Чим здивували ринок доставки

0 коментувати
Подорожчання поштово-логістичних послуг, жорстке регулювання конкурентного ринку, диктаторські повноваження регулятора

Такими наслідками загрожує ринку доставки можливе ухвалення законопроекту «Про поштовий зв'язок» у новій редакції.

Місяць тому його нову версію опублікувало на своєму сайті Міністерство інфраструктури. І ось гравці ринку доставки, а разом з ними й учасники ринку онлайн-торгівлі, обговорюють законопроект. Обговорюють між собою і публічно, в основному зі здивуванням.

Ринок доставки – рідкісний для України приклад підприємництва у чистому вигляді. Він виріс з нуля, розвивався самостійно, без приватизації та протекціонізму з боку держави. Self-made компанії? що Працюють у сфері доставки, стабільно зростають, продовжують створювати нові робочі місця, платять податки і розвивають е-commerce.

Саме завдяки можливостям ринку доставки український e-com – найдинамічніший на території СНД. Незважаючи на економічну кризу і падіння ВВП, приріст ринку поштово-логістичних послуг становить від 10 до 18% у рік. Це дозволяє сегменту е-commerce рости на 30-35% щорічно.

У 2010 році держава відмовилася від ліцензування у сфері доставки та закріпила цей крок у законодавстві. І що ж ми бачимо через 6 років? Ринок отримав законопроект, в якому серед інших вузьких місць – перезапуск практики ліцензування в прихованій формі. Фактично, щоб надавати послугу доставки, оператору потрібно буде отримати у регулятора аналог дозволу на роботу, а це корупційні ризики.

У числі інших проблемних моментів – адміністративні бар'єри для обмеження виходу на ринок нових гравців і непрозорі контрольні повноваження НКРЗІ як національного регулятора. А вишенька на торті в тому, що цього самого регулятора самі ж учасники ринку повинні будуть утримувати! Зауважимо, що подібні ідеї з'являються у часи, коли держава відкрито заявляє про курс на дерегуляцію у сфері підприємництва.

Внески на те, щоб утримувати регулятора – це 0,2% від доходу кожного оператора ринку доставки. Це чималі суми, особливо якщо враховувати, що, наприклад, за 10 місяців 2016 року одна тільки «Нова пошта» поповнила бюджет більш ніж на 800 млн грн податків. Щоб компенсувати втрати, компанії будуть змушені підвищити ціни на послуги. А це вдарить по гаманцю клієнтів.

Це перша причина непорозуміння – справедливої реакції з боку гравців ринку.

Друга – це закрита позиція профільного міністерства і НКРЗІ. Жоден з цих органів не відповів публічно на претензії з боку ринку. Обидва зберігають дзвінке мовчання – яка вже тут готовність вести діалог?

І третя – це ставлення до українських законів в контексті європейських. У творців нового законопроекту «Про поштовий зв'язок» серед інших є важливе завдання зробити так, щоб профільне законодавство України відповідало транспортним директивам ЄС. Це правильний і потрібний намір, але результат навряд чи виправдає очікування, якщо європейські практики застосовувати без урахування українських реалій.

Регулятори поштово-логістичних ринків у країнах Європи виконують дещо інші функції, ніж ті, якими законотворці збираються наділити НКРЗІ. Вони, скоріше, адмініструють галузь, ніж її контролюють.

Світова практика така – регулятор контролює тільки надання універсальних послуг поштового зв'язку. У нас, судячи з усього, збираються контролювати жорсткіше. Але при цьому треба пам'ятати: чим більше контролю над іншою частиною послуг та роботою всіх гравців, тим більше шансів звести нанівець усі успіхи українських ринків логістики та e-commerce разом узятих.

Ми у 2020 році. Як зміниться Україна?

Цього четверга, 15 листопада, відбудеться фінальна лекція НВ з циклу "Україна 2020. Що чекає країну"

Що можемо зробити ми, щоб Україна нарешті стала успішною країною?

Прийти на лекцію
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: