Е-реєстр прискорить оформлення майна

29 серпня 2017, 18:14
У найближчі три роки Міністерство юстиції планує запровадити електронний нотаріат. Новітні технології дозволять створити єдиний реєстр нотаріальних дій

Це коли кожен громадянин та представник бізнесу може зайти у систему та перевірити відомості про нотаріальні дії, які були вчинені за його участі.

На сьогодні при здійсненні своєї діяльності нотаріуси користуються доступом до ряду електронних реєстрів. А саме: Єдиного реєстру нотаріусів, Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, Державного реєстру обтяжень рухомого майна, Спадкового реєстру, Єдиного реєстру довіреностей, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру актів цивільного стану громадян, Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відео дня

Електронний нотаріат система, якою користуються у розвинутих країнах світу. Наприклад, у Грузії Електронний реєстр нотаріальних дій Нотаріальної палати діє з 2009 року. Доступ до нього здійснюють за визначеними параметрами, реквізитами нотаріального акту індивідуальним унікальним номером і номером реєстрації в електронному реєстрі. Будь-який громадянин може перевірити факти реєстрації у електронному реєстрі нотаріальних дій, які його стосуються, а також факти реєстрації у електронному нотаріальному реєстрі акту, який був ним представлений.

У Республіці Казахстан діє система "Е-нотаріат". Там нотаріуси мають онлайн доступ до таких баз даних органів юстиції, як "Реєстр нерухомості", "Юридичні особи", "Фізичні особи", "РАЦС". У Франції абонентами єдиної електронної нотаріальної мережі є 4,5 тисяч нотаріальних відділень. Це дозволяє нотаріусам спілкуватися між собою та з третіми сторонами, обмінюватися даними реєстру. Кожен нотаріус має ідентифікаційну картку "Carta Real" з конфіденційним кодом, яка дозволяє доступ не лише до електронної мережі в межах країни, а і до мережі європейської бази даних про заповіти та до документів європейського нотаріату.

Для запровадження та реалізації в Україні електронного нотаріату існує необхідність привести до європейських та світових стандартів законодавство, яке відповідає за регулювання сфери діяльності нотаріату. Подібне законодавство діє у всіх штатах Америки, в Угорщині з 2006 року на законодавчому рівні закріплено право нотаріуса засвідчувати справжність електронних документів за допомогою електронного підпису. Такі папери мають ту ж юридичну силу, що і документ, завірений звичайною печаткою.

Враховуючи, що нові технології та засоби крок за кроком заповнюють усі сфери суспільного життя, необхідність осучаснення та інновацій у нотаріаті є особливо важливою. Питання паперових архівів нотаріусів та їх зберігання не є виключенням. На сьогодні, архів будь-якого нотаріуса зберігається на паперових носіях у порядку, передбаченому чинним законодавством. Належне зберігання архіву створює постійні витрати на паперову продукцію та металеві шафи. Поступове збільшення архіву змушує нотаріуса шукати новий простір для його розміщення та зберігання. Відмова від паперових архівів та перехід до електронного документування значно полегшить роботу нотаріуса.

Запровадження системи електронного нотаріату вимагає розробки чіткої процедури зберігання документів та забезпечення захисту. Адже відомі випадки, коли внаслідок кібератак зловмисникам вдалося отримати доступ та повністю знищити електронний архів нотаріуса, отримати приватні відомості про фізичних та юридичних осіб-підприємців.

У липні 2017 року, коли зловмисники запустили вірус Petya, хакери здійснили спробу зламувати особисті кабінети нотаріусів у Державних реєстрах. Почали від їхнього імені переписувати майно та знімати обтяження з транспортних засобів. А у лютому від хакерської атаки постраждали електронні кабінети майже всіх нотаріусів Одеської області. Шахраї на електронну пошту надсилали лист, у якому вихідна адреса Національної інформаційної системи відрізнялася тільки однією літерою. Нотаріуси відкривали "вкладення", антивірус не бачив програми-шкідника, а хакери тим часом отримували ключі до електронних кабінетів. Тому на часі застосування різних правових і технічних засобів, використання сучасних технологій.

Попри труднощі у реалізації, створення єдиного реєстру нотаріальних дій дозволить оптимізувати роботу нотаріусів. Адже у електронній базі значно простіше буде знайти необхідний документ, а за частиною документів громадяни не будуть мати необхідність приходити, щоб взяти або посвідчити вдруге зможуть самостійно їх переглядати та отримувати копії. Допоможе в роботі і активне застосування Електронного цифрового підпису, що передбачає наявність легкого доступу до документів, відомостей про особу та бізнес.

Нині у Києві діє 14 нотаріальних контор. До них громадяни найчастіше звертаються з питаннями про законність оформлення спадщини, посвідченнями договорів про відчуження та отримання прав на володіння нерухомістю, відчуження спільного майна подружжя.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X