Реформа IT-освіти. Що робити з дефіцитом програмістів в Україні?

16 грудня 2021, 12:57

У 2021 році прозвучала ідея необхідності реформування IT-освіти. Воно і не дивно: IT-індустрія потребує щороку від 50 тис. спеціалістів, в той час як вищі освітні заклади випускають близько 20 тис. бакалаврів IT-спеціальностей.

Все це стало поштовхом до публічного обговорення реформи, ключовими стейкхолдерами якого стали Мінцифра, МОН, профільні асоціації, регіональні IT-кластери, вищі навчальні заклади та IT-школи.

Відео дня

Все літо тривали палкі дискусії, які нарешті вилились в презентацію бачення реформи IT-освіти, яка відбулась 10 вересня. Я неспроста на цьому акцентую увагу — без цього старту не було б можливим системне обговорення актуальних викликів IT-освіти. Для того, щоб українська IT-індустрія використовувала весь свій потенціал, нам потрібно вже вчора підвищувати якість навчання та рівень підготовки випускників вишів та неформальних закладів освіти.

Сьогодні існує велика кількість освітніх ініціатив на всіх рівнях, крім національного

Ви лише уявіть: попит на наші продукти та сервіси зростає, ми маємо чудовий потенціал для розвитку, гарну репутацію та численні успішні кейси на світовій арені, але не маємо кадрів, які б задовольняли цей зростаючий попит. Кількадесят сервісних і продуктових IT-компаній, які є учасницями асоціації «IT Ukraine», вже більше 15 років реалізують якісні освітні IT-програми. Вищі навчальні заклади, зокрема університети, не справляються з високою динамікою розвитку IT-галузі — динамікою змін. Саме тому з часом почали з’являтися все більше навчальних корпоративних програм — бізнес почав вирішувати проблему самотужки. Але в той же час IT-компанії розуміють, що і їхніх ресурсів недостатньо. Що я можу на це сказати? Це не має бути виключно задачею бізнесу.

В розробці та обговоренні впровадження реформи IT-освіти, робоча група виокремила 10 пріоритетних пунктів. Для їхньої імплементації ми потребуємо ресурсів і конкретних та зрозумілих механізмів реалізації. Сьогодні існує велика кількість освітніх ініціатив на всіх рівнях, крім національного. Проте реформа IT-освіти має бути стратегічною, пропонувати якісно нові та актуальні рішення на рівні країни.

В рамках обговорення реформи IT-освіти важливо зосередити увагу ключових стейкхолдерів на таких загальних аспектах:

  • контентне та якісне наповнення навчальних програм в університетах, спеціалізованих навчальних закладах та неформальних школах;
  • вирішення питання кадрового потенціалу університетів, адже і досі актуальним залишається проблема переходу кваліфікованих викладачів з викладання в бізнес;
  • впровадження ефективних механізмів оподаткування закладів неформальної освіти, які є важливим джерелом залучення кадрів в індустрію;
  • впровадження гнучких методів управління в університетах в процесі прийняття рішень.

Окрім цього, зі свого боку хочу додати ще низку важливих і комплексних питань, яких має торкнутися / врахувати реформа:

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
  • Трьохрічний бакалаврат на IT-спеціальностях. Так, це спірний момент, але він має право на існування. Ми можемо вивчати досвід того ж Казахстану, де ця практика вже впроваджена, і брати з нього найкраще для реалізації на теренах України;
  • Акцент на професійно-технічній освіті, яку дають коледжі та ПТУ. Саме вони успішно можуть закривати ряд технічних професій в галузі.
  • Ми досі не можемо нічого вдіяти з професійними викладачами, які покидають викладацьку діяльність і переходять в бізнес. Причиною їхнього рішення часто є банальна різниця в рівні оплати праці в IT-компанії і університеті. І поки це явище існуватиме, ми з вами нічого не вдіємо — механізми залучення і утримання кращих викладачів при вишах не прописані.
  • Популяризація IT-індустрії на державному рівні як ключової економічної галузі та індустрії України. Мабуть ви не будете сперечатись з думкою, що сьогодні популяризація IT лежить на плечах самого IT? ІT ще не стало національною ідеєю, хоча могло б заслужено нею бути.
  • Шкільна освіта. Ситуація з COVID-19 активувала online-формат, до якого шкільна освіта просто не була готова. Цифрові навики багатьох учнів та їхніх батьків знаходяться в зародковому стані і ми мусимо з цим працювати. Шкільна IT-освіта торкається таких дисциплін, як математика, STEM-науки, інформатика. Чіткої стратегії по роботі в цьому напрямку реформа IT-освіти поки не пропонує.
  • Посилення науково-технічної складової між університетами та індустрією. Це питання раніше вже обговорювалось, проте і досі не стало пріоритетом. Ми знаємо багато прикладів, коли стартапи виходили на світовий рівень завдяки науково-технічній співпраці бізнесу з навчальними закладами. Правильна стратегія щодо розвитку R&D центрів лише сприятиме цьому процесу.

Ці і ряд інших тем ми обговоримо 16 грудня в рамках національної освітньої IT-конференції Synergy: IT Business & IT Education. Я впевнений, що якісно реалізована реформа IT-освіти відкриє перед нами двері до нових можливостей, адже ми маємо дивитись на всі галузі hi tech напрямку, IT є лише однією з них.

Показати ще новини
Радіо НВ
X