Як спростити отримання паспорта
Щорічно в Україні видається в середньому 300 тис. паспортів дітям до 18 років, які вперше оформлюють посвідчення особи. Саме цей досвід отримання державних послуг повноцінно знайомить юних українців з поняттям бюрократії.
Для того, щоб отримати паспорт, їм доводиться збирати однаковий пакет документів у двох примірниках, відвідувати мінімум два державні органи і витратити близько тижня часу. Адже для оформлення паспорта в одному органі потрібно отримати номер платника податків у іншому. Реформа ж передбачає можливість оформлення двох документів в одному місці, таким чином спростивши процес і скоротивши час українців.
Подібна практика вже є в більшості розвинених країнах. Наприклад, у Швеції, Німеччині, Данії та Нідерландах персональний номер з 9 цифр вшивається в ID-карту на моменті її виготовлення, таким чином громадян не відправляють збирати додаткові папери.
Маршрут молодого українця для отримання паспорта
Досягнувши 14 років, кожен неповнолітній зобов'язаний отримати паспорт громадянина України.
- Спершу йому потрібно відвідати Державну фіскальну службу України (ДФС) і подати заяву.
- Через 3 робочих дні він отримує звідти довідку з номером платника податків.
- Потім потрібно звернутися в Центр надання адмінпослуг або підрозділ Державної міграційної служби (ДМС) і подати заяву на оформлення паспорта, прикріпивши довідку з номером платника податків.
ДМС зі свого боку бере інформацію з довідки і звертається за перевіркою знову до ДФС, який повинен надати підтвердження.
Таким чином, людина стає сполучною ланкою двох реєстрів, фізично передаючи папери з одного в інший орган. Такий процес взаємодії держорганів неефективний, а витрата сил і часу громадян безглузда.
Як це може працювати завтра
Цей складний і архаїчний процес можна спростити рівно вдвічі, дозволивши видачу довідки з номером платника податків під час оформленні паспорта в підрозділі ДМС. Так заява, яка подається для отримання паспорта, одночасно виступає заявою для реєстрації особи платником податків. Тобто, необхідність відвідувати два державні органи з двома однаковими пакетами документів повністю відпадає.
Для держорганів зміна відбудеться в такий спосіб. Міграційна служба через систему електронної взаємодії надає інформацію Фіскальній службі, яка вносить громадянина до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків. Після чого Фіскальна служба надає номер платника податків Міграційній службі, яка вносить цей номер відразу ж у паспорт громадянина України.
Що зміниться
Відсутність необхідності відвідувати ДФС заощадить кожному українцю як мінімум 3 робочих дні при оформленні паспорта. Більш того, вся персональна інформація буде знаходитися в одному документі, без потреби зберігати роками паперову довідку про присвоєння ідентифікаційного коду.
Для згаданих вище державних органів також є ряд переваг. Крім того, що електронна взаємодія оптимізує і підвищить їх ефективність роботи, істотно зміниться кількість громадян, які відвідують органи ДФС для отримання номера платника податків.
Щоб впровадити ці зміни Офіс реформи адміністративних послуг підготував відповідний проект нормативного акта з оформлення паспорта громадянина України з моменту досягнення 14-річного віку одночасно з присвоєнням номера платника податків. Така модернізація процесу цілком реальна і вже підтримується Міністерством фінансів України та Державною фіскальною службою України. Вирішує питання інша політична воля.
