Як якість реформ залежить від закону про вибори

17 жовтня 2017, 13:30
Найважливіша вимога з усіх, які висувають сьогодні – це закон про вибори

Недоторканність важлива, але це більше популістична тема. Та й при нормальному законі про вибори велика кількість корупціонерів втратить свою недоторканність уже через два роки.

Відео дня

Антикорупційний суд важливий – але так вже вийшло, що суд вимагає МВФ, а він більш ефективний, ніж вулиця. І якщо у МВФ не вийде, то у вулиці й поготів. Тим більше, що більшості населення ця тема не зрозуміла.

А ось закон про вибори – це ключове. Як ми побачили, неможливо проводити реформи без парламенту. І якість парламенту визначає і якість реформ. Це ключове.

Так вже вийшло, що з цим парламентом вже все ясно. При цьому, він на порядок кращий ніж попередній, але, все одно, явно гірший, ніж необхідно для швидких і якісних реформ. І дуже багато залежить від наступного парламенту. А його якість залежить і від закону про вибори.

Зараз вже маніпулюють: до виборів занадто далеко, навіщо піднімати закон про вибори? Це логічна пастка. І вона докорінно невірно ставить питання. Закон про вибори не можна приймати під вибори. Це просто протипоказано. Не можна змінювати правила під час гри. Важко собі уявити, щоб на футбольному матчі, поки команди стоять в тунелі і збираються виходити на поле, змінюють правила гри. І футболісти не знають, чи буде сьогодні офсайд порушенням правил чи ні.

Закон про вибори треба було приймати відразу після виборів. Навіть зараз вже швидше за все пізно. Але його точно не можна приймати перед виборами. Це погана українська традиція. Більш того, коли до виборів залишається 4 роки, можна собі уявити, як за скасування мажоритарки проголосують депутати мажоритарники. Горизонт планування в Україні також традиційно не досягає 4-х років. А ось коли до виборів залишається зовсім нічого, змусити депутатів проголосувати такі зміни вже набагато складніше.

Ключова зміна, яка необхідна, – це суто партійні списки. Наскільки вони будуть відкритими, це вже друге питання. Тим більше, навіть зараз виборці, за належного рівня інтересу, можуть дізнатися, хто ж є в списках політичних партій. І партії несуть відповідальність за тих, "кого приручили".

Включення корупціонерів у список – це ризик. Ризик втратити 1-2% голосів, яких потім може не вистачити. І велика частина цих людей їдуть в регіони, в мажоритарні округи, де просто купують собі мандати. Ні для кого не секрет, що давно вибудувані такі технології. І якщо в Києві це може не пройти, то в Кіровограді або Чернігові йде на ура.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У підсумку ми отримуємо половину парламенту, який представлений людьми, для яких реформи взагалі не мають значення. Половина парламенту! Після цього навіть думати про "рішучі реформи" не можна. Не кажучи вже про те, що друга половина частково заповниться популістами. Тобто, знову отримуємо "болото". У підсумку, знову викинуті 4 роки.

Поганий закон про вибори –- це мінус 4 роки для країни. Для країни, яка вже втратила 25 років. Для країни, яка не може собі дозволити повзти вперед, а повинна бігти. А не можна бігти з колодками на ногах з мажоритарних депутатів. Депутатів, які купують округи. А значить роблять інвестиції, які прийнято відбивати. А реформами їх не відіб'єш. Принаймні, не в мізках тих, хто їде в Кіровоград за скоринкою. Для таких людей не властиве мислення "зробити реформу і підняти капіталізацію країни в 10 разів, тим самим зробивши багатшими себе". Вони так не думають. Вже доведено. Хоча ілюзії були.

Якість партійних списків може бути різною. Звичайно ж, люди знову можуть проголосувати за популістів. І тоді це вже буде вина самих людей. Але буде прозора гра за прозорими правилами. Коли люди вибирають партії, а партії несуть відповідальність. І люди теж несуть відповідальність.

А мажоритарка – це тотальна безвідповідальність. Яка легко створює "болото". Болото, в якому сидить наша країна вже 26 років.

Показати ще новини
Радіо NV
X