Як поліпшити енергосистеми України

0 коментувати

Енергетична інфраструктура України ледь здатна підтримувати нинішню економіку і не в змозі дати стабільне електричне забезпечення для економічного зростання країни, інфраструктура фізично не здатна забезпечити зростання споживання електроенергії.

З метою модернізації обладнання було запропоновано RAB-тариф – ставка прибутковості на послуги, що надаються, яка визначається вартістю обладнання виробника і постачальника електроенергії.

1. RAB-тариф – regulated asset base – тариф на базу активів енергетичної компанії

Рішення про впровадження готувалося з 2013 року із залученням міжнародних фінансових установ, міжнародних організацій, експертного співтовариства і пройшло ряд обговорень. Головне завдання RAB-тарифу – модернізація застарілої енергосистеми України. Сьогоднішні мережі побудовані за принципами середини ХХ століття і за параметрами безпеки, енергоефективності, економічності й надійності не відповідають сучасним функціям енергосистем розвинених країн.

Тільки за останні три роки тариф на електроенергію за старою методологією підвищувався п'ять разів і виріс на 150%, RAB-тариф повинен створити прозору та зрозумілу систему тарифікації для населення і промисловості.

Методика оцінки RAB-бази розроблена і здійснюється від імені компаній великої четвірки і затверджена ФДМУ України. Методологія є у відкритому доступі і без обмежень.

Поточні тарифи складаються з оцінки витрат і норми доходів. Тому, коли витрати підвищуються, тарифи так само автоматично зростають, як ми бачимо сьогодні на прикладі впровадження формули Роттердам +

2. Мета RAB-тарифу – модернізація енергосистем, повне відновлення, підвищення ефективності виробників

Тарифи обгрунтовані інвестиційними програмами, а не витратами, виробник зацікавлений відновлювати компанію, підвищувати її енергоефективність і покращувати якість послуг для споживача.

Тариф визначає інвестиційну привабливість, тому в країнах ЄС його прив'язують до показника WACC – середньозваженої вартості капіталу. В Україні запропонований тариф 12,5% орієнтували на ставку рефінансування НБУ, але ставка з того моменту виросла, а RAB-тариф залишили старим.

Сьогодні при ставці рефінансування НБУ 17%, ставка тарифу в 12,5% неконкурентоспроможна. Крім того, залишкова заставна вартість бізнесу не дозволяє залучати кошти через велику різницю між обсягами застави і необхідних інвестицій.

У випадку з українськими енергетичними компаніями середньозважена вартість капіталу (WACC) буде близько 20-25%. Ця норма дозволить вже протягом перших п'яти років створити ефективну сучасну енергетичну мережу, яка дозволить підтримувати зростання сучасних підприємств, зростаючі потреби домогосподарств і забезпечувати якість і захист для національної інфраструктури. Альтернативою залишається підтримання поточної, морально застарілої системи, чия ефективність щорічно знижується і змушує споживачів самостійно вирішувати свої енергетичні запити встановленням генераторів, мережевих фільтрів та іншого обладнання.

3. Підвищення тарифів на тлі вже наявного зростання не буде помітним через структуру тарифу

Сьогодні 90% витрат складає вартість генерації, тому з впровадженням формули Роттердам + очевидно підвищуються й тарифи. Частка мереж в тарифі сьогодні 6-8%, що фізично не дозволяє ефективно підтримувати і модернізувати активи.

Система тарифікації бази активів успішно використовується в Європі – Німеччині, Польщі, Франції, Угорщині, Румунії, Чехії та інших країнах. Оскільки проблема зношення активів так само гостро стояла в Європі, як сьогодні вона відчувається в Україні, було прийнято піти від тарифів "cost plus" на користь RAB-тарифу. В результаті, наприклад, в Румунії вдалося підняти оціночну вартість активів з 20% до 70% від відновної всього за 5 років.

У всіх країнах, які впровадили RAB-тариф, вартість послуги спочатку зросла – в Україні очікується підвищення платіжки на 10%, через три роки ціна стабілізувалася і через п'ять років знизилася нижче базового рівня.

Зниження вартості при таких значних капітальних витратах досягається зростанням енергоефективності компанії і більш раціональним використанням електроенергії.

Як сучасні автомобілі споживають значно менше палива, так і сучасне обладнання дозволяє дешевше виробляти електрику і більш ефективно її використовувати.

Зниження втрат і підвищення якості електрики – це тільки одна сторона прогресу. Так само сучасні технологічні мережі дозволяють динамічно оцінювати споживання електроенергії, і самі клієнти можуть вибирати найдешевші для себе проміжки часу.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: