Як може зрости ринок нерухомості

9 серпня 2018, 18:30

За даними Світового банку, ВВП України у 2017 році збільшився на 20,2% стосовно 2016 року. Аналогічну динаміку можна було спостерігати в першій половині двотисячних.

Наприклад, у 2003 році зростання становило 18,3%. Підвищення ВВП країни завжди значно впливає на ринок нерухомості. Повертаючись до двохтисячним, в той час можна було спостерігати цю кореляцію – ринок був у динаміці, купівельна спроможність росла, а з нею росли і ціни. Однак зараз при таких же, здавалося б, показниках ринок нерухомості перебуває у стані стагнації. Чому так?

Відео дня

За результатами досліджень, українці тримають "під матрацом" приблизно 80 мільярдів доларів. Здавалося б, гроші повинні працювати. Купи квартиру, здавай її і окупаються інвестиції. Однак майже ніхто не поспішає піти цим шляхом. Українці не вкладають ці гроші в нерухомість з однієї простої причини – вони не довіряють ринку в цілому.

Першопричини проблеми

"Ноги" проблеми виросли вже досить давно, на що вплинула ціла сукупність факторів. Але якщо їх об'єднати, вийде один – негативний досвід.

Перша причина – велика кількість шахраїв на ринку нерухомості. Знайомство українців з ринком нерухомості часто починається з оренди житла. Про кількість різноманітних шахрайських схем у цій сфері можна легенди складати. У моїй практиці були випадки, коли на вудку шахраїв попадався навіть керівник агентства нерухомості з багаторічним досвідом. А все тому, що орендою житла, через низьку прибутковість операцій, частіше займаються ріелтори-одинаки або невеликі агентства. Великі компанії такі послуги часто навіть не роблять. А видати себе за ріелторів шахраям-одинакам або невеликій групі людей, котрі орендують однокімнатний офіс, набагато легше.

Друга причина – порушення зобов'язань за договорами. Українці загалом до договорів ставляться скептично. Більшість не хочуть їх підписувати, вважаючи що таким чином вони обдурять весь світ і значно виграють. А ті ж, хто підписують, не завжди уважно читають пункти договору. Ось і виходить, що в розмові деякі ріелтори обіцяють багато, а потім порушують словесні домовленості. Договір же в цьому випадку зазвичай складено так, що ніякої відповідальності за це вони не несуть.

Третя причина – нечесні забудовники. Практично будь-яка українська сім'я, навіть якщо вона ніколи не розглядала варіант купівлі квартири в новобудові, чула про девелоперськікомпанії-банкрути і про свіжозбудовані комплекси, які ось-ось підуть під воду через те, що забудовник заощадив на будівництві. Сюди додається ще й обман забудовників стосовно дати здавання об'єкта в експлуатацію, чим грішать часом навіть великі компанії.

Точка зростання ринку нерухомості

Порахувати скільки недоотриманого прибутку щороку втрачають оператори ринку нерухомості через недовіру українців практично нереально. Тільки в Харкові за минулий рік 33% продавців квартир зняли їх з продажу, тому що просто не змогли продати. Але потенційний прибуток лежить навіть не в цьому розрізі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

74% операцій на вторинному ринку нерухомості – це операції обміну. Не в багатьох українських сімей знайдуться гроші на придбання ще однієї квартири. Однак на те, щоб поліпшити житлові умови і переїхати в більшу квартиру середньостатистична сім'я накопичити може. Такі операції купівлі та продажу в один день без ріелторів зробити практично нереально. Отже, немає довіри до операторів нерухомості, значить немає обміну.

Тобто потенційно місткість ринку значно більша, ніж ми зараз можемо собі уявити. За моїми припущенням, більше практично в два рази.

Рішення

Почати роботу над формуванням довіри стоїть на рівні агентств. Відкрито розповідати про свою діяльність, точно конкретизувати і регламентувати на сайті, які послуги надаються. Адже як показує досвід, в українців часто дуже спотворене поняття того, що саме робить ріелтор.

Ще одне корисне рішення для агентств нерухомості – це впровадження нової системи взаємодії з клієнтом. На В2В ринку нікого вже не здивувати терміном ТЗ (технічне завдання): представники однієї компанії чітко зазначають, які послуги вони хочуть отримати від іншого, і як вони бачать процес взаємодії. Такий підхід буде дуже до речі і на ринку нерухомості. Клієнти часто самі не знають чого хочуть, а коли визначаються нарешті, змінюють свою думку. ТЗ зведе до мінімуму такі ситуації і взаємне невдоволення обох сторін.

Якщо піднятися на рівень вище, то важелем у вирішенні проблеми недовіри можуть стати професійні асоціації та спільноти. Для агентств нерухомості асоціації стануть брендом і одним із способів залучення клієнтів, а для клієнтів – гарантом якості послуг. Наприклад, вже зараз клієнт може звернутися до Асоціації фахівців нерухомості України і подати скаргу на конкретного учасника асоціації, який надав неякісну послугу. У цьому випадку Асоціація може виключити його зі своїх лав.

Цей варіант розвитку подій буде можливий у тому випадку, коли подібні спільноти стануть дійсно відчутним брендом, який буде працювати як лід-магніт залучення клієнтів. Тобто, коли клієнти будуть вибирати агентство і ріелтора за принципом, чи перебуває він у співтоваристві чи ні. Адже тільки в цьому випадку виключення з лав буде відчутно "бити по гаманцю" нечесних гравців ринку.

Показати ще новини
Радіо NV
X