Як розвивати середній бізнес

29 листопада 2018, 16:00

Мрія будь-якої компанії, незалежно від розміру, географії та особистих смаків власника: зростання, стабільне, впевнене зростання. Стійке зростання і розвиток.

Сам термін сталий розвиток прийшов з "ситого Заходу" і означає передусім, розвиток екологічний: коли добре самому бізнесу, добре його співробітникам, добре зовнішньому середовищу компанії – клієнтам, партнерам і в підсумку, всьому світу.

Відео дня

Утопічна концепція для переважної більшості бізнесів в українських реаліях. Наш бізнес розуміє "стабільний розвиток буквальніше:

  • відсутність різких провалів і серйозних проблем у компанії;
  • нехай невелика, але постійна експансія: нові географічні ринки, нові продукти, нові клієнтські ніші;
  • стабільне зростання продажів і фінансових показників.

Всі фактори, що впливають на стабільний розвиток конкретної компанії, можна розділити на дві групи. Перша, під кодовою назвою "та що ми можемо?" Це зовнішні фактори, на які вплинути важко або неможливо: політичне середовище, регуляторна політика, макроекономічні фактори і кон'юнктура ринків, "чорні лебеді" і форс-мажори, поведінка конкурентів по ринку. Всього цього в Україні вдосталь. Адаптуватися чи намагатися змінювати зовнішнє середовище – вибір за компаніями. Окремі успішні кейси лобіювання бізнес-об'єднаннями ухвалення або навпаки, неухвалення законодавчих норм, що регулюють роботу конкретної галузі – відмінна ілюстрація користі активної позиції бізнесу.

Навіть у винятково турбулентному національному політичному та економічному бізнес-середовищі стабільний розвиток для конкретних компаній, і не тільки великих, а й середніх – можливий, і залежить від їхніх дій. То що потрібно конкретному середньому бізнесу, щоб забезпечити собі розвиток?

1 Грамотний ризик-менеджмент і розстановка пріоритетів.

Ризик-менеджмент – це не про ті складні розрахунки, які нібито потрібні тільки компаніям фінансового сектору. "Простими словами" ризик-менеджмент – це про те, як не проґавити і запобігти можливим негативним для вашого бізнесу подіям.

Дуже багато бізнесів "вилітають з ринку", тому що не потурбувалися передбачити і "застрахуватися" від типових бізнес-ризиків: робота з одним основним клієнтом, високе боргове навантаження, зміна трендів споживання, звільнення когось із критично важливих співробітників (найчастіше з виведенням бази клієнтів) тощо.

Чорні лебеді в конкретних бізнес-історіях частіше за все не такі вже чорні – в сенсі не такі й несподівані, як це здається. Сподівання, що якось воно буде, закопування власника або топ-менеджменту в "операційку" на шкоду оцінюванню перспектив бізнесу, занадто велика надія на позитивні сценарії – основна частина причин таких нібито лебедів.

2 Адаптивність і своєчасна реакція на зовнішні виклики.

Хто перший прокинувся – того і капці. Хто відреагував на зовнішній виклик швидше за всіх – знімає "вершки" з ринку. Хто відреагував одним з останніх – має шанси на серйозні проблеми. Відмінний свіжий кейс – це поточна ситуація з персоналом у країні, яку бізнес вже і не описує інакше, ніж "пекельний кадровий голод". Відчувають наслідки практично всі бізнеси, але поки тільки одиниці готові адекватно реагувати на це – не тільки підвищувати зарплати, а перебудовувати бізнес-процеси, підхід до людей і корпоративну культуру, стиль роботи, мотивацію.

3 Розуміння споживачів і ринку.

Не відкрию жодної таємниці, що в нашому бізнесі прийнято спиратися на чуття, емпіричний досвід і здогади про потреби і мотиви клієнтів, але не на дослідження. Світ змінюється швидко, переваги споживачів – теж, великі бізнеси озброюються потужними системами аналітики на основі нейронних мереж і AI, і очевидно починають вигравати в середніх у розумінні клієнтів і прогнозуванні їхньої поведінки.

Тому настільки неулюблені багатьма компаніями дослідження ринку споживачів, бізнес-аналітика – обов'язковий інструмент для тих, хто хоче рости не тільки сьогодні, але і завтра.

4 Добре збалансовані бізнес-процеси, пропорційний і системний розвиток усіх функціональних зон бізнесу.

Очевидна, але часто ігнорована річ. Простий приклад з категорії "операційки" – захопилися лідогенерацією, забувши, що не вистачає сейлз-персоналу обслужити клієнтів, які прийшли. Більш застосовний до концепції довгострокового розвитку – почали розвивати регіональну мережу, не оцінивши, що в регіонах бракує кваліфікованого персоналу для підтримки роботи філій.

Всі знають, що саме фаза швидкого зростання компанії найчастіше стає ситуацією "там, де тонко, там і рветься". Диспропорції, які вчора створювали невеликий дискомфорт, у міру зростання бізнесу стають або серйозними факторами ризику, або серйозним бар'єром до зростання.

5 Уміння виділяти фактори, які суттєво впливають на зростання компанії, і керувати саме ними. У середнього бізнесу завжди обмежена кількість ресурсів – тому компанії, які хочуть рости стабільно і довгостроково, повинні вміти говорити "ні" перфекціонізму і винятково шкідливій для середнього бізнесу концепції "бути найкращою компанією в усьому". Не потягнете. Найкращою або дуже доброю, виражено конкурентоспроможною компанія має бути в тих зонах, які безпосередньо впливають на її зростання і розвиток. Це не просто загальні напрямки, наприклад, продажі взагалі – це конкретні рішення/підходи у сфері продажів, які критично важливі для клієнтів і створюють конкурентні переваги. Говорячи гранично спрощено, треба вміти економити на менш важливому, і максимально інвестувати у важливе.

6 Ефективне використання і акуратне ставлення до ресурсів.

До фінансів, людей, часу, ідеям, до самого себе, як власника або топ-менеджера бізнесу (так, власники і топ-менеджмент теж вигорають, і тоді ніяке зростання бізнесу неможливе). Я особисто особливо поставила б акцент на часі. На мій погляд, це один з основних чинників, що заважають українським бізнесам впевнено розвиватися. У середньостатистичної української компанії стільки часу йде даремно через несправність бізнес-процесів, ручного управління, тертя між підрозділами і співробітниками, вузькі шийки, спроби працівників не добитися результату, а догодити босові – що, оптимізувавши один цей фактор, компанія має всі шанси на потужний ривок уперед...

7 Стійкі конфігурації партнерства.

Стійке середовище (не консервативне, а саме стійке) допомагає компанії рости стабільно. І якщо зі стійким політичним та економічним середовищем країни нам усім не дуже пощастило, то партнерів, постачальників і т.д. можемо обирати самі, формуючи для свого бізнесу оточення, яке сприяє стабільному зростанню.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X