Після продажу GlobalLogic. Про що важливо знати, продаючи чи купуючи IT-компанії в Україні?

12 квітня 2021, 15:52

Нещодавно українські айтішники, а також ті, хто цікавляться світом M&A (злиття і поглинання), дізналися про продаж GlobalLogic (український офіс якої є одним з найбільших на місцевому ринку) японській Hitachi за $9,6 млрд.

Оцінка вартості сервісного бізнесу (GlobalLogic, в основному, продає послуги з аутсорсингу написання програмного забезпечення), що перевищує 8 річних продажів, за останніми доступними даними виглядає досить агресивною. На жаль, подробиць про угоду вкрай мало, тому, чим викликана така висока оцінка, ми можемо лише здогадуватися. Однією з небагатьох зачіпок є порівняльна вартість за мультиплікатором кількості персоналу до капіталізації ЕРАМ, який публічно котирується на біржі, значення цього показника підозріло близьке до оголошеної Hitachi оцінці за GlobalLogic).

Відео дня

Однак компаній рівня GlobalLogic в Україні зовсім небагато, але 200-тисячна кількості працівників) галузь активно розвивається, що підтверджують результати 2020 року. За оцінкою BRDO, експорт IТ-послуг з України вперше перевищив $5 млрд і становив 8,3% всього українського експорту.

Майже 90% українського IT кількості працівників) представлено в аутсорсингу послуг написання програмного коду. І якщо угоди з купівлі-продажу аусторсингових компаній понад 500 осіб більш-менш стають відомі широкому загалу, то угоди з компаніями меншого розміру частенько залишаються за кадром.

Якщо ви розмірковуєте про купівлю або продаж невеликої сервісної IТ-компанії, але не хочете, щоб вам за ціну діаманта продали скло (коли ви — покупець) або за вашого племінного жеребця заплатили, як за стару гужову кобилу (коли ви — продавець), спробуємо пройтися основними параметрами, на які слід звертати увагу за такої M&A угоди.

Отже, на що варто дивитися передусім?

1. Обсяг бізнесу

Зосередьтеся на чистому обсязі продажів за вирахуванням всіх тих грошей, в яких бізнес є транзитником. Наприклад, прогнали через компанію мільйон доларів, перепродуючи ліцензії Adobe, з яких гроші бізнесу — тільки комісія 2% — весь цей мільйон за вирахуванням 2% і видаляйте з оцінки.

Або інший приклад. Використовуючи ваш бренд, субпідрядник працює з якісним замовником, а ви тільки отримуєте невеликий відсоток від платежів. Ось тільки цей відсоток і відноситься до вашого обсягу продажів.

2. Обсяг бізнесу на кількість інженерів

Сервісний бізнес генерує $20 млн. У ньому працюють на клієнтів 1 000 інженерів. А в іншому всі 500 інженерів продукують такий же обсяг виторгу. Який з них ви вважаєте ефективнішим і, відповідно, дорожчим?

3. EBITDA

Нюанс типового українського Software Development компанії — у неї показник EBITDA, у більшості випадків, дуже близький до чистого прибутку. При цьому часта помилка — не враховуються невибрані відпустки і недоплачені зарплати акціонерам, які перебувають в операційній діяльності та добирають свої доходи дивідендами. Заощадили на відпустках? Витягли частину зарплат дивідендами? Тепер на папері додайте їх назад у P&L. Це точно зменшить EBITDA.

4. Портфель клієнтів і його диверсифікація

Компанія, у якої в клієнтах Microsoft, буде точно дорожча за компанію, у якої найкращий клієнт — ТОВ «Малятко». Загальне правило — чим глобальніші клієнти і чим довші з ними контракти — тим краще.

Компанія працює з Tesla? Чудово. А скільки Tesla займає в її бізнесі? 90%? Якщо завтра Tesla передумає працювати з цією компанією — все, бізнеc наказав довго жити.

5. Географія клієнтів

Так склалося, що американські і європейські піцамейкери виглядають надійнішими, ніж замовник-піцерія з української глибинки. І тут ідеться зовсім не про шовінізм, а про ризики нашої країни і валюти. Завтра долар буде по 50, а зарплати програмістів прив’язані до ВКВ (частіше долар США або євро). Хто покриватиме відсутню різницю? Локальний клієнт точно у ВКВ збідніє, а значить IТ-компанії доведеться проїдати свій прибуток.

6. Технологічний стек

Компанія, працівники якої глибоко розбираються в штучному інтелекті для обробки відеозображень, буде набагато цікавіша, ніж та, в якій предмет гордості — сайт-візитівка на WordPress (вже бувала CRM) для виробника молока з сусіднього обласного центру.

7. Основна команда

Злагоджена команда зірок чи успішна зіркова команда — це не має значення в цьому питанні. Важливо, що компанда, яка погано спрацювалася, дисконтує бізнес. Пам’ятаємо також, що основні працівники, лідери думок, люди, на яких тримаються клієнти — всі мають бути в спеціальному списку, а плани щодо утримання всіх їх кристально зрозумілі.

8. Процеси, звітність

Якщо ролі розписані, процеси зрозумілі, онбординг проходить легко, бізнес готовий до масштабування (простими словами, якщо працівник йде не до Коляна, а до Resource Manager щодо вирішення професійного питання) — маємо плюсик. Якщо ще є чітка автоматизована звітність — бачимо велику рідкість на українському ринку. Треба брати!

Важливо, що ми говоримо про загальний випадок. В окремих кейсах набір критеріїв може відрізнятися, так само як і очікування від показників. Наприклад, операційній команді, яка розуміє, як ростити Software Development бізнес, цікавіше купити неефективну компанію, але дешевше. Далі вони самі її пофіксять, ще й зароблять на арбітражі.

На завершення, вкрай важлива юридична структура в угоді. Якщо плануєте залучити західного партнера в Software Development бізнес, не пропонуйте йому всілякі ТОВ або інші екзотичні для нього форми українського структурування. Тільки зрозумілі юрисдикції з оформленими там ключовими контрактами і IP.

Варто зазначити, що коли компанія працює не з місцевими замовниками і у неї є скільки-небудь респектабельні клієнти, вона вже фактично не може не бути структурована на заході. Ці клієнти просто відмовляться укладати договір з юрисдикцією, де немає достатнього захисту прав і прозорої судової системи.

Показати ще новини
Радіо НВ
X