Електронна акцизна марка. Бізнес за чи проти

9 жовтня 2019, 16:10

Чи допоможе нова акцизна марка для алкоголю боротися з тіньовим ринком

Ідея впровадження електронної акцизної марки вже давно лунає в експертному середовищі та медіапросторі. Наразі обговорення знову пожвавилося, зважаючи на заяви представників органів влади, що електронна акцизна марка для алкоголю має бути впроваджена як інструмент боротьби з тіньовим ринком.

Відео дня

Наразі акцизна марка представляє собою папірець із переліком інформації, яка дозволяє ідентифікувати легальний алкоголь контролюючому органу. Мета запровадження електронної акцизної марки проста і зрозуміла — боротьба з тіньовим ринком, неможливість реалізації продукції без сплати акцизного податку, мінімізація впливу людського фактору на адміністрування.

Чомусь вважається, що цієї інформації недостатньо і часто лунають пропозиції наносити додаткові дані чи елементи. Так, пропонувалось, зокрема, запровадити QR-код, який буде зчитуватись смартфоном або іншим пристроєм і дозволятиме визначити тип товару, на який нанесено марку. При цьому ігнорується той факт, що підприємства замовляють марку за 2 місяці і при великому асортименті товарів прогнозувати, на яку саме продукцію наносити марку та у якій кількості дуже складно.

Проблема та мета впровадження

Ідея запровадження електронної акцизної марки незмінна — боротьба з тіньовим ринком, неможливість реалізації продукції без сплати акцизного податку, мінімізація впливу людського фактору на адміністрування. Експерти Комітету імпорту та торгівлі алкогольними напоями Європейської Бізнес Асоціації цілковито підтримують дані прагнення, проте мають певні питання, чи вдасться цього досягти, зважаючи на наступне.

Сьогодні майже вся алкогольна продукція, яка реалізується через мережу інтернет, розфасована у заборонену законодавством тару типу «бег ін бокс» («Bag in Box») без нанесення марок акцизного податку. Тому такі суб'єкти вже порушують законодавство і, відповідно, не будуть запроваджувати систему.

До того ж, всі процеси, починаючи з замовлення акцизних марок і закінчуючи реалізацією готової продукції, залишаються незмінними. При цьому пропонується запровадити додатковий механізм введення даних на кожному етапі переміщення алкогольної продукції, що навпаки посилює вплив людського фактору, а не зменшує його. Як результат, замість спрощення адміністрування нарахування та сплати акцизного податку всі учасники процесу, починаючи від виробника і до торговельних мереж, навпаки, обтяжуються веденням реєстру накладних підакцизної продукції.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Що говорить міжнародний досвід

Експерти Асоціації проаналізували дві основні системи контролю за обігом алкогольних товарів, зокрема, запроваджену в Росії Єдину державну автоматизовану інформаційну систему обліку обсягу виробництва і обігу етилового спирту, алкогольної та спиртовмісної продукції (ЕГАИС) та запроваджену в ЄС комп’ютеризовану Систему руху та контролю за підакцизними товарами (EMCS).

Створення EMCS розпочалося у 2003 році. Для впровадження було встановлено період 6 років, при цьому вартість запровадження системи було закладено в бюджети країн ЄС. В системі EMCS, як правило, не вводяться номери марок акцизного податку, а лише номер ліцензії на право здійснення обігу підакцизних товарів.

Механізм роботи системи EMCS виглядає таким чином:

1. Виробник/імпортер/власник складу готує електронний Адміністративний Документ (еАД) в програмі;

2. Фіскальний орган країни відправника підтверджує еАД і відправляє назад заявнику;

3. Виробник/імпортер/власник складу відправляє продукцію;

4. Фіскальний орган країни відправника направляє еАД фіскальному органу країни отримувача;

5. Фіскальний орган країни отримувача направляє заявку безпосередньо отримувачу продукції;

6. Підакцизні товари надходять на склад отримувача;

7. Отримувач надає звіт про надходження продукції;

8. Фіскальний орган країни отримувача підтверджує звіт і направляє його назад отримувачу продукції;

9. Фіскальний орган країни отримувача направляє звіт фіскальному органу країни відправлення;

10. Фіскальний орган країни відправлення направляє звіт виробнику/імпортеру/власнику складу.

В той же час, ЕГАИС було запроваджено з 2006 року. Основним елементом системи є самостійний друк виробником марок акцизного податку безпосередньо на етапі виробництва або імпортером на спеціальних принтерах. Після 2014 року відбувалась підготовка до впровадження системи у роздрібній мережі.

Механізм роботи системи виглядає так:

1. Заповнення форми на видачу марок;

2. Підготовка звіту про використані марки;

3. Відправка заявки та звіту;

4. Отримання рулонів з кодами, а також електронної і паперової накладних;

5. Заповнення форми для штрих-кодування;

6. Друк марок та формування електронного звіту про надані коди;

7. Сканування даних з марок.

На етапі відвантаження або отримання продукції відбувається формування актів, які передаються контролюючим органам. Також, за даними компаній-членів Асоціації, сама марка є не паперовою, а існує у вигляді стікера, що легко наноситься без додаткового застосування клею. Необхідно зауважити, що при запроваджені такої системи у 2006 році алкогольний ринок через її неготовність та велику кількість недоліків показав значний спад.

Наразі, ті варіанти систем, які пропонувались для обговорення були схожими із системою, що функціонує в Росії, але при цьому без суттєвих змін у процесах замовлення, отримання та подання звітності щодо використання марок. Ми вважаємо, що перед тим, як впроваджувати будь-які зміни, які вплинуть на роботу ринку, необхідно здійснити виважений відбір підходу, який буде використовуватися та передбачити достатній термін і джерела фінансування для його впровадження.

Враховуючи, що будь-які зміни в маркуванні, логістиці, обліку імпортованої продукції можуть негативно вплинути на операційну діяльність суб'єктів господарювання, у тому числі компаній-членів Комітету імпорту та торгівлі алкогольними напоями Асоціації, звертаємось до розробників «Електронної акцизної марки» долучити міжнародний бізнес для обговорення.

Показати ще новини
Радіо NV
X