Технології з розумом. Як не програти, впроваджуючи інновації в банках

18 листопада 2019, 16:00

Поняття «інновація» дуже широке і кожен вкладає в нього свій зміст. На мій погляд, необхідно дотримуватися певного балансу між інновацією і попитом на неї

Банківський ринок України невеликими кроками починає проходити трансформацію: стали з’являтися нео-банки, а деякі банки починають позиціонувати себе як IT-компанії з банківською ліцензією, що кардинально змінює підходи і можливості роботи з інноваціями. Водночас необхідно розуміти, що розроблені інноваційні сервіси за такою моделлю можуть бути попереду самого банківського ринку.

Відео дня

Наприклад, до таких сервісів можна віднести сервіс біометричної оплати покупок FacePay24, який нещодавно запустили в Україні. На мою думку, це «гра в довгу» і потрібен час для адаптації, як торгових мереж, так і самих покупців для роботи з таким видом оплати. Важливо також побачити статистику використання цього сервісу, наскільки він буде популярний серед користувачів. Хоча в разі достатнього попиту на біометричний вид оплати, банки почнуть впроваджувати цей сервіс у своїй інфраструктурі, щоб відповідати тренду.

Існує кілька підходів роботи з інноваціями в банківській сфері. Розглянемо деякі з них.

1. Внутрішній підхід

Основний принцип полягає в тому, що банк власними силами створює внутрішню інфраструктуру для роботи з інноваціями. Сюди можна віднести так званий «іdea box», коли співробітники банку генерують ідеї щодо спрощення та перегляду того чи іншого процесу. Більшість таких ідей належать до категорії operational excellence.

Другим шляхом є створення інноваційного підрозділу або лабораторії (іnnovation lab), в якій відбувається «пряма» робота з інноваціями: їх пошуком, відбором і тестуванням.

2. Зовнішній підхід

Якщо банк не може створити внутрішню інфраструктуру для роботи з інноваціями, але бажання попрацювати з ними є, зовнішній підхід націлений на співпрацю з інноваційними партнерами, які спеціалізуються на роботі з інноваційною екосистемою. До таких партнерів можна віднести різні акселератори, інкубатори, інноваційні ферми і платформи. Спільно з інноваційними партнерами (наприклад: 1991 Open Data Incubator, RE: ACTOR, RadarTech, Startup. Network тощо) банки можуть запускати різні програми з пошуку інноваційних рішень або відвідувати пітчинги стартапів. Вони добре знають ринок інновацій, розуміють підводні камені в роботі з ними. Зовнішній підхід для банків є менш ризиковим, тому що більшість ризиків у роботі з інноваціями бере на себе «інноваційний» партнер.

3. Прямий контакт зі споживачем

Ще одним підходом роботи з інноваціями є створення умов для розширення клієнтського досвіду на базі відділень нового формату. Одне з таких, наприклад, ми нещодавно запустили. Головна ідея — спрощення доступу до банківських послуг і максимальне спрощення сервісів, якими клієнт користується найчастіше. Що створює новий клієнтський досвід. Для банку це — інноваційний майданчик, на якому розмістили гаджети, інформаційні панелі, а також зробили зручну зону 24/7, де можна скористатися банкоматом навіть за відсутності платіжної картки. У такому відділенні клієнти можуть відкривати депозити, оформляти кредити, оплачувати рахунки, вносити кредитні платежі, купувати валюту. Для комфорту клієнтів у такому відділенні працюють Newdigital Managers, які зустрічають клієнтів, координують і за необхідності допомагають зробити операцію.

Таким чином банк змінює роль банківського відділення: від транзакційної — до навчальної, забезпечуючи поступовий перехід у канали digital-взаємодії.

Якщо коротко, то таке відділення — це симбіоз трьох складових: банку, кафе і середовища духу Apple Store — інноваційності, технологічності, модернізації.

Насамперед з боку банків та інших фінансових установ має бути сформований попит на інновацію

Що необхідно для розвитку інновацій у банківській сфері

Насамперед з боку банків та інших фінансових установ має бути сформований попит на «інновацію». І ми говоримо не тільки про платіжний блок, який і так добре розвинений на ринку України. Але для більшості гравців, щоб вони почали розглядати цей альтернативний канал пошуку рішень, мають з’явитися успішні історії кооперації з fintech стартапами. На ринку поки що ще не так багато банків, які готові пробувати співпрацювати з ними.

Нова стратегія розвитку фінансового сектора України від Національного Банку України містить стратегічний напрям з інноваційного розвитку, зокрема розвиток ринку fintech і цифрових технологій. На мій погляд, це сильне послання банківському ринку України та стимулювання банків до кооперації з fintech стартапами.

Впровадження стандарту open banking і Директиви PSD2 допоможе fintech стартапам отримати авторизований доступ до банківських даних для надання більш «просунутих» послуг. Open banking стимулюватиме появу на ринку провайдерів і різних рішень під цей стандарт.

За останні майже три роки ринок fintech в Україні демонструє позитивну динаміку до зростання завдяки жвавому до нього інтересу. За цей час було випущено кілька fintech каталогів, організовано форуми, проведено інкубаційні й акселеративні програми для fintech стартапів: Fintech Master, Open Banking Lab, POPCORP, а також спільно з RE: ACTOR конкурс проектів для digital bank тощо. За інформацією каталогу фінтех-компаній України, підготовленого Українською асоціацією фінтех та інноваційних компаній за 2019 рік, в Україні налічується приблизно 100 фінтех-компаній і щороку їхня кількість зростає.

Не потрібно боятися експериментувати і залучати рішення з цього ринку. Створюйте попит і в довгостроковій перспективі ринок fintech зможе здивувати кількістю різноманітних рішень, які допоможуть розвивати ваш бізнес.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X