Три інсайти для бізнесу. Ціна, якість продукту — у чому ще важливо бути конкурентним?
Що допоможе залишатися ефективними у дивовижному новому світі.
1. Попит на відповідальність
У бізнес-світі сформовано попит на відповідальність. Споживачі, кредитори, нинішні й майбутні співробітники починають «відбирати» та «фільтрувати» бізнес за рівнем відповідальності, яку він демонструє. Ухвалюючи рішення, у кого купувати, кому давати кредит, у чий проєкт інвестувати, конкурентоспроможним залишиться лише той бізнес, який чітко комунікує додані сенси та цінності для суспільства.
Може здатися, що це чудові новини, і бізнес раптом став свідомим. Проте я схиляюся до думки, що змінилися радше зовнішні обставини, які зробили соціальну відповідальність обов’язковою умовою, щоб залишатися на ринку. Якщо раніше соціальна відповідальність для бізнесу була швидше додатковим плюсом, який можна собі за бажанням забезпечити, то зараз, схоже, немає більше опції залишатися соціально безвідповідальним.
2. Навчання лінійних менеджерів підтримувальному лідерству
Бізнес відчуває гостру кризу у відносинах роботодавець-співробітник. Радикальні зміни форматів роботи — від дистанційної роботи, позмінної роботи команд через ризики ковіду до гібридного офісу — з одного боку, дали співробітникам відчуття більшої свободи, з якою вони не хочуть розлучатися. А з іншого — посилили почуття тривожності, невпевненості у завтрашньому дні, страху за здоров’я своє та близьких. Як наслідок, ми спостерігаємо сплеск психологічних станів, які негативно впливають на ефективність і продуктивність на робочому місці.
Співробітники очікують від роботодавця більшої підтримки, участі та розуміння, ніж раніше. HR-директор у випадку великих компаній або керівник-власник, у випадку менших компаній, схожий на атлантів, які тримають світ своїх компаній не тільки в частині бізнес-процесів, але й ділять відповідальність за благополуччя своїх співробітників. Вихід — розділена відповідальність через трансформування лінійних менеджерів у лідерів, які підтримують.
Підтримувальний стиль лідерства, який практикують лінійні менеджери, може стати ефективним інструментом діагностики й підтримки ментального і фізичного стану команди та роботи з ними. Підтримувальне лідерство — це комплексна компетенція, уміння приділяти увагу, розуміти та діагностувати потреби членів команди, рівень їхнього благополуччя, ментального стану. Навичка створити та підтримувати екологічний робочий клімат та ефективні комунікації.
У ситуації, коли кількість співробітників із такими ментальними станами, як тривожність, вигоряння, депресія, невміння сфокусуватися — зростає, уміння лінійних менеджерів діагностувати такі стани на ранніх стадіях і надавати першу допомогу та підтримку стане неоціненним для збереження команди. І, як наслідок, для підтримки продуктивності, ефективності та стійкості бізнесу.
3. Особисте здоров’я та благополуччя лідера, або «спершу надіньте кисневу маску на себе»
Вперше червоною лінією дискусії про роль лідера проходить тема особистого благополуччя самого лідера — фізичного, ментального, соціального, фінансового. Теза про те, що особистий ресурс і стійкість лідера дорівнює ресурсу та стійкості компанії, логічна і водночас революційна в тому сенсі, що вперше бізнес готовий взяти на себе частину відповідальності не тільки за результат, а й розділити відповідальність за збереження та поліпшення благополуччя своєї Команди. Бізнес впроваджує програми, що дають можливість впливати та коригувати особисте благополуччя співробітників. Заохочує заняття спортом, здорове харчування, роботу з психологом, коучем, фінансовим консультантом інструментами матеріальної чи нематеріальної мотивації.

Ще рік тому глобальне дослідження McKinsey & Co довело значний вплив лідера на рівень задоволеності співробітників і фінансові показники бізнесу, діставши назву «фактор боса» (the boss factor). Інвестувати у розвиток «м’яких» компетенцій і благополуччя керівників вигідно й виправдано. Схоже, що фокусом 2022 року в корпоративному секторі буде навчання не лише топменеджерів, а й лінійних керівників піклуватися як про себе, так і про команду. Сучасний менеджер серед базових навичок має вміти не тільки грамотно комунікувати та об'єднувати людей, а й провести скринінг показників ментального нездоров’я, надати першу допомогу, допомогти знайти ресурсний стан, перерозподілити навантаження і допомогти сфокусуватися тим, хто цього потребує.
Інструментарій для цього українські компанії мають. На ринку є кілька провайдерів, які можуть розробити та впровадити програми розвитку й підтримки для керівників і не тільки, спрямовані на напрацювання певних «м’яких» компетенцій. Важливо уважно ставитись до вибору таких програм і пам’ятати, що цінність програми — це насамперед сформований новий поведінковий патерн, що потребує часу. Тому один семінар чи ретрит завдання не вирішать. І, зрозуміло, наповнення та рівень глибини програми має враховувати корпоративну культуру, усталений ДНК компанії, те, що було зроблено в минулому, і рівень підготовки учасників. Тобто програма для співробітників С-рівня та програма для лінійних менеджерів — це різні програми.
Замість висновків
Нехай навіть вимушені зовнішніми обставинами, але соціальна відповідальність бізнесу, підтримувальний стиль управління та фокус на добробуті лідерів запускають трансформаційні процеси у всіх сферах життя корпоративного бізнесу та його співробітників. Бізнеси, суспільства та цілі країни роблять ці тренди центром свого нового порядку денного, щоб не опинитися за бортом світу сьогоднішнього і зайняти лідерські позиції у світі завтрашньому. М’якою, але від цього не менш потужною силою благополуччя бізнеси продовжують конкурувати за ті ж, що й раніше, вичерпні ресурси — людський капітал, найкращі ринки, фінансування, інвестиції.