Інновації під час пандемії

29 травня 2020, 09:30

Технології допоможуть навіть з дефіцитом туалетного паперу

Протягом останніх двох місяців ми були свідками радикальних змін ледь не в усіх аспектах життя. Ми не знаємо, що готує майбутнє, єдине відомо точно — попереду ще багато змін і успіх на всіх рівнях (від держави і глобальних корпорацій до окремої особистості) залежить від швидкості адаптації до нової реальності.

Відео дня

Частина викликів, які зараз перед нами постають, не є абсолютно новими. Для розв’язання багатьох із них підходять сучасні технологічні рішення. З досвіду роботи з клієнтами різної величини, індустрій та географій, ми бачимо, що процес впровадження інновацій, який був тривалим та інертним, сьогодні отримує максимальну підтримку на рівні бізнесу та провідних держав. Для частини компаній це питання виживання, для інших — розподілу ринку та набуття конкурентної переваги.

Згідно з дослідженням аналітичного агентства Gartner, 60 публічних компаній, які вийшли переможцями з Великої рецесії 2008−2009 років, мали спільну рису щодо інвестування в R&D та нові напрямки, замість простого скорочення витрат, як то робила переважна більшість.

Пропоную розглянути різні аспекти життя, на які впливає пандемія, і те, чим тут можуть бути корисні вже відомі сучасні технології.

Підвищене навантаження на виробництва, торгові мережі та логістичні компанії в умовах карантину

Виробництво, рітейл та логістика — серед галузей, які зазнали найсильнішого впливу епідемії COVID-19. Мова не лише про негативний ефект, коли компанії змушені закривати торгові приміщення. Деякі компанії, наприклад продуктові мережі чи рітейлери з сильною онлайн-складовою, переживають стрімкий ріст кількості клієнтів, до якого вони не були готові. Відповідно зросло навантаження на виробництва, які виготовляють для них продукцію, і на логістичні мережі, які її доставляють з заводу на склад, а потім — кінцевому споживачеві.

В умовах пандемії підтримувати стабільну роботу цих підприємств складно, не кажучи вже про збільшення потужності, оскільки це потребує залучення додаткових людських ресурсів. Виникає ризик дефіциту продуктів харчування, ліків, засобів для дезінфекції та інших життєво важливих товарів.

Nbcnews
Фото: Nbcnews

Надзвичайно ілюстративна ситуація склалась в США з дефіцитом туалетного паперу та паперових серветок.

Що можна зробити в умовах еластичного попиту? Як зменшити фактор залежності від людської праці?

Робототехніка має певні відповіді на ці запитання. Світ ще далекий від стовідсоткової автоматизації, оспіваної фантастами та кінематографом, але ріст цієї галузі за останні 5 років більш ніж вдвічі дає ґрунтовні сподівання на доступність провідних рішень для більшості бізнесу. Приклади автоматизації процесів за допомогою роботів в Amazon, Tesla та Dyson надихають інші компанії, і мова не лише про автоматизацію власне виробництво, але і про супровідні процеси. Наразі вже впроваджуються:

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

• автоматизація інвентаризації і пересування товарів на складах;

• застосування роборук для автоматизації збору і пакування замовлень;

• контроль стану обладнання через створення його цифрових двійників (digital twins).

Окрім очевидного факту, що ці технологічні рішення можуть безпечно і безперебійно працювати в умовах карантину, важливо, що їх можна оперативно масштабувати у відповідності до зміни попиту і виконувати значно більший об'єм роботи. Багато виробників індустріальних роботів підтримують модель лізингу обладнання. А коли ситуація стабілізується — можна повернутися до попереднього темпу роботи без необхідності звільняти працівників чи проводити масштабні реорганізації в компанії.

Труднощі з технічним обслуговуванням та ремонтом обладнання

Будь-яке виробництво, навіть повністю автоматизоване, потребує залучення людей для технічного обслуговування обладнання. В умовах карантину і обмеженого пересування це складно забезпечити. Трапляється таке, що, наприклад, замість команди фахівців різних профілів, на виробництві присутні лише кілька технічних працівників. Або скажімо, виходить з ладу високотехнологічне устаткування, обслуговування якого потребує специфічних знань і досвіду, коли відповідні фахівці знаходяться в іншій країні і не можуть приїхати через обмеження пересування.

Технології AR (Augmented Reality, доповнена реальність) дозволяють ефективно налагодити обслуговування та ремонт складної техніки меншою кількістю, або менш досвідченим персоналом, які відповідно можуть якісно виконувати ширший спектр робіт. На практиці це виглядає так, що сервісний інженер інспектує обладнання з допомогою AR-пристрою, на якому відображаються покрокові інструкції, можливі причини несправності та рішення щодо її усунення.

Також AR дають можливість залучити спеціаліста у віддаленому форматі, забезпечуючи можливість «see-what-I-see», тобто «бачити-те-що-бачу-я» та отримувати консультації в реальному часі.

У цієї сфери застосування AR значні перспективи у найближчому майбутньому. З початком поширення епідемії та оголошення карантинів в різних країнах світу ми спостерігаємо значне підвищення інтересу до неї з боку клієнтів.

Занадто довгий процес юридичного оформлення контрактів та оплат виробникам затримує поставки життєво важливих товарів

Неочевидна, але гостра проблема, що може нести загрозу ланцюгу постачання — застаріла і негнучка система документообігу між замовниками та постачальниками.

За останні роки світ стає все більш залежним від функціональних ланцюгів поставок, де більшість споживчих товарів виробляються в одній частині земної кулі, а продаються — в іншій.

У світі пандемії кожен аспект глобальної логістики перебуває під величезним стресом. Перебої розповсюджуються як ефект доміно: замовлення скасовуються, фабрики зупиняються або працюють в ненормованому режимі, строки відправлення товарів стають непередбачуваними.

В таких умовах швидкість і гнучкість створення нових ланцюгів постачання стає критичною не лише для бізнесу, але і для безпеки суспільства.

Традиційна система закупівель і документообігу не підходить — перевірка контрагентів триває тижнями або місяцями, оплати надходять довго. Однак, технологія блокчейн, яка базується на моделі криптографічного шифрування, є дієвою альтернативою.

Наприклад для спрощення процесу закупівлі медичного обладнання блокчейн надає можливість для:

• контролю вимог до продукції;

• оперативної перевірки надійності та кваліфікованості виробника, його можливості виготовити конкретний продукт належної якості, характеристик та в потрібному об'ємі;

• забезпечення надійного механізму проведення передплати;

• митної сертифікації експортованого товару;

• контролю транспортування товару.

Час змін

Як прогресуватиме поширення коронавірусу? Які превентивні заходи є найбільш дієвими? Коли світ вийде з карантину і що буде з економікою до того часу? На жодне з цих питань ми не знаємо точної відповіді.

Але ми точно знаємо що виклики глобальної пандемії дають поштовх до подальшої цифрової трансформації бізнесу та суспільства. І чим є меншою залежність від «аналогових» процесів взірця 19 або 20-го сторічь, тим більшою є стійкість до майбутніх надзвичайних ситуацій. Чи то наступні пандемії, екологічні катастрофи, гігантські виверження вулканів, супер спалахи Сонця, зіткнення з космічними тілами та довжелезний список менш імовірних подій.

Показати ще новини
Радіо НВ
X