Друга хвиля COVID-19: що з електронною комерцією і логістикою в Україні та світі

10 грудня 2020, 07:50

В Україні та багатьох країнах Європи знову вводять карантин. Як він вплине на онлайн-ритейлерів і логістичних операторів?

Європа закривається на локдаун, адже у багатьох країнах кількість нових випадків зараження COVID-19 перевищила показник у кілька десятків тисяч. Франція, Німеччина, Іспанія, Італія та інші держави ввели або національні карантини, або серйозні обмежувальні заходи для боротьби з коронавірусом.

Відео дня

Перша хвиля коронавірусу внесла серйозні зміни в роботу ритейлерів. Частина була змушена закритися, а переважна більшість перейшла в онлайн — зараз ми спостерігаємо бум електронної комерції та серйозну трансформацію способів доставки. Що змінюється з другою хвилею?

Нова реальність

Для повноти картини варто згадати, як на галузь вплинула перша хвиля пандемії. Вона почалася в лютому-березні й багатьох, якщо не всіх, застала зненацька. Неможливість фізичного контакту змусила бізнес переходити в онлайн, а тих, хто вже тут був — адаптуватися до великих навантажень.

Трохи даних. За оцінками Global-e, за перше півріччя 2020 року ecommerce продажі у всьому світі зросли більш ніж на 20% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. У США період з квітня по червень став рекордним за витратами людей в інтернеті — показник виріс на 45%, кожен п’ятий витрачений долар припадав на онлайн. У Британії з’явилося 16 тис. компаній у сфері електронної комерції. А за даними IBM індустрія за час пандемії обігнала п’ятирічні прогнози.

В Україні теж спостерігалося зростання. Насправді, у цьому році наша країна стала лідером по зростанню ecommerce в Східній Європі, про це свідчать дані Euromonitor International. Доля електронної комерції склала 8% від загальних роздрібних продажів в країні — показник зріс майже на 50%.

Наші дані також підтверджують цю тенденцію. Наприклад, під час весняного карантину кількість посилок з іноземних інтернет-магазинів збільшилася на 40−45% та зараз ми доставляємо в Україну посилки напряму з понад сотні закордонних сайтів.

Усе це свідчить про те, що 2020-й — зокрема весна цього року — став переломним для електронної комерції. Але на цьому її різке зростання не закінчується.

Другий локдаун

Зараз обмеження почали вводити у всій Європі. У Франції оголосили повноцінний локдаун — всі магазини не першої необхідності будуть закриті. Схожі заходи для торгових точок вжили у Бельгії, Ірландії, Чехії та Англії.

Обмеження вже починають позначатися на ритейлі. Наприклад, в Британії відвідуваність торгових закладів знизилася на третину ще в жовтні — коли про можливий локдаун тільки говорили. Тепер ж, за даними Springboard, в листопаді-грудні показник зменшується більш ніж на 50% в порівнянні з минулим роком.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ці прогнози дають нам майже всі підстави припускати, що електронна комерція продовжить стрімкий розвиток. І, швидше за все, знову вийде на пік. Є оцінки, що продажі зростуть на третину — але вони можуть бути куди вищими.

Четвертий квартал року в ритейлі називають «золотим». Усе тому, що на нього припадають головні розпродажі року — Чорна п’ятниця, Кіберпонеділок, акції до Різдва. І ймовірно другий локдаун «перенесе» їх в онлайн.

Задатки тренду вже можна було спостерігати на прикладі масштабного розпродажу від Amazon — Prime Day. У цьому році, за даними самої ж компанії, доходи продавців склали $3,5 млрд — це на неймовірні 60% більше, ніж за минулий рік.

В Україні ж, за нашими прогнозами, кількість посилок із закордонних інтернет-магазинів збільшиться на 15−20% — це менше, ніж під час першої хвилі, але все ще суттєве зростання. Друга хвиля точно вплине й на подальшій розвиток індустрії. У Euromonitor International оцінюють, що к 2025 року доля електронної комерції складатиме вже 11% від загальних роздрібних продаж.

Логістика

Виникає питання — а як ритейлери планують організувати доставку такого великого обсягу товарів? Насамперед варто сказати, що сама по собі доставка, зрозуміло, не припиниться, як і під час першого локдауну.

По-друге, ритейлери ще з весни збільшують свої потужності. Головний тренд тут — розширення складів. Попит на відповідні будівлі розміром в більш ніж 20 тис. м² — їх ще називають big box — за першу половину цього року збільшився на 50%.

Крім того, в цей період компанії традиційно наймають сезонних робітників — але ситуація вимагає куди більше таких працівників, ніж зазвичай. Amazon, наприклад, візьме на роботу 100 тис. людей — на додачу до 175 тис., яких найняла ще навесні через пандемію. Аналізуючи досвід першої хвилі, ми, наприклад, сформували кадровий резерв кур'єрів в разі другого локдауну.

Пандемія змінила і способи доставки — можна бути впевненим, що під час чергового карантину різниця стане ще більш відчутною. У США навесні кур'єри стали мало не головними людьми в логістиці — 70% посилок навесні передавалося саме з їх допомогою. Зараз, імовірно, варто знову очікувати їх зоряний час.

Найбільші ритейлери розміщують все більше локальних фулфілмент-центрів. Costco, наприклад, інвестувала сотні мільйонів доларів в компанію Innovel Solutions, яка як раз займається «останньої милею». А Target тепер робить ставку на куплену фірму Shipt для доставки день у день.

В Україні зріс попит на кілька послуг зі сфери логістики. Так, затребуваними стали безкоштовна доставка, відстеження посилок та безкоштовне повернення — це дані від того ж дослідження Euromonitor International. Ми в Meest також спостерігаємо, що все більше людей користуються цими можливостями.

Крім того, ми бачимо, що аудиторія все більше прагне обмінюватися речами швидко.

Не варто забувати і про формат поштоматів — в найближчому майбутньому він стане серйозною альтернативою традиційним відділенням. Навесні, коли почалася пандемія, поштомати стали, напевно, найбезпечнішим способом обміну речами. Їх зручність також нікуди не зникла — оформлення займає буквально хвилину-дві, крім того людині не треба стояти в чергах.

Попит на поштомати як зріс навесні, так і не падав після — а зараз все йде до того, що він буде мало не домінуючим. Можу сказати з нашого досвіду, що з кожним місяцем поштоматами користуються все більше людей — зростання становить приблизно 15−20%. У автоматичних терміналів величезна перспектива в Україні, і, швидше за все, пандемія лише прискорить їхнє поширення.

Показати ще новини
Радіо NV
X