Електромобілі — майбутнє, метан — теперишнє. Як швидко покращити ситуацію із забрудненням повітря в Україні

6 серпня 2019, 17:00

Давайте будемо реалістами, в небагатій Україні заміна автопарку на електромобілі відбуватиметься нешвидко. Що ми можемо зробити вже зараз

В середині червня рівень забруднення повітря в Києві перевищив п’ять середньодобових гранично-допустимих концентрацій. Загальновідомо, що основним джерелом забруднення в містах є вихлопні гази автотранспорту. В Європі, де екологічна ситуація набагато краща, кількість передчасних смертей через забруднення повітря оцінюється в 790 000 на рік, а додаткові витрати на медицину перевищують десятки мільярдів євро. За оцінками ВООЗ через забруднення повітря українці втрачають близько 2,5 років здорового життя, що є одним з найгірших показників у світі. Проблема зростання рівня забруднення повітря в українських містах буде тільки посилюватися. І її потрібно вирішувати і вирішувати дуже швидко.

Відео дня

Що робити

Перше, що спадає на думку — електромобілі. Ідея зараз дуже популярна і розкручена. Але давайте будемо реалістами, в небагатій Україні заміна автопарку на електромобілі відбуватиметься нешвидко, та й інфраструктуру для масового переходу ще потрібно створити. Крім того, електрична тяга — гарне рішення для легкового транспорту, але поки непрактичне для автобусів, вантажівок і комунальної техніки (сміттєвози та ін.) з огляду на обмежений пробіг і недостатню потужність, а також відсутність необхідної інфраструктури і високої вартості такої техніки. Додамо, що в Україні більше 30% електричної енергії поки виробляється на вугільних ТЕС, які самі є великими джерелами забруднення і активно закриваються в Європі.

Безумовно, електротранспорт це майбутнє. Але майбутнє в середньостроковій перспективі, а вирішувати проблему із забрудненням повітря в містах потрібно вже зараз.

Ось тут і варто звернути увагу на більш доступні і вже апробовані рішення. Одним з таких є використання в якості моторного палива стисненого метану (CNG), не плутати з LNG (Зріджений газ) і LPG (Пропан-бутан). У нашій країні свого часу активно використовувався транспорт на метані, особливо у комунальній сфері та для автобусних перевезень. Свого часу кількість автотранспорту на метані перевищувала 100 тисяч одиниць. Багато хто з нас ще пам’ятає автобуси і вантажівки з великими червоними балонами на даху.

Перспективи використання стисненого метану

Чому використання метану як палива для транспорту, в першу чергу для автобусів і вантажівок, має хороші перспективи?

По-перше, за екологічністю метан залишає позаду всіх конкурентів (крім водню й електрики). На сьогоднішній день цей природний газ — найчистіше викопне паливо. Він відповідає стандарту Євро 5, при його використанні обсяг шкідливих викидів скорочується в кілька разів. У порівнянні з бензином у відпрацьованих газах метанового двигуна міститься в 2−3 рази менше оксиду вуглецю, в 2 рази менше окису азоту, а задимленість знижується в 9 разів. Але головне — відсутні сполуки сірки і свинцю, які завдають найбільшої шкоди атмосфері та здоров’ю людини.

У перерахунку вартості палива на 1 км пробігу метан буде в два рази дешевше бензину, на 60% дешевше дизеля і нехай не так значно, але все-таки нижче вартості пропану

По-друге, це дозволяє значно скоротити витрати на паливо. Наприклад, в перерахунку вартості палива на 1 км пробігу метан буде в два рази дешевше бензину, на 60% дешевше дизеля і нехай не так значно, але все-таки нижче вартості пропану. Серед додаткових бонусів — значне збільшення терміну служби двигуна. Варто врахувати, що «злити» таке паливо неможливо, що також є суттєвим аргументом на користь використання метану при великих обсягах вантажоперевезень.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

По-третє, минулого року Україна імпортувала близько 90% дизельного палива, 60% бензину і 60% LPG, що показує нашу критичну залежність від імпорту. При цьому, наша країна на 70% відсотків закриває потребу в метані за рахунок власного видобутку. А згідно з існуючими планами вона повинна вийти на повну самозабезпеченість природним газом вже через 5−8 років.

Світовий досвід

В інших країнах існує багато успішних прикладів використання метану в якості моторного палива. Всього в світі налічується близько 15 млн автомобілів, що використовують метан в якості моторного палива. Світовий лідер у використанні метану — Іран з більш ніж 4 млн автомобілів, за ним слідують Китай (4 млн) і Пакистан (3.6 млн).

