Які перспективи розвитку Fintech-індустрії

0 коментувати

Погляд на розвиток Fintech-індустрії з Амстердама - міста вільних людей. Україна - благодатне поле для розвитку фінтех-індустрії - тут є і креативні ІТ-фахівці, і постійний попит на фінансові інструменти.

Амстердам привів мене в якесь замішання - велосипедисти пролітають повз у різні боки, не стикаючись між собою і щебечучи своєю мовою, а ти відчуваєш себе героєм сповільненої зйомки. І серед цього рухомого спокою й умиротворення живе і розвивається фінтех-індустрія. Заходи, присвячені технологіям у фінансовому секторі, проходять тут регулярно - кожної другої п'ятниці місяця абсолютно безкоштовно можна відвідати Holland FinTech Meetup, зустрітися там як з розробниками, стартапами, так і з СЕО фінтех-компаній і отримати безцінний досвід запуску і впровадження свого проекту.

Мені пощастило стати учасником Amsterdam FinTech Forum, організованого CIS Bankers 7 червня. Форум зібрав представників провідних банків Нідерландів, Австрії, Чехії, Угорщини, які відкриті до впровадження інновацій і технологій. Всі учасники однозначно озвучили своє бачення в розвитку банківського сектору: необхідно бути мобільним, лояльним до технологій і friendly usability. Для формування якісної пропозиції потрібно відстежувати поведінкові переваги. Загалом, поведінкова теорія - це майбутнє сервісу, її необхідно активно використовувати для планування і формування персональних пропозицій для клієнта, щоб вчасно запропонувати найкраще для нього рішення.

Європейські фінтех сервіси

Spotcap - сервіс швидкого кредитування приватного бізнесу. Взявши на себе процедуру комунікації з клієнтом, онлайн-перевірки активів, попереднього узгодження, обліку та контролю клієнтського балансу, Spotcap використовує фонди одного з найбільших банків Австрії, B AWAG Bank, для надання фінансування малому приватному бізнесу.

CollectAI у межах співпраці з Hanseatic Bank (є дочірньою структурою Société Générale) надає послугу управління дебіторською заборгованістю завдяки забезпеченню онлайн-комунікації з клієнтами, насамперед через банківський додаток. Технологія, заснована на зборі та аналізі даних клієнтів, автоматично підбирає зручний для клієнта канал комунікації для того, щоб сприяти погашенню заборгованості: "потрібно знати, коли ваш клієнт захоче в туалет, і вчасно запропонувати йому потрібне рішення". Якийсь диспетчер-комутатор, який відстежує спосіб життя і поведінку клієнтів і підлаштовує під них канали зв'язку з банком - кому WhatsApp, Snapchat, а кому зателефонувати або написати e-mail.

KAS Bank, основним видом діяльності якого є операції з цінними паперами та управління пенсійними фондами, організував власний департамент інновацій і технологій - KAS Lab. Розроблений ними додаток KASPER дає можливість клієнтам максимізувати доходи від інвестицій і мінімізувати витрати на їх управління. У майбутньому такий додаток зможе нівелювати роботу інвест-банкірів і едвайзерів.

Стартап Moneyou був створений як сервіс-платформа, що дає змоггу керувати своїми фінансами, а сьогодні, будучи дочірньою структурою ABN Amrobank, по суті, став самостійним мобільним банком, надаючи послуги іпотечних і ощадних рахунків і здійснюючи посередництво в поточних позиках. І незважаючи на те, що будь-які інновації в банківському середовищі проходять багатоповерхові узгодження в департаментах (у Amrobank їх 14), банк залишається лідером інновацій і вже почав тестувати у клієнтів переносні пристрої оплати (wearables) - годинник, браслети, кільця, які використовують замість кредитних карток. Так, клієнтам більше не потрібен ані гаманець, ані кредитки, оскільки всі інструменти прив'язані до єдиного акаунту. Встановивши денний ліміт на витрати, можна більш не турбуватися про контроль витрат і заощаджень. Нині банк вивчає можливість автоматизувати прийом голосових повідомлень для здійснення оплат.

YOLT від ING Groep NV - додаток дає змогу синхронізувати облікові записи банківських рахунків у різних банках, відстежувати і порівнювати банківські продукти. Фактично сервіс став можливий завдяки системі Open Banking, яка передбачена PSD 2. Із 2018 року Директива PSD 2 юридично зобов'язує банки надавати можливість третім особам, наприклад, фінтех-компаніям, отримувати для обробки дані користувачів за умови, що користувачі згодні з такою передачею даних, і фінтех-компанії мають відповідну ліцензію на обробку та зберігання даних. Піонером у цьому напрямку стала Великобританія - отримавши підтвердження від FCA компанія стає членом Open Banking спільноти і отримує можливість доступу до даних клієнтів через API банків. Додаток вже інтегрував процес отримання даних від RBS і Lloyds з шести запланованих найбільших банків - RBS, Natwest, Ulster, Lloyds, Halifax і Bank of Scotland. Надалі очікується тестування системи з Santander, HSBC, Nationwide, Danske Bank, Barclays, AIB і Bank of Ireland. Open Banking у межах PSD 2 у цьому випадку - це приклад того, як законодавство є двигуном інновацій.

Окремо обговорювалися питання оцінки ризиків, захисту персональних даних і передача даних. Панацеї немає - вимоги PSD 2 і GDPR стосуються всіх і виконувати їх необхідно - це що стосується юридичної частини питання. З технічного боку використовуються захищені SSL-протоколи і API для забезпечення конфіденційності та безпеки. Керувати ризиками все одно, що балансувати на канаті: з одного боку, бездіяльність щодо впровадження технологій веде до позбавлення банку конкурентних переваг і втрати клієнтів, з іншого - технології не завжди відповідають вимогам регуляторів і їх впровадження може призвести до значних штрафних санкцій відносно учасника фінринку. А ось питання ідентифікації та верифікації клієнтів згадувалися лише побіжно - ринок уже знайшов технологічне рішення - оптичне розпізнавання символів (Optical Character Recognition, OCR). Питання фінмоніторингу (AML) та вивчення походження коштів, актуальні для українського ринку, також не в полі зору європейських фінтех-компаній - позначається рівень соціальної та економічної відповідальності суспільства.

Fintech-майбутнє України за мілленіалами

Україна - благодатне поле для розвитку фінтех-індустрії - тут є і креативні ІТ-фахівці, і постійний попит на фінансові інструменти. Найяскравішими представниками банківського фінтеху слідом за Privat 24 є MonoBank - проект, створений у межах співпраці Universal Bank (група ТАС) з командою Fintech Band. Багато українських банків ловлять хвилю тенденцій і впроваджують мобільні додатки, розуміючи, що їхні клієнти - це мілленіали і наступні покоління, які буквально "живуть" у мобільному гаджеті. Швидкість - запорука успіху, і чим швидше проходять погоджувальні процеси, тим швидше впроваджуються рішення. Отже, невеликі фінустанови, не обтяжені багаторівневою системою бюрократичних узгоджень, мають більше шансів зайняти нішу споживчого банківського обслуговування. І в недалекому майбутньому, можливо, ми побачимо нових гравців фінансової індустрії. Залишається справа за малим - підтримати розвиток фінтех-індустрії на державному рівні.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: