Тотальна фіскалізація ФОПів — корупційна модель чи боротьба зі схемами?

6 серпня 2020, 08:30

Гостра дискусія навколо тотальної фіскалізації та мінімізації схем по ухилянню від сплати податків за допомогою псевдоФОП триває вже більше року. Про що каже статистика?

Законом № 129 передбачена фіскалізація всієї 2 та 3 груп платників єдиного податку з 2021 року і цей термін наближається.

Останнім часом провідними аналітичними центрами було проведено низку розрахунків на основі економічного моделювання та отримані дані свідчать про те, що умовні збитки бюджету від ухилянь на спрощеній системі можна оцінити від 6 до 8.3 млрд грн на рік. Фахівцями було застосовано модель, яка передбачає, що справжній розподіл є логнормальним, але існування штучного порогу призводить до того, що ті, хто перевищують цей поріг («порушники») повідомляють допорогові доходи, які розподілені у зворотний бік, за Вейбуллом.

Відео дня

Варто зазначити, що згідно розрахунків всіх найбільших схем в Україні - за розміром ця схема (псевдоФОП) приблизно на восьмом місці, після зарплат у конвертах (орієнтовні збитки бюджету від 25 до 74 млрд грн на рік), сірого імпорту (орієнтовні збитки бюджету від 63 до 93 млрд грн на рік), офшорних схем (орієнтовні збитки бюджету від 22 до 36 млрд грн на рік) тощо.

Тож чи варто розпочинати килимові бомбардування, від який постраждають сотні тисяч справжніх ФОП, які ведуть свою діяльність «у білу», декларують доходи, сплачують єдиний податок та ЄСВ, наповнюють бюджет?

На цей час законодавством передбачено, що з весни 2021 року має бути фіскалізовано всю 2 та 3 групу ССО. За різними оцінками (ДРС, Міністерство економіки, експерти) вартість придбання та обслуговування одного класичного касового апарату у перший рік роботи, з урахуванням придбання, реєстрації, обслуговування тощо — від 11 тис. грн до 20 тис. гривень, а програмного РРО — близько 7 600 гривень.

Орієнтовна кількість підприємців 2 та 3 груп платників ЄП, які згідно поточного законодавства мають поставити касовий апарат з 1 квітня 2021 року — складає за даними ДПС — 1,18 млн осіб.

Відповідно можемо отримати орієнтовну суму витрат підприємців на придбання та експлуатацію касових апаратів у перший рік роботи. Із припущенням, що не всі зможуть скористатись програмними РРО внаслідок різних причин, і близько 20% скористаються класичними РРО — орієнтовні витрати підприємців у перший рік складуть від 9,77 до 11.9 млрд гривень.

Тож висновок очевидний — суспільна користь від фіскалізації 2 та 3 груп спрощеної системи — від'ємна.

В той час як інші моделі фіскалізації (фіскалізація ризикових платників) дають значно менші збитки для підприємців при майже тих самих надходженнях до бюджетів. Фіскальний ефект у альтернативних моделях перевищує економічні втрати. Графічно висновки досліджень та розрахунків на рис.1:

Яка ж думка ключових стейкхолдерів щодо цього питання?

Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики проаналізував цифри та розрахунки різних фахівців та керівництво Комітету прийшло до висновку, що є значна кількість підприємців, які ніяк не зможуть досягти граничних оборотів своїх груп ЄП та яким фіскалізація не доцільна. Голова Комітету опублікував проєкт закону до обговорення, який містить низку позитивних норм, які спрямовані на лібералізацію правил застосування РРО та є позитивним кроком до відміни тотальної фіскалізації. В той же час на думку експертів проєкт потребують доопрацювання в частині збільшення кількості видів діяльності, позбавлених РРО та збільшення розміру торгових площ, після якого має застосовуватись РРО.

