Як швидко запустити 4G в Україні
Цьому є пояснення: 3G продемонстрував неймовірні можливості, які створюють цифрові технології передачі даних для держави, бізнесу та звичайних людей. Потреба в даних та їхньому використанні збільшується експоненційно. У великих містах і невеликих населених пунктах в перші дні після запуску 3G люди користувалися мобільним інтернетом в 5-10 разів більше. Зростаюче споживання вимагає вищих швидкостей передачі даних, вищої ємності мережі для багатьох одночасних користувачів – людей і підключених до інтернету пристроїв. Оператори і держава усвідомлюють, що забезпечити це може досконаліша технологія – LTE, і готуються до її запровадження.
Уряд заявив про стратегію розвитку високих технологій і високотехнологічних галузей економіки. Це гарна новина, яка наближає нас до 4G. Але на хвилі загального ентузіазму варто тверезо проаналізувати ситуацію і визначити, що ще необхідно для швидкого запуску зв'язку 4-го покоління в Україні.
За останній місяць було прийнято кілька важливих рішень. А саме, визначено частотні діапазони, в яких оператори отримують право розвивати 4G. Наближені до європейських санітарні норми електромагнітних випромінювань. Скасовано санітарні паспорти на телекомунікаційне обладнання.
Проте залишаються відкритими декілька питань, які потребують уваги:
1. Частотні діапазони. В Україні для розвитку 4G визначено два діапазони – 2600 МГц і 1800 МГц. В Європі найчастіше використовуються ці діапазони, але перевага надається 1800-му. Тому що розгортання мереж на нижчих частотах коштує значно дешевше - через більший радіус дії потрібно менше базових станцій для покриття території. Якщо ми хочемо будувати 4G швидко і ефективно, слід використовувати обидва діапазони та проводити аукціони на них одночасно.
2. Рефармінг частот. Вільних частот у 1800-му діапазоні в Україні немає. Тому передбачається, що оператори здадуть свої частоти державі, яка перерозподілить їх – проведе рефармінг – і виставить на повторний продаж. Це спрацює, тільки якщо держава надасть операторам гарантії повернення базової частини їх частотного ресурсу, а оператори-"донори" частот отримають компенсацію.
3. Витрати на радіочастотний спектр. На перший погляд, стартові ціни, запропоновані державою для аукціону 4G, можна порівняти з європейськими кейсами. Але в діапазоні 1800 МГц компаніям доведеться купувати свої ж частоти. В умовах, коли оператори продовжують вкладати великі кошти на покриття 3G і ще не повернули свої інвестиції, витрати на ліцензії 4G будуть сильно впливати на темпи впровадження цієї технології. Чим більше оператори витратять на ліцензії 4G, тим менше будуть інвестиції у будівництво мережі.
4. Зміни в законодавстві. Навести порядок у розподілі та використанні радіочастотного спектру та забезпечити появу 4G неможливо без частотного рефармінгу і технологічної нейтральності, яка дозволить операторам використовувати наявний у них ресурс гнучко та ефективно. Обидва поняття необхідно "узаконити": дати їм чіткі визначення та прописати дієві механізми їх реалізації.
Ми поділяємо загальний оптимізм, готові будувати, інвестувати кошти в нові технології та націлені допомогти Україні трансформуватися в цифрову країну, стати повноцінним учасником єдиного цифрового ринку Європи. І розраховуємо на те, що держава завершить свою частину роботи.
