлі яких менше 0,015%. Внески здійснюються у швейцарських франках.

Таблиця 2. Держави – члени СОТ з фінансування організації більше 3% від загального бюджету організації у 2015 році

Держави-члени

Шкала внесків
(у відсотках)

Швейцарських франків, тис.

Сполучені Штати Америки

11,312

22 114

Китай

8,6

16850

Німеччина

8,154

15 941

Японія

4,497

8 785

Франція

3,96

7 741

Великобританія

3,877

7 579

Італія

3,073

6 007

Джерело: Всесвітня торгова організація

Як бачимо, перша п'ятірка не дуже відрізняється від фінансування ООН.

Міжнародний валютний фонд надає консультаційну допомогу у 189 країнах світу. Більшість ресурсів МВФ надається державами-членами відповідно до квот. Квоти МВФ засновані на економічному становищі країн. Квоти переглядаються, як мінімум, кожні п'ять років. Формула розрахунку квоти включає ВВП (50%), відкритість (30%), економічну мінливість (15%), міжнародні резерви (5%).

В 2010 році прийнято рішення про подвоєння квот, яке набуло чинності з січня 2016 року. Країни в МВФ отримують також деякий відсоток голосів при прийнятті рішень.

Таблиця 3. Відсоток квоти внесків до МВФ та частка голосів, понад 3%

Держави-члени

Квота
(у відсотках)

Відсоток голосів у %

Сполучені Штати Америки

17,46

16,53

Японія

6,48

6,16

Китай

6,41

6,09

Німеччина

5,6

5,32

Франція

4,24

4,04

Великобританія

4,24

4,04

Італія

3,17

3,02

Джерело: МВФ

Власне, ми бачимо деяку перестановку в першій четвірці, але ніяких суттєвих змін немає. Українська квота становить 0,42% від загального бюджету і ми отримуємо 0,43% голосів. Сімку лідерів підпирають інші країни: Індія, Південна Корея, Бразилія, Канада, Росія.

Та ж картина спостерігається при фінансуванні Інтерполу, який об'єднує 190 країн світу. Бюджет Інтерполу від регулярних внесків держав становив 52,8 млн євро в 2015 році.

Таблиця 4. Фінансування Інтерполу за розмірами внесків від країн

Держави-члени

Тисяч євро

Сполучені Штати Америки

9 536

Японія

6 915

Німеччина

4 365

Великобританія

3 316

Франція

3 254

Італія

2 782

Канада

1 627

Китай

1 510

Іспанія

1 447

Джерело: Інтерпол

Зіставивши місце кожної країни у фінансуванні цих чотирьох міжнародних організацій, можна отримати таку піраміду лідерів у міжнародному впливі: США, Японія, Німеччина, Китай, Франція. З цього списку випадає Велика Британія, за впливом прогрючи Німеччині і тій таки Франції.

Насправді такий «рейтинг» досить простий і певним чином передбачуваний. Перераховані організації встановлюють квоти на основі економічної сили держав, тому лідерство тих же Сполучених Штатів закономірне. Але цікаво, що назріває якийсь переворот у міжнародному впливі. Це пов'язано з переділом міжнародної економічної системи, наприклад посиленням ролі Китаю та інших держав.

На такий рейтинг впливає також політика самих держав. Гасло Трампа «America First» передбачає й скорочення витрат на міжнародну допомогу. Скорочення фінансування тієї ж ООН призведе до зменшення гуманітарної допомоги за рядом програм. США забезпечує 35% надходжень для програми забезпечення їжею і 38% для Агентства у справах біженців.

Що нас чекає у разі зменшення фінансової участі США в міжнародних організаціях і діяльності? Можливі кілька варіантів розвитку подій. Перший передбачає, що США повністю не відмовляться від фінансування й продовжать політику наповнення бюджетів міжнародних організацій та надання міжнародної допомоги (понад встановлених квот). Кроки Трампа, в такому випадку, тимчасові заходи. Інший шлях - це скорочення участі США у міжнародному житті. Тоді постраждають, насамперед, гуманітарні програми. Але це також несе можливість для країн – одержувачів допомоги прийняття ризикових, але самостійних рішень. Не будемо забувати й про прагнення деяких країн іменуватися міжнародними лідерами. Той же Китай в останні роки демонструє дії щодо отримання такого статусу.

Що це означає для України? Пропозиції Трампа щодо зменшення витрат на Держдепартамент США і на зарубіжну допомогу на 28% безпосередньо впливають на нашу країну. У 2016 фінансовому році Держдеп США та Агентство США з міжнародного розвитку отримали 50,3 млрд доларів. Серед витрат - програма «Протидія тиску Росії», яка передбачає підтримку України і країн регіону для протидії російському впливу і агресивним діям. У разі зменшення міжнародного фінансування доведеться або шукати нових «спонсорів» для фінансування реформ, або почати приймати складні самостійні рішення, непопулярні у народі. Власне, прийняття непопулярних рішень і зараз чекають від України, але при цьому дають гроші. Звичайно, можна очікувати, що нові претенденти на світове лідерство спробують нас купити, але немає гарантії, що на всіх вистачить.

В нових умовах можна опинитися без грошей, але зі старими проблемами.

Показати ще новини
Радіо НВ
X