Скільки коштує знищення конкуренції

21 грудня 2017, 09:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Нещодавно Ініціатива CoST Ukraine оприлюднила інформацію щодо дискримінаційних рекомендацій, які Укравтодор направив обласним службам автомобільних доріг.

Зокрема рекомендувалося, щоб кваліфікаційний критерій "Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних робіт" повинен базуватися на досвіді виконання аналогічних робіт в Україні або країнах ЄС протягом останніх 5 років. Ця рекомендація призвела до обмеження конкуренції, оскільки застосування такого критерію не дозволяло брати участь у закупівлях підрядникам з Білорусі, Азербайджану, Туреччини та інших країн.

Відео дня

Після тривалих дискусій, 8 листопада Укравтодор відкликав дискримінаційну рекомендацію. Але до того часу відбулася більшість тендерів, під час проведення яких зафіксували наявність згаданих вимог та низький рівень конкуренції.

Розглянемо наслідки обмеження конкуренції на прикладі Запорізької САД. (Область було обрано випадково, тож це не означає, що в ній таких випадків було більше або менше, ніж в інших областях України). В період з 30 червня по 27 жовтня 2017 року тут було оголошено 5 закупівель послуг з поточного середнього ремонту автомобільних доріг.

Всі тендери мали ознаку обмеження конкуренції, відповідно до згаданої рекомендації Укравтодору.

Як бачимо, в усіх наведених вище прикладах Запорізької САД постійно брали участь дві компанії: Онур Конструкціон Інтернешнл та Автомагістраль-Південь, які не змагалися між собою в ціні, і переможною визнавалася початкова пропозиція. Відповідно, різниця між пропозицією переможця та очікуваною вартістю (так звана "економія") складає менше 1%. У двох випадках участь у закупівлі намагались взяти інші компанії, але їхні пропозиції було відхилено.

В одному випадку, іноземна компанія, яка не відповідає зазначеним критеріям – Дорожно-строительный трест № 6 (Республіка Білорусь) намагалась взяти участь у закупівлі області (поточний середній ремонт автомобільної дороги Н-08 Бориспіль-Дніпропетровськ-Запоріжжя на ділянці км 450+455 – км 474+193, № закупівлі UA-2017-07-03-000076-c). Компанія спробувала оскаржувати вимоги тендерної документації, проте, у зв’язку із помилкою в оформленні, скарга залишилася без розгляду і компанія відмовилася від участі в наступних торгах Запорізької САД.

Розглянувши закупівлі, оголошені у Закарпатській, Дніпропетровській та Сумській області протягом 3 кварталу 2017 року, ми виявили, що в тих випадках, коли у тендері беруть участь лише 2 компанії, ситуація скрізь однакова:

  • аукціон не відбувається;
  • перемагає початкова пропозиція;
  • відсоток "економії" надзвичайно низький.

Як можемо побачити з 5 закупівель на загальну суму 494, 83 млн грн "економія" становила лише 1,3 млн грн або 0,26%.

Разом із тим, коли до закупівель допускається більше 2-х учасників, спостерігається реальна боротьба на аукціоні:

Тобто, з 5 закупівель на загальну суму 482,75 млн грн, "економія" становила 88,52 млн або 18,34 %.

Отже, можна припустити, що якби Запорізька САД змогла забезпечити високий рівень конкуренції на тендерах, економія могла становити 18% або приблизно 89 млн грн платників податків. А цього може бути достатньо, щоб відремонтувати в середньому 5-10 кілометрів дороги.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X