Стисло і зрозуміло: Подробиці газового контракту, голова Укрзалізниці йде у відставку
Четвер, 2 січня. Щоденний моніторинг головних новин про бізнес та економіку в Україні

- Сьогодні російський газ надходить через Україну в ЄС завдяки новому 5-річному контракту, підписаному у вівторок, за день до закінчення терміну дії старого 10-річного контракту.
- Ось основні факти, до яких дійшли сторони після п’яти днів переговорів у Відні:
- Україна розраховує заробити як мінімум $7,2 млрд як оплату за транзит газу за п’ять років, що становить приблизно половину від поточних доходів. «Гарантована цифра може вирости, але не менше цієї суми, — каже генеральний директор Нафтогазу Андрій Коболєв. «З точки зору газової сфери — це досить пристойно». Він відмовився розкрити новий транзитний тариф. Міністр енергетики Олексій Оржель прогнозує велику окупність: «Ми будемо отримувати приблизно $2−3 мільярди щорічно за транзит протягом наступних п’яти років».
- Обсяг транзиту російського газу в цьому році досягне 75 млрд кубометрів, що набагато вище контрактного мінімуму в 65 млрд кубометрів, підраховує Коболєв. Це буде на 17% нижче за показник 2019 року в 90 млрд куб. Він приходить до цієї цифри, віднімаючи 15 млрд кубометрів, які, як очікується, будуть надходити в 2020 році за новим російським обхідним маршрутом Турецький потік. Коболєв прогнозує, що Росія не завершить Північний потік-2 в цьому році. У п’ятницю Україна отримала від «Газпрому» $2,9 млрд за арбітражне врегулювання.
- На 2021−2024 роки мінімальні гарантовані обсяги транзиту повинні складати 40 млрд куб. м на рік. Після цього договір може бути продовжений ще на п’ять років. Десятки тисяч українців працюють на газопровідній системі, яка в 2020 році доставить 45% імпортованого газу ЄС з Росії.
- Україна могла економити, купуючи російський газ за цінами регіонального ринку. Нова угода «стане важливим фактором зниження ціни на газ на [українському] ринку», прогнозує прем'єр-міністр Гончарук. Нафтогаз зазначив, що Газпром зацікавлений у можливості відновлення поставок газу в Україну в майбутньому з урахуванням принципу ціноутворення на основі ціни європейського хаба. Питання поставок [російського] газу не є частиною комплексної угоди.
- Російський газ зараз проходить через Україну за правилами ЄС, відповідно до контракту з новим, сертифікованим ЄС оператором газотранспортної системи України. Сергій Макогон, генеральний директор цієї державної компанії, написав в середу вранці в Facebook: «Ми довели, що можемо працювати за новими європейськими правилами».
- У вівторок нова газопровідна компанія України підписала угоду зі словацьким Eustream, завершивши відсутню ланку для стандартних угод ЄС з усіма сусідами України, крім Білорусі. «Всі деталі по транзиту газу українським маршрутом тепер є — чудові новини для енергетичної безпеки Європи» — написав у Твіттері Марош Шефчович, словацький політик, який був ведучим переговірником від ЄС у тристоронніх газових переговорах.

- Стандартна угода ЄС зі Словаччиною, найбільшим споживачем російського трубопровідного газу з України, допускає «віртуальний реверс» газу. Це означає, що російський газ фізично не повертається в Україну, а відводиться по маршруту через Україну. Із західного боку Україна компенсує поставки в газовий вузол Словаччини.
- Президент Зеленський вітав цю угоду як забезпечення «енергетичної безпеки і благополуччя України». Він написав у Facebook: «Європа знає, що ми не підведемо її з точки зору енергетичної безпеки».
- Договір був підписаний у понеділок увечері в Санкт-Петербурзі Олексієм Міллером, генеральним директором Газпрому останніх двох десятиліть. Юрій Вітренко, виконавчий директор Нафтогазу, підписав контракт у Відні. Після підписання Міллер охарактеризував угоду як «велику пакетну угоду, яка відновила баланс інтересів між сторонами». Всі суперечки повинні бути врегульовані відповідно до шведського законодавства, сказав Коболєв.
- Прем'єр-міністр Росії Дмитро Медведєв, прихильник поліпшення російсько-українських економічних відносин, написав на своїй сторінці ВКонтакте: «Підписання цих документів вказує на те, що можна обговорювати і досягати розуміння навіть у найскладніших питаннях… Транзит російського газу через Україну триватиме на умовах, прийнятних для всіх сторін».