Умовні збитки бюджету від ухилянь на спрощеній системі можна оцінити від 6 до 8.3 млрд грн на рік

Міністерство фінансів України на цей час визначається із позицією та аналізує розрахунки. З одного боку заступниця Міністра фінансів зазначає на останній онлайн-конференції, що «на сьогодні у обсягах спрощенців певну частку займають товари не зовсім легального походження. Багато контрабанди, контрафактної продукції проходять через ринки, через „спрощенців“». З іншого боку — заступниця міністра погоджується із тим, що найменшим, які ніяк не можуть мінімізувати податки — РРО не потрібен. Тож на цей час Мінфін визначається із позицією і МСБ чекають на його рішення.

Найбільша коаліція бізнес асоціацій МСБ — Українська Рада Бізнесу, до складу якої входять 90 бізнес асоціацій різних галузей економіки — погодили спільну позицію щодо сфери застосування РРО на основі аналізу міжнародного досвіду та розрахунків різних моделей. Представники МСБ переконані, що фіскалізація всієї 2 та 3 груп платників ЄП є недоцільною — несе суттєві корупційні ризики, погіршує умови ведення бізнесу для найменших підприємців, дає від'ємний соціальний ефект.

В той же час спільна позиція асоціацій полягає у тому, що дієвими методами боротьби зі зловживаннями при продажу товарів та реалізації послуг є поширення сфери дії РРО виключно на ризикові категорії платників. Абсолютна більшість асоціацій, членів УРБ, зокрема представники Асоціації платників податків України, Національної організації роздрібної торгівлі, Української асоціації прямого продажу, Української федерації індустрії безпеки, Торгово промислової палати, Всеукраїнської таксомоторної асоціації та інші - підтримали ліберальне спрямування нового проєкту керівництва Податкового Комітету та надали свої правки та пропозиції до проєкту.

Державна податкова служба займає у цьому питанні на думку експертів найбільш незрозумілу та не обгрунтовану позицію. ДПС надали негативний висновок на новий проєкт профільного Комітету ВРУ (який має змінити тотальну фіскалізацію 2 та 3 груп ССО на фіскалізацію ризикових груп платників з 2021 року) і продовжують підтримувати тотальну фіскалізацію всієї 2 та 3 груп ССО, незважаючи на зроблені розрахунки та висновки щодо економічної шкоди такої моделі.

Залишається сподіватись, що представники КМУ та ВРУ не будуть дослуховуватись до думки служби, яка по-перше — не має ніякого відношення до формування державної політики, а по-друге — має суттєвий конфлікт інтересів у цьому питанні і, згідно останніх опитувань Info Sapiens та Transparency International — займає перші місця за рівнем корупції серед всіх інших служб України.

Які можливо зробити висновки щодо розглянутих питань?

Розрахунки свідчать про те, що передбачена законодавством модель фіскалізації всієї 2 та 3 груп платників ЄП призведе до суттєвих втрат бізнесу, суспільна користь від такої моделі фіскалізації від'ємна.

Вбачається доцільним, з фіскальної та управлінської точки зору, розглянути іншу модель фіскалізації - при якій увагу буде зосереджено виключно на ризикових категоріях платників, що дасть можливість невеликими, але концентрованими зусиллями досягти значного фіскального ефекту, виловивши на першому етапі «велику рибу». Це можуть бути підприємці, визначені наприклад через торгівельні площі відповідно до товарного асортименту. Проєкт керівництва Податкового Комітету є кроком у цьому напрямку, важливо розвивати цей напрямок, зробивши додаткові розрахунки на основі яких доопрацювати проєкт та реєструвати його у Парламенті.

Згідно розрахунків всіх найбільших схем в Україні - за розміром схема псевдоФОП приблизно на восьмом місці

В той же час вкрай важливими супутніми реформами, які необхідні для успішної роботи системи реєстрації розрахункових операцій — є інституційна реформи податкової та митної служби, ліквідація Податкової міліції та інших економічних підрозділів у правоохоронних органах і створення єдиної служби по боротьбі із економічними злочинами.

За умови реалізації всіх цих завдань — фіскалізація ризикових категорій платників з 2021 року буде одним з елементів комплексної реформи, яка дозволить мінімізувати втрати бюджету від реальних порушників, які мінімізують податки за допомогою спрощеної системи, в той же час не зашкодити підприємцям, які ведуть бізнес «в білу» і сплачують всі податки.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X