Як автоматичний ваговий контроль врятує дороги

24 січня 2018, 09:00

Серед інфраструктурного пакету законопроектів у Верховній Раді перебувають важливі проекти №7318 та №7319, які відкривають шлях до запровадження автоматичного габаритно-вагового контролю.

Це є частина угоди про Асоціацію з ЄС, та просто життєво необхідна технологія, аби навести лад на дорогах і врятувати їх від передчасного руйнування через дії "внутрішніх диверсантів" – нечесних автомобільних перевізників.

Відео дня

Зв’язок між збереженням доріг і вантажними автомобілями зрозумілий будь-кому, хто слухав шкільний курс фізики. Легкові автомобілі називаються "легкові" через свою невелику масу, яка зазвичай складає 1,5-3 тони. Ці транспортні засоби фактично не руйнують дорогу. Всі ями, тріщини, вибоїни, які ми бачимо на шляхах – це наслідки проїзду вантажівок. І навіть вантажівки майже не руйнують дорогу, якщо вони завантажені в міру, а дорога збудована чи відремонтована з дотриманням стандартів. Якщо вантажівки завантажені в межах норми, то дорога під ними спокійно витримає гарантійний термін 5-10 років, після якого відбудеться планова заміна покриття. Це типова для Євросоюзу модель ремонту доріг – не постійний ямковий ремонт, а плановий і суцільний. Це та система, яку ми створюємо в Україні. І в нас на шляху стоїть проблема "дорожніх шкідників" - невеликої кількості учасників руху, менше 10%, які створюють понад 90% руйнувань. "Принцип Парето", тільки навпаки.

Максимальна вага вантажівки в Україні ідентична обмеженням в Євросоюзі. На міжнародних дорогах, які більш міцні, вона складає 40 тонн, а на інших дорогах (національних, регіональних і місцевих) – 24 тонни. Для вантажівок, які працюють не на дорогах загального користування, обмежень немає. Такі автомобілі працюють, до прикладу, на території заводів та кар’єрів. До них належать Белаз, Kamatsu та інші монстри.

На практиці сучасна фура, навіть не нова, здатна перевозити значно більше, ніж обмеження. У 2017 році Укртрансбезпека виявила і оштрафувала понад 5,5 тис. вантажівок, маса яких перевищувала норми. А промислова вантажівка, призначена для кар’єра, може легко тягнути і 100 тон вантажу, і такі випадки непоодинокі. Найчастіше перевищення вагових обмежень фіксується при перевезенні будівельних матеріалів, зерна та металургійної продукції.

Перевантаження несе ще й величезні ризики для безпеки руху, значно збільшуючи дистанцію зупинки та погіршуючи наслідки зіткнень. Зіткнутися на трасі з фурою – страшний сон. А якщо фура перевантажена, то шанси на виживання наближаються до нуля, навіть якщо пасажири пристебнуті, а автівка має 5 зірочок EuroNCAP.

Останні роки багато зроблено для боротьби з цим дорожнім шкідництвом з боку нечесних перевізників. Укртрансбезпека розбудовує свою матеріально-технічну базу - минулого року були придбані 78 нових габаритно-вагових комплексів. Однак цього недостатньо. Адже при всьому бажанні і ресурсах, неможливо вручну виміряти кожен автомобіль – на це не вистачить жодних людей і машин, та це й несправедливо відносно сумлінних перевізників. Мало того, що вони заробляють менше за своїх "хитрих" колег, але піддаються такому ж прискіпливому контролю.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Системне рішення цієї проблеми є лише одне, і цього року воно має запрацювати в Україні. Це електронні системи швидкісного контролю габаритно-вагових параметрів. На транспортному сленгу вони називаються WiM, від англійської назви Weight-in-Motion (Вага в русі)

Ця сучасна ІТ-система складається з багатьох компонентів – камера для фотографування автомобіля, розпізнавання номера, зважування автомобіля цілком та за осями, а також заміри довжини, ширини та висоти, захищені канали передачі даних та сучасний центр обробки даних. Всі заміри й обмін даними робляться автоматично, коли автомобіль перебуває на крейсерській швидкості. Якщо виявлені перевищення не критичні – власнику транспортного засобу надсилається "лист щастя" з великим штрафом. Якщо ж порушення є значним, потрапляє в умовну "червону зону", то інформація про порушника негайно надходить на найближчий пост Укртрансбезпеки або Патрульної поліції. І тоді вже спецслужби зупиняють вантажівку для розвантаження, і також виписують штраф.

Переваги WiM очевидні:

Відсутність потреби в зупинці всіх транспортних засобів чи зменшення швидкості його руху;

  1. Виключення людського фактору, а отже й корупційних ризиків;
  2. Охоплення усіх 100% вантажних автомобілів, що проходять через ділянку дороги;
  3. Можливість збору “великих даних” (big data) про транспортний потік, які можуть використовуватись для аналітики та прийняття рішень.

Завдяки Світовому Банку, зараз завершується розробка пілотного інтегрованого проекту WiM та контролю швидкості навколо Києва, який має продемонструвати, на що здатні технології. Якщо все буде за планом, то вже в кінці року Україна має бути технічно готова для запровадження автоматичного контролю і надсилання штрафів перевізникам. І вже наступного року ми маємо шанс розбудувати цю систему в інших регіонах Україні, в першу чергу – на півдні України.

Україні критично необхідні якісні і довговічні дороги. Щоб досягнути цього, Україні необхідний WiM, який витравить "дорожніх шкідників". Шлях до цього – прийняття законопроектів №7318 та №7319. Ми сподіваємось і розраховуємо на підтримку з боку парламенту.

Зі змістом законопроектів кожен охочий може ознайомитись на сайті Верховної Ради.

Успішний досвід створення Дорожнього фонду довів: якщо є розуміння, співпраця, взаємна підтримка, то буде й перемога! Цього разу на черзі - перемога над дорожніми шкідниками!

Показати ще новини
Радіо НВ
X