Як відкрити корпоративний рахунок

11 травня 2018, 14:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Відкриття банківського рахунку – обов'язкова умова для компаній. Співпраця з фінансовими установами вимагає підготовки і готовності ділитися інформацією з банком, до чого не завжди готовий бізнес.

Через загальносвітове посилення правил фінансового моніторингу та політики "Знай свого клієнта" ( "Know Your Client" або KYC) банки суворіше підходять до відбору клієнта і ретельно перевіряють як роботу компанії, так і самого бенефіціара.

Відео дня

Раніше про KYC і бенефіціарів ми чули тільки стосовно нерезидентних компаній та іноземних банків. Тепер українські банки, перейнявши досвід зарубіжних колег, проводять суворий комплаєнс і орієнтуються на світову практику.

Політика "Знай свого клієнта" є обов'язковою для банків і фінансових установ і використовується як для рішення про співпрацю, так інадалі для актуалізації даних про клієнта.

KYC є частиною вимог законодавства про протидію легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, та фінансування тероризму (Anti Money Laundering або AML).

KYC регулюється FATF рекомендаціями, Четвертої Директиви ЄС про протидію відмиванню коштів або фінансуванню тероризму ( DIRECTIVE (EU) 2015/849, AMLD4 ) і національним законодавством – законом про фінансовий моніторинг.

Як у них і як у нас

Європейські банки, в рамках Директиви і політики KYC, зазвичай проводять:

  • ідентифікацію клієнта на підставі персональних документів, зокрема тих, що підтверджують особу бенефіціара;
  • збирання та аналіз інформації щодо роду діяльності клієнта;
  • ведення постійного контролю за діловими відносинами клієнта, включно з перевіркою проведених транзакцій протягом усієї співпраці, перевірку ризику транзакцій і підтримку цієї інформації в актуальному стані.

Для актуалізації інформації банки можуть запитувати підтверджувальні документи за будь-якою операцією на рахунку: договори з контрагентами, акти, інвойси, звіти про виконану роботу і пояснення про адекватність вартості таких робіт або послуги, аргументацію економічної доцільності угоди. Природно, що такі процедури вимагають великих часових і ресурсних витрат, що позначається на вартості і часових рамках обслуговування клієнтів.

За локальним законодавством (постанова НБУ № 417 від 26.06.2-15, законами N 2121-III Про банки і банківську діяльність, N 1702-VII Щодо фінансового моніторингу) українські банки можуть звертатися по інформацію для підтримання актуальності відомостей про своїх клієнтів – структуру власності та кінцевих бенефіціарів, фінансову звітність та іншу додаткову інформацію про діяльність клієнта. На вимогу регулятора інформація повинна перевірятися не тільки на старті співпраці, а й протягом всієї діяльності. І тут у національних банків, наляканих санкціями, широке поле для діяльності. В окремих випадках, якщо це стосується угод з присутністю нерезидентів як партнерів, засновників або просто контрагентів, банки можуть звертатися по персональну інформацію про бенефіціарів. А саме:

  • інформацію про факт оплати статутного капіталу, покупки акцій або здійснення внесків до статутного капіталу – у вигляді банківських виписок;
  • інформацію про майновий стан і факт сплати податків бенефіціарним власником – у вигляді документа з відповідного органу.

При відкритті рахунку Європейському банку необхідно надати детальну інформацію про те, чим компанія буде займатися, з якими партнерами співпрацювати за вхідними і вихідними платежами, який річний оборот і мінімальний залишок на рахунку планує. Стандартний пакет документів може включати:

  • Статут компанії, сертифікат про інкорпорацію, сертифікат директорів, акціонерів
  • Виписку з Реєстру з актуальним статусом (Certificate of Good standing) в разі, якщо компанії більше року
  • Довіреність на представника компанії, якщо директор дає повноваження управляти рахунком третім особам
  • Трастові документи, в разі якщо акціонер здійснює номінальне володіння акціями
  • Паспорт і підтвердження адреси всіх фізичних осіб, які мають відношення до компанії – директора, секретаря, акціонера, бенефіціара компанії

Документи повинні бути надані в банк в оригіналі або нотаріально завірені копії з грифом As True Copy of the original (копія з оригіналу).

