Залізнична інфраструктура в проєкті бюджету-2021: хороші новини для Черкас, Житомира та Василькова

28 вересня 2020, 15:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Які проєкти закладені в бюджет і що вони принесуть економіці та українцям.

Проєкт державного бюджету на 2021 рік, поданий Урядом до Парламенту 14 вересня, має одну принципову відмінність від 30 подібних документів, які готувалися в усі попередні роки української незалежності. Йдеться про 4,4 мільярда гривень, передбачених на придбання 100 пасажирських вагонів, а також на електрифікацію трьох ділянок, які мають принципове значення для поліпшення транспортного сполучення відповідних міст.

Відео дня

Ефект від придбання пасажирських вагонів в цілому зрозумілий. Це підтримка і розвиток парку УЗ. Більш того, це потужний імпульс для промисловості — перш за все машинобудівників.

А ось ефекти від державних інвестицій у розвиток залізничної інфраструктури менш помітні з першого погляду. Але вони набагато значніші та важливіші, перш за все для розвитку територій.

Отже, в проєкті бюджету на 2021 рік передбачено виділення 1,179 мільярда гривень. Ці кошти передбачаються на реалізацію трьох проєктів:

  • електрифікація ділянки від станції ім. Т. Шевченка до ст. Черкаси;
  • електрифікація ділянки від станції Житомир до ст. Новоград-Волинський;
  • електрифікація ділянки від станції Васильків-1 до ст. Васильків-2.

Що ж принесе людям, територіям і державі в цілому реалізація цих проєктів? Нумо розбираймося.

Перш за все варто відзначити, що в центральній і північній частині України є кілька обласних центрів, які історично опинилися осторонь від основних залізничних магістралей. Це зробило їх своєрідними «островами», а їх жителів — фактично відрізаними від доступу до послуг залізничного транспорту. Сюди відносяться Чернігів, Суми, Житомир і Черкаси. В останніх двох ситуація особливо критична. Так, графіком руху поїздів на поточний рік через кожне з цих міст передбачено курсування всього двох пасажирських поїздів у дальньому сполученні. Це найнижчий показник в Україні.

Наприклад, через Вінницю — місто зі схожими умовами розташування і кількістю населення, курсує більш як 20 пар поїздів. Це відбивається і на кількості пасажирів, які щорічно прибувають у місто і відбувають з міста поїздами далекого прямування. Так, у 2019 році послугами вокзалу Вінниці на прибуття і на відправлення скористалися 2,5 мільйона пасажирів дальнього сполучення. Вокзал Житомира за цей же період обслужив 324 тисячі пасажирів (майже у 8 разів менше), а Черкас — всього 229 тисяч пасажирів (менше в 11 разів). Це ще раз доводить, що жителі цих міст фактично позбавлені можливості повноцінно користуватися залізничним транспортом.

Говорячи конкретно про кожен проєкт, слід зазначити таке.

Електрифікація ділянки від станції ім. Т. Шевченка до ст. Черкаси. Відстань від Києва до Черкас складає 246 км. З них 216 км — це повністю електрифікована ділянка, яка є частиною швидкісного ходу Київ-Дніпро, по якому вже курсують поїзди ІНТЕРСІТІ+. Ділянка від станції ім. Тараса Шевченка до станції Черкаси протяжністю 30 км на сьогодні не електрифікована. Електрифікація ж цієї ділянки дозволить призначити курсування поїздів ІНТЕРСІТІ+ Київ-Черкаси з часом в дорозі орієнтовно 2 години 45 хвилин для пасажирів, які користуватимуться в Києві пересадочним вузлом Видубичі цей час скоротиться ще на 10 хвилин). Черкащани в результаті отримають швидке, комфортне і безпечне сполучення зі столицею.

Такою перевагою для поїздок до Києва дуже успішно користуються вінничани: за 2019 рік для поїздок з Вінниці до Києва і назад залізничним транспортом скористалися понад 1,1 мільйона пасажирів. І напрямок Черкаси-Київ-Черкаси має не менший потенціал, зважаючи на схожість географічного розташування обох обласних центрів щодо столиці. Більш того, на відміну від того ж Житомира або Чернігова, автомобільна дорога між Києвом і Черкасами не відповідає першій технічній категорії, що сприятиме формуванню стійкого попиту на залізничні перевезення за цим напрямком. Тож 1 мільйон пасажирів на рік — цілком реальна цифра для цього напрямку. А враховуючи, що на сьогодні перевезення між Черкасами і столицею в основному виконуються 20-місними мікроавтобусами — це мінус 50 тисяч рейсів.

