Що зараз відбувається з ринком e-commerce в Україні
Пандемія вплинула на світові економіки та бізнес. Однак є ті, хто за час карантину сильно виріс. Ринок e-commerce — якраз із них.
Зміни в нішах і уподобаннях покупців
Карантин змінив пріоритети та потреби покупців. Одяг, взуття, аксесуари, техніка й електроніка були найпопулярнішими категоріями останні 5 років в інтернет-покупках. Товаром № 1 була сукня. Але в карантин у топ вийшли медичні товари, все для дозвілля, хобі, дитячі та спортивні товари.
Наприклад, товари середньої популярності — картини по номерах і дитячі конструктори — увійшли в топ у квітні-травні. Кількість замовлень зросла до 80 тис. штук. Це можна порівняти з популярними «докарантинними» товарами, як-от сукні, декоративна косметика, матеріали для ремонту.
Кратно зросли такі ніші, як продукти харчування та замовлення готової їжі додому. Китай, лідер у цих сегментах, вийшов на космічні цифри приросту. Наприклад, в онлайн-гіганта доставки продуктів Meituan у березні 2020 продажі свіжих продуктів (овочів, морепродуктів і м’яса) зросли в 4 рази проти березня 2019. При цьому середня кількість продуктів у замовленні збільшилася на 70%.
В Україні — схожа ситуація. Коли закрилися торгові центри, українці кинулися в онлайн по продукти, побутову хімію, зоотовари. На Prom.ua в березні 2020 покупці зробили 124 тис. замовлень на продукти харчування. Це майже вполовину більше ніж торік.
З огляду на попит, великі продуктові мережі почали виходити в онлайн. Але зіткнулися з проблемами:
Кур'єрська доставка. Сама по собі послуга дорога. А в карантин її вартість збільшилася. Щоб вона була вигідною, потрібен великий середній чек. Але в розпал карантину покупці економили. У підсумку доставка себе не виправдала.
«Збірка» замовлення. Зазвичай це робить сам покупець. Але при замовленні продуктів онлайн — це завдання залишається незакритим. Потрібно або наймати людей, або доплачувати співробітникам. У підсумку мережі отримали додаткові витрати.
Ціноутворення магазинів однієї мережі. Так, вартість молока всередині однієї мережі магазинів може бути різна. Все залежить від конкуренції в тому районі, де розташований магазин. Але в онлайні ціна буде одна. У підсумку, продуктові магазини втрачають доходи в онлайні.
При цьому для продуктових мереж рішенням проблем став формат «сlick & collect». Покупець замовляє продукти онлайн і вибирає зручний йому магазин, щоб забрати упаковані продукти. Це вигідно як покупцю, так і магазину. Перший економить час і платить тільки за збірку, другий — не витрачається на кур'єрську доставку.
Back to basic
Але адаптивний карантин повернув не тільки офлайн, а й колишній розподіл категорій товарів в інтернет-покупках. Українці знову замовляють сукні, дитячий одяг і косметику. Влітку повернувся і збільшився попит на сезонні товари. Залишившись без поїздок за кордон, українці замовляли все для дачі та активного відпочинку: гамаки, шланги, намети і тенти, все для риболовлі. Наприклад, у 4 рази зріс попит на садові меблі, а також такий «особистий транспорт», як скейтборд і ролерсерф.

Потім, хоч і пізніше ніж зазвичай, почали готувати дітей до школи. Купували рюкзаки, канцелярію, одяг, а також все для облаштування робочого місця вдома і техніку для дистанційного навчання.
Покупок у категоріях «продукти харчування» стало менше, проте звичка замовляти їх онлайн все ж збереглася. Здебільшого купують каву, чай, бакалію.
Так що ж змінилося?
В інтернеті з’явилися нові люди — ті, хто купував в офлайні. Раніше ці люди «шарахалися» інтернету, але карантин змусив їх спробувати онлайн і відкрити його переваги — зручно, вигідно, великий вибір
Наприклад, з березня до серпня 2020 на Prom.ua заходило на 20% більше користувачів, у порівнянні з минулим роком. На 38% більше стало відвідувачів, які цілеспрямовано шукають на сайті товар, а не просто зайшли подивитися.
В результаті карантин дав більше стратегічних перспектив.
За ким майбутнє?
В Україні ринок електронної комерції займає 7% від усіх продажів. У той час як в Європі — це 15%, у Китаї — 30%. Нам є куди рости. Пандемія прискорила цей процес. Можна сказати, стала драйвером ринку поряд з логістикою, безпечними системами оплат і мобайлом. При цьому карантин показав, що бізнес-модель маркетплейса більш «живуча», ніж окремі або монобрендові сайти. У покупців можуть різко змінюватися пріоритети в покупках. В результаті конкретна ніша може перестати працювати, як це було з одягом і великою побутовою технікою на початку карантину. А виростуть ті категорії, на які ніхто не ставив, — продукти харчування, корми для тварин, спортивні товари
Всі зрозуміли, що потрібно диверсифікувати ризики. Навіть великі торгові центри стали пробувати онлайн і маркетплейси на той випадок, якщо класичний офлайн-канал продажів «зламається» — то був додатковий і сильний онлайн.
Така ж ситуація і з малим бізнесом. Незважаючи на те, що йому на початку карантину було найважче, кількість інтернет-підприємців на Промі зросла. І це при тому, що ми проводимо постійну чистку — видаляємо недобросовісних, несервісних продавців.
Так що онлайн зростатиме і за рахунок покупців, і продавців. А чим більше буде продавців — тим більше буде продажів, чим вищий рівень продажів — тим вища конкуренція, а чим вища конкуренція — тим кращий сервіс і більше щасливих покупців.