Найшвидша митниця. Як працюватиме імпорт без мита та ПДВ під час воєнного стану

13 квітня 2022, 10:25

5 квітня президент України підписав Закон 2142-IX (далі — Закон), який має спростити імпорт і митне оформлення на час воєнного стану.

Разом із законом у дію вводиться (принаймні має) Постанова КМУ 330 (далі — Постанова), що була раніше анонсована Урядом і мала б деталізувати порядок «швидкого» митного оформлення і спрощень на період воєнного стану. Це і зупинення строків (зберігання на митному складі, перевірки сертифікатів походження, внесення змін до митних декларацій тощо) і заборона документальних перевірок з питань митної справи.

Відео дня

Ці нововведення розроблені з метою створити «найшвидшу митницю у світі».

Водночас, дещо сповільнити процес можуть суперечності, що виникають між Законом і Постановою. Які ж основні нововведення передбачають ці акти і в чому є певні неузгодженості?

1. Звільнення від оподаткування ввізним митом

На період дії воєнного стану підприємства звільняються від сплати ввізного мита за будь-які товари, що ввозяться на територію України. Винятком є алкогольні та тютюнові вироби.

Водночас, громадяни звільняються від сплати мита за ввезення на територію України транспортних засобів (легкові автомобілі, причепи до них, мотоцикли, а також транспорт для перевезення пасажирів і вантажів).

Обидва правила не поширюються на усі товари, що мають походження та/або ввозяться з держави-окупанта (агресора). Щоб скористатися звільненням, бізнес повинен буде підтвердити походження товарів.

2. Звільнення від сплати ПДВ

На період дії воєнного стану звільнятимуться від сплати ПДВ платники єдиного податку першої, другої та третьої груп (окрім платників третьої групи, що обрали ставку в 3 відсотки доходу зі сплатою ПДВ).

На момент написання статті платниками єдиного податку третьої групи можуть стати фізичні особи — підприємці та юридичні особи будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень.

Фізичні особи можуть ввозити транспорті засоби (легкові автомобілі, причепи до них, мотоцикли, а також транспорт для перевезення пасажирів і вантажів), не сплачуючи ПДВ (а також акцизний податок).

Як і у випадку з митом, ці правила не поширюються на усі товари, що мають походження та/або ввозяться з держави-окупанта (агресора). При цьому, бізнесу також потрібно підтвердити походження товарів.

3. Митне оформлення

Зараз буде цікаво і складно, бо Закон і Постанова містять різні речі.

Постановою передбачено можливість «спрощеного способу» митного оформлення шляхом:

— подання попередньої митної декларації з відображенням у декларації всієї необхідної інформації для випуску товарів (відповідно до ч. 5 ст. 259 МК України),

— безпосередньо в пункті пропуску через державний кордон,

— без проведення митного огляду.

Уряд прив’язує звільнення від сплати мита та ПДВ до обрання «спрощеного способу» (для переходу потрібно подати спеціальну заяву).

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У постанові є і «стандартний спосіб» — оформлення мало б відбуватись як і раніше, тобто зі сплатою митних платежів і проходженням повноцінного митного контролю.

Всупереч цим положенням, норми Закону не закріплюють вимог щодо обрання «спрощеного способу» як обов’язкової умови для звільнення від мита та ПДВ. Можливість митного оформлення за попередньою митною декларацією надається суб'єктам — платникам єдиного податку (теж без будь-яких додаткових умов).

Тобто, навіть якщо ви не обрали «спрощеного способу» оформлення, мита ви все одно не маєте платити. А звільнення від ПДВ пов’язане тільки з переходом на спрощену систему оподаткування.

Можна тільки припустити, що «спрощений спосіб» зможе бути застосованим до суб'єктів, що звільняються від сплати як мита, так і ПДВ. Тоді як «стандартний спосіб» залишиться за суб'єктами, що не були звільнені від сплати ПДВ (що не перейшли на спрощену систему).

Але зараз зовсім не зрозуміло, як реалізувати різницю між «спрощеним» і «стандартним» способом митного оформлення з вказаними формулюваннями Закону та Постанови.

4. Винятки із застосування заходів нетарифного контролю

На період дії воєнного стану Кабінет Міністрів України може визначати винятки, щодо яких не застосовуватимуться заходи експортного контролю. Також Уряду надано право встановлювати особливості інших заходів нетарифного контролю.

Це й реалізовано Постановою. Так, при обранні «спрощеного» способу, митне оформлення повинно відбуватися без проведення митного огляду, без застосування фітосанітарного контролю, інших заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності (крім державного експортного контролю). КМУ вже також визначив певні винятки, зокрема, щодо ввезення гуманітарної допомоги.

5. Швидкісна процедура митного оформлення

Закон передбачає проведення митного оформлення в найкоротший строк (не більше години). Проте такі строки передбачаються лише щодо суб'єктів платників єдиного податку 1−3 груп.

Водночас, Постанова закріплює інші правила, зокрема при обранні «спрощеного способу» час оформлення не повинен перевищувати 10 хвилин.

Тут можна говорити і про вищу юридичну силу закону і про те, що у випадку множинного регулювання одного і того ж питання — рішення повинне прийматись на користь компанії. У будь-якому разі — це швидко. Але, однозначно, для адекватного застосування акти потрібно уніфікувати між собою.

Підсумую. На мою думку, це рух у правильному напрямі і чудова ініціатива. Проте, для того щоб «найшвидша у світі митниця» якнайшвидше запрацювала (зрозумілим для бізнесу та громадян чином), доцільно уніфікувати Постанову та Закон. Напевно, найпростішим способом стане внесення змін до Постанови. І це варто зробити якнайшвидше.

Показати ще новини
Радіо NV
X