IT в медицині України: рік трансформації

5 грудня 2018, 09:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Всупереч скептикам, підсумки 2018-го показують, що перший етап медичної реформи проходить успішно. Гроші, насправді, пішли за пацієнтом. І одну з ключових ролей в цьому зіграв IT-бізнес.

Для початку подивимося на статистику, яка постійно оновлюється на офіційному сайті системи електронної охорони здоров'я eHealth. За станом на 27 листопада 2018 року в системі зареєструвалося 1509 медичних установ 24 654 лікаря, понад 22 млн пацієнтів.

Насправді, вражаючі показники. Що це означає на практиці? Медзаклади первинної ланки укладають договори з Національною службою здоров'я України (НСЗУ), реєструють своїх лікарів в національному реєстрі, а ті, в свою чергу, укладають з пацієнтами електронні декларації на обслуговування і адресно отримують за це гроші.

Таким чином, електронна система охорони здоров'я почала успішно працювати. Гроші насправді пішли за пацієнтом. Це ключовий, видимий, об'єктивний підсумок року, що минає. Є два основні чинники цього успіху:

  1. Реформа первинної ланки проводилася одночасно зі зміною моделі фінансування. Звичайно, існує дедлайн для всіх учасників системи охорони здоров'я, до якого вони зобов'язані підключитися до eHealth. Але фактор мотивації сильніше. Медичні установи отримали нові можливості: збільшувати зарплату своїм лікарям, які, дійсно цього заслуговують, витрачати гроші на поліпшення, самостійно розставляти пріоритети і керувати своєю установою. Раніше для будь-яких змін доводилося випрошувати фінансування з бюджету або просити дозволу, пробиваючись через бюрократичну машину.
  2. IT-бізнес взяв активну участь у реформуванні. Облік фінансування реалізується за допомогою IT. Більше 1,5 тис. медустанов, які вже підключені до eHealth, мають комп'ютери, доступ в інтернет і передають дані в центральний компонент. Це неможливо було б реалізувати, якби держава не запросила до участі IT-бізнес, і, якби, в свою чергу, бізнес не підтримав державу. Співпраця, дійсно, була дуже тісною і відбувалася на різних рівнях. Багато, якщо не всі значущі IT-компанії даної сфери стали безоплатно постачати клінікам медичні інформаційні системи, які потрібні для інтеграції в eHealth, і також безкоштовно проводити навчання персоналу та забезпечувати технічну підтримку.

Що показав перший етап впровадження eHealth?

Комп'ютери та інтернет у наших медичних установах – вже не є чимось винятковим, це робочий інструмент, призначення якого всім зрозуміло. Рівень комп'ютерної грамотності медичних працівників достатній для впровадження системи і, якщо необхідно, може бути підвищений. Таким чином розвіяні міфи скептиків про те, що лікарі не вміють користуватися комп'ютерами, що на укладення декларації потрібно витрачати дуже багато часу і т.п.

З іншого боку, виявилося, що пацієнти можуть і хочуть користуватися новими сервісами, оскільки це робить обслуговування більш зручним. 2018 рік став роком, коли почалося повсюдне впровадження систем управління пацієнтопотоком, електронних реєстратур для онлайн-запису на прийом. Я дуже гордий, що ми підняли цю тему на національний рівень. Проблемою, через яку люди втрачали величезну кількість часу в чергах, стали займатися в масштабах країни. У багатьох клініках вона вже вирішена успішно, в тому числі і завдяки сервісу "Поліклініка без черги".

Говорячи в цілому, треба відзначити, що медреформи, подібні до української, проводилися в багатьох країнах світу і результат наш порівняно з ними зовсім не скромний. Напевно, жодна з країн не може похвалитися такою динамікою зростання.

Процеси, які бачилися як тренди на початку 2018 року відтепер перетворилися на прогнози на 2019 й рік. Відносно первинної ланки, їх потрібно розділити на три рівні:

  1. Держава. Цього року утвердилася і пройшла апробацію електронна форма адміністративних відносин між НСЗУ і медичними установами. Зараз – це передача даних за деклараціями лікар-пацієнт і частина звітності. Судячи з рішучого настрою команди МОЗ, в 2019-му може бути прийнято рішення про повне скасування паперових звітних форм для первинної ланки в обмін на перехід на електронні системи (електронні медичні записи з подальшою автоматизованою статистикою і звітністю).
  2. Медзаклади. На першому етапі реформи основне призначення медичних інформаційних систем (МІС) – інтеграція клініки в eHealth. Зараз головні лікарі вже починають усвідомлювати нову для себе ситуацію – треба конкурувати за пацієнта, результативно витрачати зароблені гроші, вести облік, управляти персоналом і т.п. У IT-бізнесу вже є рішення для ефективної організації внутрішніх процесів в клініках. Тому мдичні заклади почнуть активно використовувати МІСи для управління внутрішніми процесами і поліпшення сервісу для своїх пацієнтів.
  3. Пацієнти. Послуга онлайн-запису стала практично повсюдною. Надалі нас чекає імплементація інших сервісів. Це дозволить зменшити кількість непотрібних візитів до лікарів і в лабораторії, виписувати електронні рецепти, вести електронні амбулаторні (медичні) картки і т.п.

Первинний рівень медичного обслуговування стане локомотивом для вторинного і третинного рівнів. У цих сегментах, де поки ще зберігається стара модель фінансування, почнеться більш активний розвиток інфраструктури і навіть впровадження МІС.

Звичайно, Х-фактором у розвитку реформи можуть стати вибори, однак нинішній команді МОЗ вдалося зробити ряд незворотних позитивних змін в системі охорони здоров'я країни. Хоча нова фінансова модель почала працювати поки в медустановах первинної медичної допомоги, однак до 80% звернень пацієнтів до лікарів задовольняються саме на цьому рівні. З точки зору забезпечення населення доступними медичними послугами це дуже багато. Тому результати виборів можуть лише пригальмувати або в крайньому випадку поставити на паузу, але не зупинити прогрес.

Журнал НВ (№ 21)

Парламентські списки

Завдяки двом новим політичним силам на парламент чекає безпрецедентне в історії України оновлення

Читати журнал