Чому ринок доставки тільки програє від кризи і карантину

14 травня 2020, 12:30

Що буде з delivery-індустрією під час загальної самоізоляції, і чому компанії галузі просядуть так само, як і інші.

Світова економіка увійшла в рецесію, а причиною цього стала пандемія вірусу COVID-19. Світ на карантині, і це вплинуло на більшість індустрій: авіакомпанії зазнають колосальних збитків, кафе і ресторани масово закриваються, малий і середній бізнес опинився на межі банкрутства.

Відео дня

У цій ситуації складається відчуття, що галузь доставки стала однією з небагатьох, яка не відчула економічного спаду, а навпаки — тільки набирає обертів. Але чи так це насправді?

Стрімке зростання

Якщо подивитися на останні новини delivery-індустрії, можна зробити висновок, що криза тільки пішла їй на користь. Американський сервіс доставки Grubhub заявив, що темпи додавання нових ресторанів на платформу збільшилися в 4–5 разів. У Uber Eats цей показник вищий — в 10. Український офіс нашої портфельної компанії Glovo відзвітував про зростання попиту на доставку з аптек та супермаркетів у кілька разів. Завантаження сервісів Instacart, Walmart Grocery і Shipt у березні збільшилися на 218%, 160% і 124% відповідно в порівнянні з лютим.

Ситуація поліпшується навіть у тих компаній, у яких справи ще недавно йшли погано. Акції американської Blue Apron, яка доставляє продуктові набори і рецепти до них, поступово дешевшають з моменту виходу на IPO у 2017 році. Але на тлі пандемії і карантину компанія стала однією з небагатьох, чия капіталізація показала зростання.

Паралельно зі збільшенням користувальницької бази послуги з доставки вводять нові функції. Instacart, Uber Eats, Postmates і Dominos запустили «безконтактну» доставку — можна попросити кур'єра залишити замовлення під дверима, щоб не перетинатися особисто. Китайські сервіси Meituan Dianping і JD.com пішли далі і почали доставляти замовлення за допомогою автономних транспортних засобів.

Багато компаній стали розширювати асортимент своїх послуг. UberEats і DoorDash запустили доставку продуктів із супермаркетів. Instacart ввів гнучку систему замовлення, яка дає можливість отримати доставку в період кількох днів — для тих, хто планує покупки заздалегідь.

Українські компанії також експериментують з форматами. Rozetka і АТБ запустили доставку продуктових наборів через «Нову пошту». Ресторатор Діма Борисов презентував проект Borysov cooking boxes, де клієнтам пропонують замовити підготовлені продукти з рецептами для приготування ресторанних страв.

Вплив кризи

Всі перераховані вище факти свідчать про те, що сфера доставки переживає свої найкращі часи. Але що буде далі?

Проведене опитування організації AARP показало, що у більш ніж половини американців немає заощаджень на непередбачені обставини. Схожа ситуація і в Україні: 40% громадян не мають відкладених коштів на місяць карантину, а 13% вистачить грошей лише на кілька тижнів.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Про що це говорить? Протягом карантину купівельна спроможність більшості людей істотно знизилася — і це впливає на всі сфери економіки, включно з доставкою. Це визнає, наприклад, генеральний менеджер Glovo в Україні Дмитро Расновський. За його словами, зараз попит зростає, але це тимчасове явище: ресторани продовжать закриватися, а кількість кур'єрів стане падати через побоювання заразитися — тому бізнес доставки також буде скорочуватися.

Крім цього, є підстави припускати, що нові напрями, які зараз відкривають сервіси доставки — наприклад, продуктів з супермаркетів — не поліпшать становища компаній. В умовах, коли кошти споживачів обмежені, націнка за доставку продуктів стане серйозною перешкодою.

Відновлення

Але є і позитивні сторони. Одна з головних особливостей сервісів з доставки — гнучкість. У таких компаній дохід тісно пов'язаний з витратами: чим менший заробіток — тим менше витрат. Відповідно, послуги з доставки пасивно втрачають значно менше коштів, ніж інший бізнес, той самий ресторанний. Коли падає попит, знижується і навантаження на зарплатний фонд кур'єрів, а зі статей витрат залишається тільки оренда офісу і зарплати менеджерам.

Є і ще один важливий момент. Багато закладів не переживуть кризу — це сумно, але факт. Водночас це стосується, передусім, маленьких немережевих кафе — великі «мережевики» хоч і постраждають від економічного спаду, але не закриються. І це ключовий аспект для сервісів доставки. Для таких компаній діє закон Паретто: 20% закладів дають 80% вирторгу. Це умовні цифри, але працює все приблизно так. Відповідно, протягом і після карантину компанії з delivery-індустрії не втратять своїх основних партнерів.

Два ці факти свідчать про те, що хоч сервіси доставки і «просядуть» у кризу, але одночасно з цим вони мають високі шанси швидко відновитися. Гнучкість, зрозуміла бізнес-модель і грамотна робота з партнерами — це ті інструменти, які допоможуть компаніям сфери надолужити згаяне.

Показати ще новини
Радіо НВ
X