Інша сторона скандалу з Трейд Коммодіті

24 жовтня 2018, 15:00

Скандал із тим, як Трейд Коммодіті продавала дизпаливо Міноборони, показав одну просту річ – успіхи в реформах часто перебільшені, а в нашу пресу потрапляють будь-які речі без достатньої перевірки фактів.

Також він показав, що реформи у держзакупівлях повинні бути більш глибокі і системні. Відкриті торгові майданчики хоч і є добрим і правильним кроком, але серйозніші зловживання завжди крились у самих тендерних процедурах.

Відео дня

Це дуже яскраво видно, коли спочатку організатори системи ProZorro робили із Трейд Коммодіті героїв, а згодом в один голос кричали "посадіть їх!".

Ось, наприклад, цей скріншот:

Згідно з цією інформацію, Трейд Коммодіті, виявляється, дозволила зекономити 403 млн грн державному бюджету! Вони ще й постачальник року із нагородою!

Звідки ж такі цифри щодо економії? Припускаю, це має стосунок до наступних звітів Transpаrency International. Наприклад, у звіті про успіхи ProZorro організація стверджує, що Трейд Коммодіті зекономило державному бюджету 104 млн грн:

У звіті від лютого 2017 року Transpаrency International заявляє про успішну економію вже 130 млн грн:

Transparancy International рапортувала про успіхи ProZorro, адже є одним із розробників системи. Також Transparency International створила цілий окремий комітет з моніторингу системи державних закупівель у частині національної оборони. Він відреагував на новини про справу щодо Трейд Коммодіті таким чином:

Тобто заявити, що посадовців Трейд Коммодіті потрібно посадити, Transperency International поспішила практично одразу. Наступного дня після арешту посадовців Трейд Коммодіті, в секунду забувши про свої звіти щодо економії коштів компанією!

Цього самого дня пресою ширився ось цей сумнозвісний графік:

Цьому графіку повірив багато хто, зокрема його перепостив і я, про що тепер шкодую. Як виявилось, ще 17 жовтня 2017 року на прес-конференції того ж Трейд Коммодіті, графік не є точним. У цьому зізнався і сам автор графіку.

За словами експерта, графік "з’їхав", буцімто проста помилка екселю. Насправді ж ціни закупівлі близькі до ринкових на графіку в момент закупок. Також пан експерт так і не зміг пояснити, звідки він брав дані про самі ринкові ціни. А самі представники Трейд Коммодіті вирішили розказати, як платили панові експерту за коментарі. Можна подивитись на це зізнання тут з 32 хвилини.

Виникає напевно логічне питання – то були зловживання чи ні? Чесно, я не знаю і досі. НАБУ стверджує, що так. А пан Віталій Касько поки успішно в суді доводить, що ні. Дивлячись на справу, точно можна сказати наступне – потенційні зловживання практично закладені в процедуру закупівель, і ProZorro тут не допоможе.

Річ у тім, що виграш у тендері не фіксує ціну. Бо виграний тендер навіть не гарантує саму поставку. Є тисяча способів оспорити тендер, і тому постачальники не контрактують пальне, допоки не підпишуть сам контракт. Звісно, що за такою процедурою можна все-таки ризикнути, і закупивши товар, чекати росту ціни до підписання договору. Але навряд навіть це тоді є порушенням, адже товар просто постачається за "спотовою" ціною в день підписання договору.

Власне, Трейд Коммодіті виграло 19 квітня тендер по 16,8 тис. грн за тонну пального, а коли нарешті дійшло до підписання самого контракту аж 15 липня, то попросило підняти ціну до ринкових 19,6 тис. грн. Цей ріст і представили як схему і підвели під статтю про завдання збитків державі.

Як вимагав того сам Трейд Коммодіті на прес-конференції, підписання контракту за такими поставками як паливо повинно відбуватись день в день. І це цілком правильно. Якщо в день торгівлі по факту не фіксується ціна, то будь-який аукціон є просто фарсом.

Підсумовуючи. На прикладі цього скандалу ми побачили, як спочатку нам рапортували про успіхи системи ProZorro і видавали нагороду "Постачальник року" Трейд Коммодіті. Потім ці самі люди в один день міняють позицію і говорять "посадіть їх!". А ненависть громадянського суспільства до цих закупівель базувалась на фейковому графіку, який зробив експерт, котрий, як стверджують у Трейд Коммодіті, у них раніше був на зарплаті.

Але головне інше – хоч хто б був винен чи не винен, процедура закупівель палива є такою, що вся цінова конкуренція є просто фейком та імітацією. ProZorro – це дуже добре, реально добре. Але все що робить система – це дає вільний доступ до тендерів. А поки в тендерах безглузді процедури, то непрозорість буде все одно.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X