Все за Фрейдом. Управління інвестиціями як різновид психоаналізу

18 травня 2020, 19:00

П’ять професійних особливостей, що перетворюють керуючого активами в психоаналітика

Довіра і емпатія — основа ефективних довгострокових відносин. Це правило працює абсолютно в усіх сферах, і особливо актуальне воно у сфері управління активами. Мені не раз доводилося чути цікаве порівняння: управління активами — один з різновидів психоаналізу. Розмірковуючи на цю тему, я виявив п'ять спільних принципів.

Відео дня

Визначити ризик-профіль. В управлінні активами вкрай важливо на старті зрозуміти погляди і мотиви клієнта, а також тригерні точки і межі, за які не можна виходити. По суті, все це зводиться до однієї головної характеристики — ризик-профілю клієнта, тобто його ставлення до ризику, що залежить від особистості, цілей і комфортних для нього термінів інвестування. Розуміння ризик-профілю допомагає керуючому в періоди криз і зумовлених ними просадок знайти правильні слова, які заспокоять клієнта і допоможуть передати йому впевненість керуючого в правильно обраній стратегії і адекватних до ситуації дій. Якщо інвестиційна стратегія побудована правильно, в портфелі зібрані якісні, стійкі, добре працюючі підприємства. Просадка в ціні в такому випадку — тимчасове, короткострокове ринкове явище; ситуація, яку потрібно використовувати для того, щоб докупити акції на вигідних умовах.

Визнати помилку. Зухвале етичне порушення з боку будь-якого фахівця — триматися за свою помилкову позицію. Потрібно вміти визнавати помилки, якщо в процесі глибокого аналізу даних виявлено новий факт, який спростовує вашу точку зору, а не вибірково ставитися до інформації, концентруючись тільки на тих фактах, які підтверджують вашу правоту. Так само, як і в психоаналітика, в сфері управління активами готовність фахівця вчасно скоригувати методику і підхід має критично важливе значення. Клієнт часто не є фінансовим фахівцем, у нього немає достатньо часу для обробки величезного масиву інформації та можливості приймати рішення, ґрунтуючись на фактах, складових 1–2% всієї інформації з того чи іншого активу. Завдання керівника — звернути увагу клієнта саме на ці вирішальні факти, цифри і дані.

Відключити емоції. Психоаналітик не повинен переживати і занурюватися в емоції, впоратися з якими допомагає своєму клієнтові. Аналогічно, в управлінні активами, рішення щодо тих чи інших інвестицій мають прийматися на беземоційній основі, наскільки це можливо. Всіма нами керують емоції, але у випадку з вибором активів і діями щодо них, чим менше емоцій, тим більше зважені рішення, тим вищий прибуток.

Не розпорошуватися і відточувати майстерність. У сучасному світі необмежених можливостей і спокуси ними скористатися, дуже важливо вміти відсікати зайве, концентруватися на тому, що вамс вдається найкраще, і відточувати свою майстерність в обраному напрямку. Це той самий принцип есенціалізму (фокусуванні на найважливішому), який в однойменній книзі описав Грег МакКеон.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Людьми, які не втрачають жодної можливості в бізнесі, постійно інвестують свій час у вивчення нових дисциплін, різноманітні курси і програми, нові проекти та ініціативи, щиро захоплюються, їх поважають і ставлять у приклад. Однак по-справжньому довіряють і прислухаються до майстрів своєї справи, сконцентрованими на чомусь одному, але довели об'єкт своєї концентрації до досконалості.

У сфері управління активами є безліч спокусливих напрямів, участь в яких обіцяє великий виграш. Вищий пілотаж для керуючого — не піддаватися цим спокусам і зосередитися на обраних секторах, поглиблюючи щодо них свою експертизу. Поширена думка, що інвестиційний портфель має бути максимально диверсифікованим — у ньому має бути не менше 20 компаній, тоді знижується потенційний ризик. Так і є, але одночасно знижується і потенційний прибуток. На наш погляд, оптимальний варіант — 9 компаній у портфелі, але досконально вивчених і проаналізованих. Хороший керівник не може глибоко розуміти бізнес 40 об'єктів інвестицій навіть за наявності штату першокласних аналітиків. Поверхове знання призводить до поверхового успіху, який досягнутий не внаслідок обдуманих кроків і відпрацьованої стратегії, а як наслідок вдалого збігу обставин.

Часто інвестори ловлять хайпові теми, які підкидає життя. Короткостроково такий підхід може забезпечити прибуток, але в довгостроковій перспективі він призводить до того, що людина ні в чому не є професіоналом, відсутність стрижня робить його дуже вразливим. Як сказав один з моїх клієнтів, краще заробити мільйон у своїй темі, ніж десятки мільйонів — у хайповій. У перспективі трьох-п'яти років є ризик втратити набагато більше: одна з хайпових тем вас неодмінно підведе. Керуючий активами у жодному разі не повинен ігнорувати актуалізовані теми, але ефективно використовувати хайп можливо тільки в межах свого експертного поля.

Розширити межі. Одна з функцій психоаналізу — допомогти клієнту глибше зрозуміти себе, свої цілі і мотиви, а також — побачити нові можливості і неочевидні для нього шляхи досягнення цих цілей. По суті, правильно вибудувана комунікація між клієнтом і керуючим активами передбачає ті самі результати. Разом з клієнтом розібратися в його мотивах і показати нові можливості для реалізації фінансового успіху, про які раніше він не замислювався або які здавалися йому надто ризикованими і незрозумілими.

Показати ще новини
Радіо НВ
X