Доставка свіжої риби. До чого тут нові технології?

16 жовтня 2020, 16:00

Як забронювати рибу, яка зараз ще плаває в океані.

Зазвичай досвід купівлі риби і морепродуктів в Україні — це особистий похід на найближчий ринок чи в супермаркет, у кращому разі — до спеціалізованого магазину. Утім, в світі — особливо після початку пандемії Covid-19 — все більшої популярності набуває онлайн-доставка і попереднє бронювання вилову (fish-booking). Причина не лише в швидкості і зручності, але й у розповсюдженні трендів no waste (мінімізації відходів) та підтримки місцевого малого бізнесу.

Відео дня

Як прискорити доставку

Традиційний шлях риби від рибалки на узбережжі океану до столу споживача — буремний і непередбачуваний. Така риба спочатку проходить через аукціон, потім гуртового покупця, експортера, імпортера, транспортну компанію, можливо піддається заморожуванню і розморожуванню, аж поки не потрапить на полицю супермаркету. За обережними оцінками, доставка такої риби в Україну може зайняти від 10 до 14 днів.

При цьому, за розрахунками Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН, на шляху від рибалки до столу близько 35% виловленої риби буде втрачено. А згодом — іще 20−25% викинуть і самі споживачі. У різних регіонах світу споживачі поводяться діаметрально протилежно: так відсоток втрат риби на етапі споживання «викинув з холодильника» в Азіатських країнах до 5%, а в США або країнах Західної Європи цей показник сягає 30%. Щороку так зникає 50−60 млн тонн риби.

Розвиток онлайн-доставки і фішбукінгу дозволяє не лише зменшити рівень зайвих відходів, але й суттєво зменшити час на дорогу, а відтак — і зберегти кращий рівень свіжості, уникаючи повної заморозки (лише охолодження). У разі наявності попереднього замовлення, рибалка виловлює рівно стільки риби, скільки йому потрібно передати замовнику. Оскільки не потрібна ні гуртова закупівля, ні супермаркет, це впливає і на ціну для кінцевого споживача, а також на суму, яку в результаті отримає безпосередньо рибалка. Крім того, з огляду на невеликий обсяг вилову, його можливо доставляти літаками, що в рази швидше, ніж довезення гуртових партій великим імпортером, який використовує автотранспорт та складні та довготривалі процедури перевантажень.

У світі ця модель розвивається під прапором підтримки місцевого дрібного бізнесу. Багатьом людям приємніше розуміти, що вони допомагають промислу конкретного рибалки з Шотландії чи невеликої сімейної компанії на кілька човнів на Атлантичному узбережжі Франції, аніж великій корпорації. Крім того, в межах однієї або кількох відносно невеликих за площею європейських країн із виходом до моря персональний вилов цілком можливо доставити кур'єрською службою якщо не на ранок, то точно до вечері наступного дня. В Україні за таким підходом ми доставляємо рибу, виловлену рибалками на Кременчуцькому водосховищі.

З’являються ініціативи із доставки свіжого вилову з Чорноморського узбережжя. І це, за великим рахунком, єдиний спосіб спробувати саме свіжу морську рибу українського вилову в Києві, бо всі інші відомі нам способи, точки і ресторани — це виключно заморожена продукція. Звичайно, особливістю є поки що мало формалізовані стосунки із рибалками: про те, де є свіжовиловлена риба, а де вам під її виглядом будуть пропонувати щойно розморожену, все ще краще дізнаватися у експертів на кшталт місцевого охоронця човнової станції.

На шляху від рибалки до столу близько 35% виловленої риби буде втрачено

Ще ближчою до ідеї no waste є модель HelloFresh (за назвою компанії, яка однією з перших запропонувала такий підхід в США) за підпискою в рамках стандартних наборів, або з можливістю для покупця конструювати власні «бокси» із риби і морепродуктів в рамках фіксованих сум. Регулярність доставки коливається від одного разу на тиждень до одного разу на два-три місяці, але в будь-якому випадку дає можливість забронювати вилов для майбутніх поставок, скоротивши відтак зайві втрати ресурсів. У США популярною є також оптова доставка вилову для цілих громад (communities / neighbourhood), що дозволяє суттєво економити у порівнянні з купівлею дрібних порцій.

Технології допомагають

Що більше зростатиме попит на фішбукінг та усвідомлення того, як людина впливає на навколишнє середовище і як може своїми діями зберегти ресурси планети, то більше вдосконалюватимуться і технології, із цим пов’язані. Уже сьогодні є можливість відстежити пересування риби від рибалки до служби доставки у країні призначення. У світі — але поки для бізнес-сегмента — активно використовується шифрування всього шляху риби і пов’язаної із цим документації через технології блокчейн. Це унеможливлює підробку митних декларацій, сертифікатів походження, даних про ліцензії рибалки, дозвільної документації на судно та іншої інформації, важливої для прозорості ведення бізнесу.

Одним із можливих перспективних проєктів може стати створення додатку із можливістю бронювати рибу безпосередньо у рибалки, який зараз перебуває в морі — умовний Uber Fish, де можна буде ставити оцінку за отриману рибу, слідкувати за пересуванням човна, можливо навіть «чатитися» із рибалкою, який транслюватиме вилов онлайн звідкілясь в Ісландії чи Норвегії.

В Україні ми бачимо поступове зростання попиту на fish-booking риби з океану. При цьому, відповідно до опитувань клієнтів, бажання допомогти зберегти природу є таким же важливим фактором мотивації вибору, як і свіжість і швидкість доставки. Очевидно, що — як і в будь-якому іншому сегменті рітейлу — онлайн доставка риби ще не скоро витіснить традиційні магазини. Проте про частку в 5−7%, співмірну із долю онлайн-доставки у продажах інших продуктів, цілком можна говорити уже в найближчі роки.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X