Чому конкурс на голову ДПС важливий як ніколи

29 березня 2021, 13:15

17 березня Кабмін своїм розпорядженням оголосив конкурс на зайняття посади голови Державної податкової служби. Це стало можливим після того, як 6 березня вступив у дію Закон про відновлення конкурсів на державній службі.

Безумовно, це — позитивний крок, що має на меті відновити довіру до держслужби в Україні загалом. Адже вона зазнала серйозного удару у результаті дії так званого «тимчасового» добору за контрактом, введеного на період дії карантинних обмежень у квітні минулого року.

Відео дня

Про масштаб проблеми говорять цифри. За даними нардепки Альони Шкрум, станом на 2 березня 2021 року загальна кількість оголошених вакансій по добору досягала позначки 26 091 особа. Серед них — 146 держслужбовців категорії «А», 6 534 — категорії «Б», а також 19 411 — категорії «В». Всі вони — фактично політичні призначенці.

Крім того, безумовним позитивом можна вважати виключення скандальної статті 87−1 із попередньої версії Закону про держслужбу. Раніше вона уможливила звільнення ряду топ-чиновників з політичних мотивів, без причин та пояснень. Це дозволить посадовцям, призначеним за результатами конкурсних відборів, бути більш незалежними під час прийняття рішень, зокрема тих, що стосуються довгострокових перетворень. Це, своєю чергою, вселяє надію, що майбутні конкурси не будуть звичайною «вправою для галочки» для окозамилювання європейських партнерів.

Цікаво, що цього разу епідемія коронавірусу, яка, на жаль, набирає нових обертів, не стала на заваді відновлення конкурсів, хоча від самого початку коронавірус був саме тією причиною, чому конкурси відмінили, зокрема на посаду голови ДПС.

Давайте подивимося на основні правила проведення цього конкурсу. Кваліфікаційні вимоги прописані таким чином, що фактично тільки кандидати з системи державної служби можуть обійняти крісло голови ДПС. З цього приводу чого лише вартий пункт про досвід роботи на держслужбі чи у податковій не менше 3 років. На мою думку, це суперечить, власне, Закону про держслужбу, у якому відсутній подібний критерій. Тому черги з «позасистемних» кандидатів на посаду, на жаль, не варто було очікувати.

Варто пам’ятати, що неможливо бути хорошим для всіх одночасно: і для корпорацій, і для ФОПів, і для середнього бізнесу

З цього приводу дещо дивує відсутність реакції фахового середовища на ці обмеження, які залишають представників бізнесу, освіти та науки, громадського сектору за бортом конкурсного відбору. Хоча, як на мене, в умовах сьогодення найкращим сценарієм був би той, у якому переміг би виходець зі сфери IT. Лише це одне допомогло би змінити парадигму недовіри до такого «монстра», як ДПС. Такий переможець символізував би собою і боротьбу з корупцією, і клієнтоорієнтованість, і відсутність людського фактора — стабільність і передбачуваність в одному флаконі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На жаль, це ще один наочний приклад реваншу українського «deep state». Варто розуміти, що у такий спосіб він мститься тим сміливцям, які кидають йому виклик.

З іншого боку, позитивний момент у тому, що вимога стосовно знання мов Ради Європи (англійської та французької) встояла. Дуже не хотілося б, щоб вона лишилася формальністю і кандидати якимось чином могли зманіпулювати результатом. У будь-якому разі хотілося би бачити на чолі такої інституції людину, яка би могла без перекладача спілкуватися на зустрічах з міжнародними партнерами.

Звісно, коронавірусна ситуація накладає свій відбиток, але вона не має бути на заваді дотриманню міжнародних стандартів прозорості. Через це всі етапи конкурсу мають транслюватися онлайн, щоби у суспільства не виникло сумнівів щодо його результатів, зокрема щодо репутації переможця. Адже вже всі втомилося від «недолюстрованих», людей команди Януковича-Клименка-Захарченка, які попри все досі продовжують перебувати в обоймі.

Ми маємо право знати про бачення кандидатів на розвиток ДПС на наступні 5 років. Важливо, щоби це був не звичний набір вихолощених лозунгів боротьби з корупцією, зі схемами, допомоги білому бізнесу, сервісності тощо, а конкретний план дій, який би допоміг досягти подібних результатів. Адже відсутність нових ідей — головна причина нинішньої стагнації.

На мою думку, проведення податкової реформи повинно повернутися у центр уваги не лише нашого суспільства, але і наших міжнародних партнерів — ЄС та МВФ. Ситуація далека від нормальної, і це помітно неозброєним оком, навіть якщо не звертати увагу на невпинне падіння України у всіх наявних міжнародних рейтингах.

Звісно, викликів перед майбутнім головою ДПС — достатньо. Але передусім хотілося би почути від кандидатів відповіді на кілька питань.

Який конкретний план збільшення корпоративної частини економіки? Які конкретно реформи він може запропонувати по податку на прибуток, ПДВ, обслуговуванню платників?

Дуже добре було б також почути відповіді, якою буде кадрова політика нового голови, простіше кажучи, якою буде його (або її) команда, за якими критеріями буде набиратись персонал. Це будуть старі «перевірені» люди чи це будуть новатори, молодь, що прагне змін?

Важливо почути відповіді і на те, як будуть розвиватися цифрові послуги хоча б тому, що займатися оцифровуванням чинної бюрократії - уже недостатньо. Потрібен якісний стрибок. Звісно, цей приклад вже набив оскомину, але які електронні сервіси того ж процесу реєстрації податкових накладних (блокування/розблокування) можна запропонувати, за допомогою яких важелів він буде вирішуватися? Ви будете шукати чесних людей у комісії, чи ви все ж таки оцифруєте цей процес за формальними критеріями? Чи буде запроваджено попереднє схвалення, коли у податкову подаються спочатку документи, а потім лише проводиться сама операція, а не навпаки?

Хай там як, але, враховуючи власний досвід, хотів би зауважити, що здійснення ефективної роботи голови ДПС неможливе без підтримки профільного комітету ВР та Мінфіну, ОП та силовиків. Через це його фігура має бути достатньо сильною та авторитетною, такою, що консолідує.

Наприклад, міжнародні експерти вимагають збалансований бюджет. Зменшити дефіцит держбюджету можна за рахунок збільшення доходів. Це фактично означає або збільшення фіскального тиску, або розширення бази до оподаткування. Якщо буде розширюватися база, то яким способом?

Варто пам’ятати, що неможливо бути хорошим для всіх одночасно: і для корпорацій, і для ФОПів, і для середнього бізнесу тощо. Тому, на жаль, на такій посаді часто доводитиметься обирати між двох зол менше. Щоб не помилитися під час прийняття рішення, потрібно керуватися Законом та цінностями Нової служби, а не політичною кон‘юнктурою.

Отже, призначення конкурсу — це хороша новина. Однак, чи отримає суспільство, держава та бізнес бажаний результат — питання риторичне.

Показати ще новини
Радіо NV
X