Пошук гармонії в бізнесі і місія компанії

21 березня 2021, 11:30

Що ми любимо, що потрібно людям, у чому ми сильні і за що нам платять? Це чотири складових гармонії Ікігаі в японській філософії. А з чого почати пошук?

Створюючи бізнес, людина завжди думає про те, що потрібно людям. А для успішного бізнесу вона має любити це сама. На цьому стику і формується велика мета бізнесу або місія компанії. Такий рецепт успішних бізнесів.

Відео дня

Однак на практиці на питання про суть місії компанії власники часто зізнаються, що не думали про це взагалі, або говорять почуту десь відірвану від життя хитромудру фразу. І для мене це завжди перше питання, з чого починаю будь-який антикризовий проєкт. Саме формулювання основної мети компанії є базисом розвитку. А коротке формулювання місії, яка часто є і слоганом, може стати простим і ефективним критерієм оцінювання роботи будь-якого підрозділу.

Дуже цікаво те, що саме більшу ефективність цього короткого слогана видно в складних проєктах. Кілька років тому наша команда «оживляла» колишній військовий завод після приватизації в умовах після багаторічного застою. Двадцять фахівців намагалися об'єднати свої зусилля і колектив, щоб запустити величезну виробничу машину. Щодня ми стикалися з безвихідними ситуаціями конфліктів інтересів або взаємопов'язаних проблем. Третина команди через кілька місяців склала валізи і виїхала. І про місію ніхто не думав, тому що «та й так зрозуміло — все за профілем виробництва». Але саме в цей час вдалося знайти спільний слоган у розрізі «що ми робимо і для кого».

Проводячи наради, під час обговорення всіх спірних питань, я ставив конфліктуючим сторонам це просте питання — «чи рухає нас це рішення до виконання місії?». І саме з цієї точки зору сторони знаходили рішення. Досі звучить неймовірно навіть для мене, але всього через пів року «світло в кінці тунелю» не просто з’явилося, а стало помітне всім. Нам вдалося запустити роботу цілого промислового холдингу. І першою причиною стало саме формування місії як фрази на папері — реальної з точки зору реалізації на практиці і побудованої на любові заводчан до свого виробництва. Хоча це часом не так просто зробити.

Дуже складними проєктами є завдання в старих бізнесах, коли власники «злетіли» фактично за збігом зовнішніх чинників «у потрібний час у потрібному місці» і ні про яку місію і не думали багато років. Першим проявом цього стає положення власника, як «бога» в компанії. Власник не сприймає ніяких заперечень і звільняє співробітника після суперечок.

Також небезпечним проявом є крайність — замикати на собі всі проблемні питання. Був проєкт, коли при аналізі бізнес-процесів обслуговування клієнтів частим варіантом завершення спілкування директор називав надання клієнту номера свого мобільного телефону. Через кілька років це стало універсальним рішенням будь-якого проблемного питання для кожного співробітника в компанії — «Не знаєш, що робити? Дай клієнту телефон директора». Хочу відзначити підступність цієї затії — половина клієнтів не дзвонила директору, хоча проблема не вирішувалася. Клієнти оцінювали такі відповіді, як прояв низької компетенції і не пролонгували згодом контракти. Саме в старих компаніях на пошук формулювання місії може піти багато часу, а хороший слоган можна шукати роками.

Після короткої місії-слогана наступним рівнем є ширше формулювання вже не тільки мети як опису вирішуваних завдань, а й їх обґрунтування. А ідеально сформульована місія включає і відповідь на питання «як самому оцінювати якість своєї роботи». Застосовуйте принципи ікігаі при формуванні цього часом об'ємного внутрішнього пошуку цілей компанії. Подивіться на місію з боку співробітників, з боку своїх компетенцій, з боку ринку і навіть очима своїх клієнтів. Обов’язково після формування місії спробуйте доповнити іншими поняттями, такими як бачення, цілі, цінності і, звісно, комерційними показниками. Якщо складеться цілісна картинка — роботу зроблено добре.

Як власнику перевірити себе? Наприклад, спробуйте раз на квартал формувати ціну для гіпотетичного продажу своєї компанії. Саме таку ціну, коли при коливанні в +10% ви реально погодитеся продати свій бізнес. Якщо ваша оцінка бізнесу з доходом у сто тисяч на рік міститься в розділі «а ось за мільярд віддам» — ваш бізнес є вашим хобі. У цьому випадку подумайте, як виключити самообман при аналізі роботи. Самообман може призвести до краху.

Безпечнішим і цивілізованішим методом є запрошення зовнішніх консультантів. Це стандартна практика в розвинених країнах. Компанії світового рівня комплексно підходять до питання і відкривають окремі проєкти для розкриття і опису мети, області діяльності, філософії, методів досягнення і соціальної політики. А ті, у кого це є, періодично запускають проєкти перегляду.

Компаніям меншого рівня потрібно все те ж саме, але в меншому обсязі. Часто їм досить участі всього одного експерта в короткий проміжок часу, який подивиться на «кухню» збоку. Ефективність такої роботи пов’язана не тільки з профільною компетенцією експерта, а й із його здатністю робити якісний аналіз незалежно від того, що хочуть почути від нього клієнти. Саме спільний аналіз із кількох сторін дасть добрий результат. І запорукою успіху такої роботи також є здатність власника почути, можливо, оцінку його бізнесу або рішень, не пестить його слух.

Якщо ви почали серйозно думати про місію компанії, то ви вже стоїте на шляху чергового витка вашого бізнесу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X