Рулетка на АЗС: чому треба відновлювати перевірки якості пального

18 серпня 2021, 10:13

20−25% бензину в Україні — фальсифікат. «Бодяжити» вже почали і зріджений газ, який в останні роки був найбільш захищеним від підробок пальним.

Система держконтролю якості занурилася в летаргічний сон давно, мінімум років десять тому. У кращому випадку все звелося до перевірок документації в куточках споживача на заправках. Недавні повідомлення Державної екологічної інспекції про перші лабораторні випробування пального можна вважати серйозною подією.

Відео дня

Обсяги «лівого» пального зростають з року в рік. Звернімо увагу на цікаву деталь. За півроку приватні нафтовидобувачі дістали з українських надр близько 230 тис. т нафти і газового конденсату. У червні динаміка приросту склала 30% до аналогічного періоду минулого року! Нюанс в тому, що практично нічого з цього обсягу не потрапило на легальні виробництва нафтопродуктів у Кременчуці і Шебелинці. Експорту теж не було. Куди ж він подівся? Він пішов на більш ніж 25 міні-НПЗ, які переважно розкидані по східних і центральних областях, недалеко від родовищ.

За паперами (якщо такі взагалі є) ці заводи виробляють розчинники, фракції та іншу нафтохімічну сировину, а за фактом — низькоякісне моторне пальне. За нашими скромними оцінками, за півроку вони виробили 150 тис. т бензинів, що становить 12% споживання цього нафтопродукту в Україні.

Йдемо далі. Чи знаєте ви, що в Україні вже рік як відбувається бум лакофарбової промисловості? Я теж не знав, але цифри… Якщо в 2019 році «лакофарба» споживала близько 14 тис. т імпортних розчинників за рік, то в 2020 році вже привезли 90 тис. т, а за першу половину 2021 року — 61 тис. т.

Як бачимо, бум дійсно є, але в іншій галузі: в описі цих «розчинників» з Росії та Білорусі знаходимо, що це суміш октанопідвищувальних компонентів для виробництва бензину. Про цільове призначення розчинників говорять і імена найбільших імпортерів у 2021 році: Катма Груп (25% імпорту в 2021 році), яка є ексклюзивним постачальником бензину в мережу БРСМ-Нафта) і компанія Пром-Хім (ще 25%), що поставляє його на адресу Альтернатив Енерджі Сорсес Компані — оператора найбільшого в країні міні-НПЗ в селищі Мерефа Харківської області. Один з каналів збуту заводу — мережа МОТТО.

«Розчинники» йдуть як у суміш зі стабільним бензином з міні-НПЗ, так і з товарним бензином А-92, залежно від завдань на виході виходить або А-92, або А-95.

Одночасно в рази у 2020 році збільшився імпорт та інших октанопідвищвальних присадок, зокрема забороненої в Україні та більшості країн монометиланіліну (ММА). Найбільший імпортер 2020 року — та ж Катма Груп. Після розголошення цієї «рецептури» імпорт ММА знизився, але нічого не заважає почати його знову.

Якість одержуваних на міні-НПЗ і нафтобазах сумішей можна собі тільки уявити. Досить почитати форуми автомобілістів. Цієї весни множинні відхилення від встановлених стандартів зафіксував Інститут споживчих експертиз.

Якщо скласти докупи обсяги сировини і компонентів, отримаємо, що 20−25% бензину в Україні — фальсифікат.

Виходить на міні-НПЗ і прямогонне дизельне пальне, яке додають у товарне. А може і не додають… Згаданий Інститут знайшов у пробах ДП на АЗС МОТТО вміст сірки 647 ppm — у 65 разів більше за норму!

Ну, і щоб підкреслити масштаби лиха, досить сказати, що бадяжити вже почали і зріджений газ, який в останні роки був найбільш захищеним від підробок пальним. (Його просто не було чим особливо розбавляти). Однак і цей форпост був узятий, в травні-липні в Україну було імпортовано близько 3,5 тис. т бутан-бутиленовой фракції. Це нафтохімічна сировина, схожа на автогаз, але дуже брудна.

Невипаровуваний залишок, на який багатий ББФ, випадає в осад у вигляді маслянистої рідини, забиває форсунки, блокує роботу клапанів у редукторі, знижує пропускну здатність газових фільтрів… Розведений газ дасть про себе знати за 5−7 тис. пробігу автомобіля. Як показують наші опитування, в цьому сезоні станції з обслуговування газобалонного обладнання переповнені рекламаціями автомобілістів на якість газу.

Поки невідомо, наскільки масштабною буде програма Держекоінспекції з контролю якості палива на колонках. Очевидно, що це буде залежати від наявності державного фінансування, оскільки мова йде про персонал, обладнання, транспорт. Зараз відомство залучило на підряд міжнародну сюрвейрську компанію Інспекторат, що має високий авторитет на ринку. Тепер потрібен показовий кейс з виявленням бодяги і покаранням винних. І чим швидше це відбудеться, тим швидше відчує результат споживач. Всі знають, де живе фальсифікат, часу на розкачку немає.

P.S. Днями стало відомо, що Держекоінспекція під час чергової перевірки виявила бензин А-95, що не відповідає стандартам. Назва станції, де був виявлений неякісний продукт, не повідомляється.

Показати ще новини
Радіо НВ
X