- Доходів і міжнародних облігацій буде досить для модернізації трубопровідної системи України, яка була побудована Радянським Союзом в 1970-х і 1980-х роках для відправки західносибірського газу в Європу. «Доходу нового оператора ГТС, а також його здатності залучати кредити досить для його модернізації», — заявив Коболєв журналістам, відкидаючи будь-які можливості російських інвестицій. З виручки 90% піде на нові трубопровідні компанії і 10% на Нафтогаз.
- За словами генерального директора державної газотранспортної компанії Булгартрансгаз Владіміра Малінова, Болгарія почала отримувати російський газ через Турецький потік в обхід традиційно українсько-румунського маршруту. Болгарія отримуватиме 2,9 млрд куб. м газу на рік для внутрішніх потреб і ще більше — для транзиту в Північну Македонію і Грецію. Малінов вважає, що компанія буде економити $45 млн на рік за рахунок зниження плати за транзит і цін на газ. Наступної середи президенти Ердоган і Путін повинні офіційно відкрити трубопровід протяжністю 930 км, вартістю 11,4 млрд євро.
- Прем'єр-міністр Гончарук прогнозує, що гривня продовжить зміцнюватися в 2020 році. «Ми пов’язуємо невелике ослаблення гривні перед Новим роком зі спекулятивним попитом», — заявив він у понеділок на каналі Україна 24 ТВ. «Традиційно перед Новим роком люди обмінюють долари, купують гривні, щоб купувати подарунки або іншим чином витрачати гроші». Минулого четверга і суботи Національний банк України купив $1,2 млрд. Ця покупка доларів призвела до ослаблення гривні на 2,6% до 23,82 за долар.
- Зростання реальної заробітної плати в 2020 році складе 10%, що відповідає рівню 2019 року, прогнозує міністр економіки, торгівлі і розвитку сільського господарства Тимофій Милованов. Говорячи про еміграцію, він пише в Facebook: «Люди повернуться в сектори і регіони, де існує високий попит на працівників».
- Генеральний директор «Укрзалізниці» Євген Кравцов подав у відставку після п’яти років роботи на державній залізниці, останні три — на найвищій посаді. Шанований за реформування УЗ, Кравцов, колишній партнер юридичної фірми «Астерс», очевидно, став жертвою прагнення уряду Зеленського поставити свою людину на чолі компанії, яка є найбільшим роботодавцем в Україні. «Євген зіграв ключову роль у порятунку УЗ від проблем, з якими ми зіткнулися два роки тому, і допоміг встановити корпоративне управління в УЗ», — пише голова наглядової ради Шевкі Аджунер у замітці, опублікованій на веб-сайті залізниці.
- Аджунер процитував «інтенсивну» критику УЗ, заявивши, що критика повинна «не просто прагнути звинувачувати або руйнувати, а ігнорувати області прогресу». Аджунер писав: «Завдяки Євгену, його команді управління і прихильності наших співробітників, УЗ сильна і має в своєму розпорядженні хороші можливості для формування і реалізації перетворень, необхідних для підготовки до нових ринкових і регулювальних структур».
Від редакції:
Прагнення команди Зеленського залишити все старе в минулому році, обійшлося УЗ відставкою реформатора Євгена Кравцова. Хто б не пішов за ним, він зіткнеться з тією ж проблемою: укорінена система, де регіональні залізничні барони забирають додому сумки з грошима, які ніхто ніколи не побачить у приватному секторі. Живучи через дорогу від південно-західного штабу УЗ, я щодня бачу як чиновники УЗ приїжджають і виїжджають в своїх автомобілях з особистими водіями. У 1990-х мій двоюрідний брат був другим керівником Conrail, найбільшим вантажним перевізником в північно-східних Сполучених Штатах. Наскільки я пам’ятаю, кузен Чарлі їздив на роботу до Філадельфії на приміському поїзді а не на машині.
Стисло і зрозуміло — щоденний моніторинг ділових новин. Публікується в партнерстві з Ukrainian Business News (UBN). Републікування повної версії тексту заборонене.
Натисніть підписатися, щоб отримувати ранкову розсилку UBN з новинами, заснованими на фактах, для інвесторів і інвестиційних менеджерів в Україні.