Лідерство в розвитку CNG-інфраструктури серед європейців тримає Італія. Тут більше 1280 заправок (АГНКС), якими користуються більше 2% всіх авто в цій країні (близько 900 тис.), які споживають близько 1 млрд м3 метану на рік. У Німеччині також немає проблем з метановими заправками — на території країни більше 840 АГНКС. Активно розвиваються мережі метанових заправок у Франції, Чехії, Австрії, Болгарії, Бельгії та Голландії.

Крім того, варто відзначити, що після гучного скандалу «дизельгейт» в 24 європейських містах із загальним населенням 62 мільйони осіб автомобілі з дизельними двигунами будуть заборонені протягом наступних 10 років. У числі цих міст — Амстердам, Барселона, Лондон, Рим. Вже зараз багато європейських міст активно розширюють парк автобусів, які працюють на метані.

Проблема забруднення повітря автотранспортом вже давно є областю пильної уваги Європейської Комісії. У 2011 році була прийнята Транспортна стратегія до 2050 року, спрямована на те, щоб подолати залежність транспорту ЄС від нафти. Вона ставить за мету скоротити викиди парникових газів до 2050 року на 60%. Стратегія встановлює цілі для різних видів транспорту. Одна з них — створення міської логістики без викидів CO2, завдяки скороченню кількості автомобілів на традиційному паливі до 2030 року і повній відмові від їх використання в містах до 2050-го. Для досягнення цих цілей ставка робиться на альтернативні види палива. Особлива увага приділяється саме стиснутому природному газу (CNG). Не так давно була прийнята директива 2014/94 / EU з розвитку інфраструктури для альтернативних видів палива, яка зобов’язує країни-члени ЄС розгорнути мережі АГНКС в густонаселених районах до 2020 року і вздовж основних транспортних коридорів, визначених стратегією TEN-T — до 2025 року. При цьому станції повинні відповідати загальним стандартам, а відстань між ними не повинна перевищувати 150 км. Варто відзначити, що низка українських автодоріг є продовженням даних транспортних коридорів.

На початку 2019 року в Європі були прийнята Директива про чисті транспортні засоби (Clean Vehicles Directive), з метою розвитку ринку транспортних засобів з нульовими або низькими викидами і заохочення їх використання в державних закупівлях. Директива встановлює мінімальні цільові показники закупівель для «чистих» транспортних засобів малої вантажопідйомності, вантажних автомобілів і автобусів на 2025 і 2030 роки. Згідно з новими правилами, до 2030 року до 65% нових автобусів повинні бути «чистими». Передбачається, що половина цього показника може бути досягнута за допомогою використання метану в транспорті.

Варто відзначити, що Російська Федерація також планує до 2024 року виділити з бюджету близько 58 млрд рублів на розвиток газомотрноої галузі та залучити близько 500 млрд рублів у дану галузь у вигляді інвестицій державних (Газпром, Роснефть) і приватних (Новатек) компаній. При цьому кількість заправних станцій має зрости з 380 до 1400.

Український досвід

Технологія CNG не нова і для України. 40 років тому метан активно використовувався для автобусів і комунального автотранспорту. Уже зараз існує мережа АГНКС з понад 260 заправок, які розташовані переважно у великих містах і уздовж транспортних магістралей. До 2010 року навіть випускалися автобуси ЛАЗ-695НГ, що працюють саме на CNG. На жаль, обсяг реалізації метану на АГНКС постійно знижується через незначну кількість автотранспорту, що використовує цей газ як паливо. За неофіційною статистикою в Україні парк авто на метані не перевищує 30 тисяч одиниць. На відміну від електромобілів для автотранспорту, що працює на метані (NGV), відсутні пільги при імпорті і використанні. Такий автотранспорт зазвичай дорожче класичного на 15−20%. Відповідно, при покупці зазвичай обирають стандартні —бензинові або дизельні — автомобілі й автобуси. Хотілося б відзначити, що практично всі європейські виробники мають в своїй лінійці NGV — транспорт. Наприклад, концерн Volkswagen має лінійку з 19 легкових авто: Golf TGI, Golf Variant TGI, eco up !, Polo TGI, Caddy TGI, Caddy Maxi TGI, Audi A5 Sportback g-tron, SEAT Arona 1.0 TGI, Skoda Octavia Combi G-TEC, ŠKODA SCALA G-TEC. IVECO, Mercedes, MAN і SCANIA виробляють вантажівки й автобуси, що працюють на метані.

