Держава обіграла бізнес. По кому вдарить законопроект 5600

9 липня 2021, 07:30

Яких верств суспільства стосується «ресурсний» податковий законопроект 5600? Відповідь проста, — практично всіх.

Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроект 5600, який вносить зміни до Податкового кодексу. Цей законопроект поданий Кабінетом Міністрів України, але активну участь у його розробці та лобізмі приймала ДПС. При цьому будь-яка думка «проти» і критика бізнесом «податкових новел» від уряду залишилися без уваги.

Відео дня

За прогнозами уряду очікуваний економічний ефект від ухвалення цього закону становить близько 50 мільярдів гривень.

Хто оплатить цю суму?

Відповідь також очевидна, — всі українці і багаті, і середній клас і бідні. Законопроект 5600 вносить такі основні зміни в наступні розділи Податкового кодексу:

  • адміністрування податків і податкового боргу (можливість обмеження боржника за податками в праві виїзду за кордон, зниження порога позасудового стягнення податкового боргу, розширення можливостей податкової служби на подання запитів платнику податків, право податкової застави щодо неузгоджених сум податкових зобов’язань);
  • розширення бази та об'єктів оподаткування (введення мінімальних ставок по платі за землю, введення ПДВ на операції з продажу майнових прав на нерухомість, посилення жорсткості порядку оподаткування дрібних сільськогосподарських виробників, підвищення податку на нерухомість);
  • збільшення ставок ресурсних податків.

В Україні історично так склалося, що основну частину доходів бюджету становили платежі саме великого бізнесу. Але починаючи з 2013−2014 років ця частка доходів поступово зменшувалася і зараз співвідношення становить 50/50, тобто половина доходів бюджету за великим бізнесом, інша половина — за дрібним і середнім.

Виходячи з цього, великому бізнесу стане трохи важче, у нього вилучать до бюджету частину доходів. Але, як то кажуть, поки товстий схудне, худий помре. Тому основний податковий тягар за законопроектом буде покладено саме на середній бізнес. Адже у середнього бізнесу немає таких ресурсів і лобі, які притаманні бізнесу великому і які можуть бути задіяні для захисту.

Середньому бізнесу буде найважче. Збільшення податкових ставок ресурсних податків не стосується середнього бізнесу, його стосується саме посилення посилення жорсткості адміністрування податків і розширення прав податкової служби в цьому напрямку.

Однак, без перебільшення можна сказати, що зміна порядку адміністрування здатна «покласти на лопатки» будь-який бізнес.

Його механізм щодо законопроекту 5600 приблизно виглядає так. Розширення прав податкової на направлення запитів платнику податків дозволяє організувати позапланову перевірку. Далі, за результатами перевірки, донарахувати останньому визначені суми податкових зобов’язань. І поки ці суми будуть знаходиться в адміністративному або судовому оскарженні, взяти майно такого платника податків у податкову заставу.

Що для середнього підприємства може означати податкова застава? Це неможливість продати продукцію, придбати сировину або товар, неможливість отримати кредит. Великому бізнесу з такої ситуації буде вийти набагато простіше, тому що, як говорилося вище, ресурсів у нього більше. А ось для середнього і дрібного бізнесу така ситуація може бути катастрофічною.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Мікробізнес і невеликі фермерські господарства при посиленні жорсткості законопроектом податкових правил, ймовірно, підуть у глуху тінь без натяку на добровільну сплату податків.

Законопроект 5600 однозначно не є стимулюючим, не ставить нові темпи розвитку бізнес-середовища, а носить яскраво виражений фіскальний характер. Він спрямований на те, щоб некомпетентність і неефективну роботу фінансових і податкових органів компенсувати за рахунок бізнесу та всіх українців.

Слухайте подкаст на цю тему
Показати ще новини
Радіо NV
X