Звичайно відразу ж напрошується логічне запитання: звідки з’явиться рухомий склад для обслуговування маршруту Київ-Черкаси. Відповідь проста: Укрзалізниця має два склади швидкісних електропоїздів Skoda EJ-675 місткістю 639 пасажирів. З січня 2019 року ці потяги не експлуатуються і перебувають в очікуванні ремонту. Після ремонту ці склади фактично ідеально стають на цей маршрут.

Електрифікація дільниці від станції Житомир до ст. Новоград-Волинський. На сьогодні основний потік пасажирських поїздів із західної частини України на схід і південь прямує електрифікованими шляхами через Жмеринку, Бердичів і Коростень в обхід Житомира. Причиною тому — відсутність електрифікації ділянки Житомир — Новогорад-Волинський. Для руху по неелектрифікованих ділянках необхідно використовувати тягу тепловоза, яка в 6 разів дорожча електровозної й тягне за собою цілий ряд технічних проблем. Тому для пасажирських перевезень вибираються електрифіковані маршрути, що логічно.

У 2011 році була проведена електрифікація Фастів-Житомир в межах великого проєкту, але відтоді роботи з електрифікації не ведуться. Це робить електрифікацію до Житомира тупиковою.

Реалізація ж ділянки від станції Житомир до ст. Новоград-Волинський дозволить забезпечити повністю електрифікований маршрут для пасажирських поїздів через Житомир. Стане можливим курсування через Житомир до 10 пар пасажирських поїздів. В результаті житомиряни отримають пряме залізничне сполучення практично з усіма регіонами України.

Слід зазначити, що розв’язання питання поліпшення доступності жителів Житомира до послуг залізничного транспорту взагалі не вимагає додаткового складу — адже для цього необхідно лише внести корективи в маршрути проходження пасажирських поїздів, що вже курсують.

Електрифікація дільниці від станції Васильків-1 до ст. Васильків-2. Місто Васильків з населенням майже 40 тисяч жителів є фактично містом-супутником Києва. За різними оцінками щоденна маятникова міграція (кількість людей, які живуть у Василькові і їздять до столиці на роботу і назад) складає до 10 тисяч осіб.

Станція Васильків-1 розташована на головному електрифікованому ходу Київ-Фастів. На ній роблять зупинки понад 20 пар приміських поїздів. Але проблема цієї станції з погляду обслуговування жителів Василькова полягає в тому, що фактично ця станція розташована за 10 км від центру Василькова в селищі Калинівка. Тому щоб дістатися до цієї станції, потрібно користуватися автотранспортом, що робить цей процес дуже незручним. Як наслідок — більшість городян для поїздок у столицю використовують маршрутки або особистий транспорт.

Станція ж Васильків-2 розташована лише за 500 метрів від центральної площі міста Васильків, і курсування приміських поїздів до цієї станції було б дуже зручним для городян. Час проходження від Василькова до Центрального вокзалу склав би орієнтовно 40 хвилин, що зробило б таке сполучення дуже зручним для пасажирів.

Організація такого сполучення дозволила б переорієнтувати значний пасажиропотік на цьому напрямку з автомобільного на залізничний транспорт. А це дуже позитивно позначиться на зменшенні заторів на в'їзді в столицю з одеського напрямку.

Щодо рухомого складу для маршруту Київ-Васильків — УЗ має прекрасний досвід організації човникового руху. Такий же човниковий рух має бути організовано на цьому напрямку. При подальшому розвитку проєкту KyivCityExpress, цей маршрут повинен в нього входити.

Таким чином, реалізація цих проєктів зробить залізничний транспорт більш доступним для жителів Черкас, Житомира та Василькова. Більш того, це дозволить скоротити використання особистих автомобілів і користування автобусами, що матиме значний позитивний ефект як на екологію, так і на безпеку дорожнього руху.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X