Але головне, в Україні є прекрасний потенціал для швидкого розвитку цього напрямку при незначних інвестиціях. По-перше, Україна володіє другими за розмірами запасами природного газу в Європі, що робить цей ринок менш залежним від світової кон’юнктури. У будь-якому випадку, краще витрачати гроші на товари, які виробляються в Україні, а не імпортуються, — це ж і зростання ВВП і зарплати нашим громадянам. По-друге, українська газотранспортна система з її 38 тисячами кілометрів трубопроводів має дуже високий рівень проникнення в регіонах, що дозволяє створити необхідну інфраструктуру заправних станцій АГНКС практично в будь-якому населеному пункті або на великий автостраді.

Вітчизняна ГТС добре розвинена і володіємо надлишковими потужностями після зниження обсягів транзиту російського газу. Тому додаткових інвестицій в ГТС для підтримки розвитку мережі АГНКС не потрібно.

Практичне розв’язання

Що можна і потрібно зробити для цього практично?

Якщо говорити про quick wins, це, в першу чергу, стимулювання організацій і компаній з великим автопарком використовувати метан як паливо для внутрішньоміських перевезень.

Наприклад, міська влада столиці може зобов’язати Київпастранс почати закуповувати автобуси, які працюють на метані. А також — вимагати наявність автобусів, що працюють на цьому виді палива, від приватних перевізників при отриманні дозволів і ліцензій на маршрути. Аналогічно — для компаній з вивозу сміття. Також Київрада може звернутися до великих торговельних мереж (Сільпо, Фуршет, АТБ і т. д.), Компаній з доставки (Нова пошта, Укрпошта) і логістичних центрів з проханням почати використовувати вантажівки на метані для внутрішньоміських перевезень. Ця ідея відмінно впишеться в їхню політику соціальної відповідальності.

Додатково варто стимулювати покупку автотранспорту на метані шляхом надання фіскальних пільг нарівні з пільгами, які нещодавно було затверджено для електротранспорту (звільнення від мит і ПДВ при імпорті, привілеї у використанні і т. д.).

Якщо ж говорити про довгострокову стратегію, то нам потрібно рухатися в руслі стратегій і вимог Євросоюзу щодо стимулювання використання альтернативних видів палива в транспорті. Необхідно транспонувати вищезгадані європейські директиви в українське законодавство, що цілком вписується з Договір про асоціацію з ЄС, який вимагає гармонізації нашого законодавства з законодавством ЄС. Також необхідно внести відповідні зміни в Транспортну Стратегію України та Енергетичну Стратегію України. І одним з перших кроків може стати державна програма підтримки розвитку мереж АГНКС уздовж транспортних коридорів і в населених пунктах.

Крім того, можливо, будуть виправдані програми з підтримки переоснащення старих дизельних і бензинових автомобілів двигунами CNG та імпорту нових автомобілів (вантажівок і автобусів) на метані. В тому числі, надання субсидій лізинговим організаціям на придбання техніки, здатної працювати на газі. У Франції, наприклад, заборонено використання будь-якого вуглеводневого палива за винятком CNG на муніципальних автобусах і сміттєзбиральних вантажівках. В Італії на всіх нових АЗС необхідна наявність модуля заправки метаном, а також передбачені виплати з бюджету за покупку авто на метані і за будівництво АГНКС. В Україні схожі заходи також дадуть хороший соціально-економічний ефект. Витрати бюджету на податкові пільги або пряме субсидування будуть невеликі, адже автомобілів на CNG в Україну ввозиться мало. А от переваг багато — економія комунальних та приватних підприємств на паливі, зниження витрат на охорону здоров’я, підвищення ефективності використання існуючої інфраструктури.

Безумовно, якщо говорити про перспективу 20−30 років, то світове майбутнє, як і нашої країни, за електромобілями. Але сьогодні електротранспорт за сумою витрат досі залишається дорожче бензинових і газових аналогів. Вантажівок і автобусів, які можуть автономно пересуватися на електричній тязі, небагато і вони недешеві. Електротранспорт і транспорт на метані не взаємовиключні, а гармонійно доповнюють один одного. Тому стимулювання в Україні використання метану як моторного палива має стати розумним рішенням, що дозволяє зробити повітря в наших містах значно чистіше вже завтра.

Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес
Показати ще новини
Радіо НВ
X