Строгий compliance стосується також і кінцевих бенефіціарів компанії (Ultimate Beneficial Owner, UBO). Кінцевим бенефіціаром юридичної особи, відповідно до Директиви AMLD 4, є фізична особа, яка однозначно прямо або опосередковано володіє, або контролює як мінімум 25% голосуючих прав або акцій в компанії, або здійснює фактичне управління компанією. Банкірів цікавить детальна персональна інформація про особу бенефіціара – починаючи з дати отримання першого диплома і закінчуючи іменами дітей і планів про їх освіту:

  • Контактні дані (Personal contacts) – як і з ким зв'язатися в екстрених випадках
  • Резюме (CV), із зазначенням всіх дипломів про освіту і досвіду роботи
  • Джерело походження коштів (Source of Income) – як був сформований первинний капітал
  • Особистий добробут (Personal net worth) – означає загальний стан бенефіціара включно з вартістю рухомого і нерухомого майна, володіння корпоративними правами, кошти на існуючих рахунках і готівкові накопичення. Іноді додатково – співвідношення активів і зобов'язань.
  • Документи, що підтверджують активи: правовстановлюючі документи, виписки з реєстрів майнових прав.

Отримана інформація аналізується комплаєнс-департаментом (Compliance Department), після чого приймається рішення про співпрацю. При цьому враховується також наявність/відсутність судимості або відкритого провадження, і родинні зв'язки з політично значущими особами (Politically Exposed Person, PEP), до яких відносять членів уряду, чиновників і посадових осіб державних підприємств.

Новації-2018

Початок 2018 року приніс ряд новацій в практику відкриття рахунків для іноземних компаній, в основі яких лежать вимоги BEPS і правила обміну інформацією в рамках єдиних стандартів (Common Reported Standards, CRS). Обов'язковою умовою для іноземних компаній стало однозначне визначення функціонального призначення – операційний чи пасивний вид діяльності. В рамках цього необхідно позначити місце управління і сплати податків. Американські банки віддають перевагу американським компаніям; Європейські банки не беруть на обслуговування компанії, зареєстровані в офшорних юрисдикціях; Швеція, Данія, Естонія і Голландія відкривають рахунки виключно локальним компаніям, які можуть довести свій тісний зв'язок з країною – оренда офісу, надання робочих місць для громадян країни і оплата їх податків. Латвійські банки, опинившись під тиском США, також були змушені переглянути своє ставлення до міжнародних компаній. 26 квітня Латвія оновила AML законодавство, в результаті чого обмежила співпрацю з компаніями-оболонками (shell company), які не ведуть операційної діяльності або не зобов'язані подавати звіти, або не мають локальної присутності в країні реєстрації (так званий substance).

Українські банкіри при відкритті рахунків стали більше уваги звертати на наявність бізнес-плану, відповідність запланованої діяльності статутним документам та освіті директора, особистість кінцевого бенефіціара. Канули в Лету часи відкриття рахунків з офшорними засновниками без кінцевих бенефіціарів – фізичних осіб – банкіри вже не приймають "Заяву про відсутність кінцевих бенефіціарних власників".

Вибір є

Міжнародні регулятори, фактично залишили бізнесу невеликий вибір – вибір країни реєстрації компанії і вибір нової моделі роботи бізнесу відповідно до вимог BEPS і AML. А питання чи надавати інформацію про структуру бізнесу і чи розкривати бенефіціарів вже не стоїть – це must have на сьогодні.

Текст написаний у співавторстві з Ланою Голян, партнером АТ Juscutum, керівником Практики міжнародного бізнес-адміністрування.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X