Як українців "позбувають" найдорожчих активів

29 вересня 2017, 13:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
В Україні очікується черговий стрибок в інвестиційній "привабливості"

Наглядові ради Центренерго і Турбоатом призначили позачергові загальні збори акціонерів, на яких ухвалять рішення про реорганізацію із публічних у приватні акціонерні товариства. Турбоатом – на 3 жовтня, Центренерго – на 11-е.

Відео дня

Звучить як нудна бюрократія, але насправді має дуже прості результати. Як і дуже прості причини для ухвалення такого рішення. Хоча, звичайно, про корупцію і небажання працювати над корпоративним управлінням, так само як про бажання саботувати приватизацію, вам ніхто не скаже. Принаймні офіційно.

Офіційне пояснення цього рішення надав Фонд держмайна України (ФДМУ). У своєму прес-релізі Фонд стверджує, що запланована юридична реорганізація – це просто необхідність дотримання закону України Про акціонерні товариства. Інакше – у разі збереження ними публічного статусу – вказані компанії ризикують потрапити під можливі санкцій з боку Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦБФР).

Вочевидь, ФДМУ мав на увазі ризик санкцій за відсутність незалежних директорів у складі наглядових рад вказаних підприємств. Адже ця вимога стане обов’язковою з початку 2018 року, одночасно із зобов’язанням лістингу на фондовій біржі.

Тобто у компаніях не говорять, що потрібно ставати кращими, не шукають стимули для того, аби покращувати управління власністю платників податків, а заявляють прямо протилежне. Це так, наче коли ваша дитина ходить до школи і вам на батьківських зборах кажуть, що їй потрібно підтягнути математику, а вона, натомість, курить за школою під час уроків. І ваша реакція на це була б – забрати дитину зі школи. Вона ж і так вже багато знає, а для роботи двірником математика не потрібна. Ось і тут, у компаніях кажуть, що вони не будуть створювати незалежну наглядову раду (після історії з Нафтогазом у чиновників на це алергія), а просто підуть.

Хто від цього виграє? Точно не держава. У разі, якщо вказані збори акціонерів відбудуться і запропоновані рішення ухвалять – як Турбоатом, так і Центренерго зіткнуться із вимогами міноритарних акціонерів про обов’язковий викуп акцій. А це, в цілому, може коштувати компаніям до 2 млрд грн. Хоча ці кошти можна було б спрямувати на виплату дивідендів державі та іншим акціонерам. Тобто або направити гроші до бюджету, на які можна побудувати з десяток лікарень, наприклад. Або ж інвестувати їх у модернізацію виробництва. Тобто збільшити вартість самих компаній, які є власністю платників податків, щоб потім більше отримати під час приватизації. Але "нормальні герої завжди йдуть в обхід".

Проте, якщо зірки запалюють – отже – це кому-небудь потрібно?! Хто ж може бути зацікавлений у виведенні акцій з ринку?

Тут можуть мати переваги дві категорії. Перша – ті, хто не зацікавлені у приватизації, тому що сидять на потоках компаній, які генерують постійний грошовий потік. Тому вони і не зацікавлені у введенні незалежних директорів у спостережну раду. А друга – це потенційний покупець, який не хоче платити ринкову вартість і мати ринкових конкурентів на аукціоні. Йому вигідніше зробити так, щоб компанії оцінили не по ринку, а "незалежний" експерт провів приватизацію за конкурсом із певними вимогами, які можна прописати під конкретного покупця.

Запланована зміна юридичного статусу різко знизить вартість державних пакетів акцій у Центренерго і Турбоатомі, які перевищують 75%. Це матиме жахливі наслідки для функціонування вітчизняного фондового ринку і підірве перспективи прозорої та ефективної приватизації цих активів. Особливо, якщо продаж державних пакетів майбутніх ПрАТ організують через непрозорі тендери, а не через відкриті аукціони. Їх значний фрі-флоат (а у вільному обігу знаходяться 22% акцій Центренерго та 25% акцій Турбоатома) робить ці компанії провідними "блакитними фішками" фондового ринку України. Тому, делістинг цих акцій суттєво звузить коло інвестиційних можливостей на українському ринку акцій та, звісно, здатність інвесторів диверсифікувати свої інвестиції.

Акції Центренерго є найбільш ліквідними цінними паперами в Україні. Які забезпечують майже 20% загального обороту на ринку акцій та майже 25% індексу акцій Української Біржі. Акції компанії належать широкому колу іноземних та місцевих фондів, компаній та приватних інвесторів. І ці інвестори зараз мають вибір. Або залишитися акціонерами у непрозорій приватній компанії (ПрАТ), що означатиме негативну перспективу для вартості їхніх акцій. Або голосувати на зборах акціонерів проти рішення про реорганізацію та отримати право вимоги обов’язкового викупу акцій, який все ж таки проведуть за ціною нижчою за справедливу.

І це позитивний для них сценарії. Бо цілком реально, що міноритарні акціонери Центренерго не зможуть продати свої акції через процедуру обов’язкового викупу. Компанія, з огляду на рішення суду десятирічної давнини, може послатися на стан технічного банкрутства, й таким чином уникнути обов’язку виплати інвесторам. Так, так. Центренерго ще досі може вважатися банкрутом, незважаючи на мільярдні прибутки. Державний менеджмент компанії, який не контролюється незалежною наглядовою радою, не поспішає виправляти цю ситуацію. Ось вам вітчизняна школа менеджменту у всій красі.

Звичайно, є й інший шлях, про який каже здоровий глузд, а також на який посилаються інвестори. Альтернативне та значно більш дешеве рішення, яке дозволить Центренерго та Турбоатому уникнути санкцій та буде повністю відповідати вимогам закону. Держава, як мажоритарний акціонер, має просто привести спостережні ради цих компаній у відповідність до законодавства. Зробити це можна шляхом призначення незалежних директорів. І, при цьому, поставити вимогу, щоб компанії пройшли процедуру лістингу хоча б на одній фондовій біржі. Тим більше, що сама держава постійно каже, що вона зацікавлена у такій перспективі. До того ж, це і вимога МВФ, і просто практика нормальних цивілізованих країн. Країн, де, звичайно, немає антикорупційних судів, але ж і корупція значно менша.

Така європейська практика є частиною українського законодавства та має на меті покращення прозорості, що дуже важливо перед проведенням запланованої на найближчий час приватизації. Це усуне будь-які конфлікти між компаніями та ринковим регулятором. Це посилить їхні стандарти корпоративного управління та інвестиційну привабливість. Що, у свою чергу, покращить перспективи приватизації та подальшого розвитку фондового ринку України.

Гарна фраза, правда?! Але чого вона варта для осіб, які приймають рішення в Україні – перевіримо дуже скоро. І перевірять разом із нами це й ті іноземні інвестори, які досі залишаються на українському фондовому ринку.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X