Новий етап медреформи. Чи допоможе телемедицина регіонам

11 лютого 2020, 16:53

Як розвиваються телемедичні консультації у форматі «лікар — лікар»

З 1 квітня 2020 року в Україні стартує черговий етап медичної реформи, який передбачає, що в умовах нової моделі фінансування почнуть працювати також заклади вторинної спеціалізованої та високоспеціалізованої допомоги. Іншими словами, як і у випадку з первинною ланкою, роботу цих закладів оплачуватиме НСЗУ, в залежності від кількості послуг, які вони нададуть пацієнту.

Відео дня

За даними НСЗУ, реформа вторинної ланки медичної допомоги охопить понад 100 тис. лікарів та понад 1,5 тис. лікарень.

Наразі, триває активний процес підготовки медзакладів до її старту. Адже для того, щоб медична реформа відбулася, лікарні, діагностичні центри і т. д. обов’язково мають: автономізуватися, тобто перетворитися з бюджетних установ на комунальні некомерційні підприємства; зареєструватися в електронній системі охорони здоров’я (е-Health) та комп’ютеризуватися, тобто обладнати комп’ютером кожне робоче місце та підрозділ.

І ось тут хочеться подивитися на очікувану усіма реформу ширше. А саме, згадати у розрізі масового оснащення клінік комп’ютерами та підключення до інтернету, про телемедицину.

Якось так склалося, що про її розвиток в Україні на фоні усіх інших процесів, які відбуваються в медицині, говорять мало. Але саме телемедицина може стати черговим надбанням успішної медреформи.

При чому я не маю на увазі телемедичні консультації пацієнта з лікарем. На даний момент цим вже нікого не здивуєш. Я кажу про розвиток телемедичних консультацій у форматі «лікар — лікар», метою яких є забезпечення рівнозначного доступу до якісних медичних послуг пацієнтів з будь-якого куточка країни і, в першу чергу, сільської місцевості.

Адже як було раніше, як тільки хтось починав говорити про телемедицину, одразу наводилися контраргументи на кшталт відсутності інтернету, поганого забезпечення комп’ютерами й т. д. Але масова комп’ютеризація в медицині це змінює.

Уявіть картину: віддалений район, фельдшер приходить до хворого з невеличким переносним діагностичним комплексом та робить кардіограму. Відправляє кардіограму сімейному лікарю на компьютер, а тому щось в цій кардіограмі не подобається. Сімейний лікар за допомогою телемедичної платформи відправляє запит на ургентну телеконсультацію з обласним кардіологом. Протягом 10 хвилин кардіолог формулює свій висновок та направляє назад лікарю первинки.

Таким чином, пацієнт може отримати оперативний діагноз, не витрачаючи час на поїздки до центральної лікарні, а лікар первинки — заключення, яке дозволяє підвищити рівень медичної послуги та, відповідно, збільшити кількість бажаючих заключити з ним декларацію.

До речі, про актуальність телемедичних консультацій для лікарів первинки в Україні свідчать дані останнього дослідження, ініційованого Світовим банком. Згідно них, середня кількість випадків, коли у лікарів первинки виникає потреба у телеконсультуванні, становить майже п’ять разів на місяць — тобто частіше, ніж раз на тиждень.

Що стосується практики, то, за даними МОЗ, тільки під час пілотного проекту по формуванню телемедичної мережі у сільських місцевостях Дніпропетровської, Кіровоградської, Полтавської, Рівненської та Харківської областей, який стартував на початку 2019 року, загальна кількість телеконсультацій станом на 10 жовтня склала 3 287.

Прикладом ефективного функціонування телемедицини на регіональному рівні можна назвати Одеську область. Тут з квітня 2019 року проведено вже понад 10 тис. консультацій. Вийти на такі об'єми регіону дозволило відкриття в Одесі першого в Україні обласного центру телемедицини. Центр приймає звернення лікарів первинки та координує надання телемедичних консультацій профільними лікарями. Нещодавно центр почав працювати з відділеннями невідкладної допомоги (еmergency department) та координувати надання телемедичних консультацій з екстрених випадків.

Звичайно, створення телемережі подібного масштабу (включає понад 90 медзакладів області) неможливе без підтримки місцевої влади. Вона профінансувала створення обласного телемедичного центру. А вже головні лікарі, в свою чергу, розробили систему мотивацій для лікарів, які надають телемедичні консультації.

Але скоро залучити фахівців до надання телемедичних консультацій буде простіше. Адже телемедицину прирівняють до звичайної медицини та будуть оплачувати лікарям телемедичні консультації за тією ж схемою, що й інші медичні послуги.

Тоді за розгортанням повноцінної телемедичної мережі в країні діло не стане. Адже масову комп’ютеризацію закладів охорони здоров’я ми вже маємо. Тому мусимо використати цей шанс для створенню єдиного медичного простору в країні якнайшвидше.

Показати ще новини
Радіо НВ
X