Стисло і зрозуміло: дорожчають ОВДП, удар коронакризи по авіагалузі і конфлікт в НБУ

8 жовтня 2020, 14:52

Четвер, 8 жовтня. Щоденний моніторинг головних новин про бізнес та економіку в Україні.

Сьогодні у Великій Британії президент Зеленський підпише меморандум про 10-річному позику на суму $ 1,6 млрд (1,25 мільярда фунтів стерлінгів) на будівництво 10 нових швидкохідних катерів для ВМС України для використання в Чорному морі. 56-метрові човни класу Барзан, оснащені вісьмома ракетами «Нептун» і екіпажем з 35 осіб, мають дальність дії 1800 морських миль, що еквівалентно відстані від Одеси до Керченської протоки і назад. Перші два човни побудує компанія BAE Systems Maritime, можливо, на Портсмутській військово-морської верфі. Решту шість збудують в Україні.

Відео дня

Про операцію домовилися минулого місяця під час візиту до Києва міністра оборони Великої Британії Роберта Бен Лоббана Воллеса. Вчора до Одеси на п’ять днів прибув есмінець Королівського флоту HMS Dragon. Цього тижня на британському судні відбудуться спільні навчання.

Південний, найбільший і найефективніший морський порт України, у вересні збільшив обсяги перевалки на 21% рік до року. Відвантаживши 47 млн ​​тонн за дев’ять місяців поточного року, цей порт Одеської області збільшив свою частку ринку до 43%. Наступні три порти на Чорному морі всі відзвітували про падіння: Миколаїв — на 9%, до 21,7 млн ​​тонн; Одеса — на 3%, до 17,6 млн тонн; і Чорноморськ — на 7%, до 17,5 млн тонн. Зростання обсягів перевалки вантажів зафіксовано у двох портах Азовського моря: в Маріуполі — на 16%, до 5,3 млн тонн; в Бердянську — на 28%, до 1,7 млн ​​тонн.

У рамках боротьби з перевантаженими вантажівками чиновники в сфері транспортної безпеки і Національна поліція зупинили 500 000 вантажівок, оформили 10 500 штрафів на суму $3,5 млн протягом вересня, повідомив міністр інфраструктури Владислав Криклій. Найбільше великовагових вантажівок було зупинено в Херсоні, Миколаєві та Одесі, де розташовані всі порти Чорного моря України. Цього року Україна витратить на будівництво і ремонт доріг рекордні $3 млрд. Для захисту нових доріг Служба транспортної безпеки (Укртрансбезпека) планує до кінця цього року встановити на автомагістралях 54 прилади для автоматичного зважування.

Імпорт старих автомобілів у вересні зріс на 56% рік до року — до 35 900, повідомила асоціація автомобілебудування Укравтопром. На старі автомобілі припало 82% від загального числа перших реєстрацій минулого місяця. Провідні бренди: Volkswagen, Ford, Renault, Skoda і Opel.

Вересневу місячну заборону на в'їзд іноземців в Україну знизив попит на міжнародні рейси, повідомляє Украерорух. Минулого місяця кількість міжнародних рейсів знизилася на 55% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року, а кількість рейсів іноземних авіакомпаній — на 63% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Навпаки, кількість внутрішніх рейсів — 2710 — практично не змінилася в порівнянні з вереснем 2019 року. Оскільки українські авіакомпанії почали використовувати свої літаки на внутрішніх маршрутах, загальна кількість рейсів національних авіакомпаній скоротилося на 44% в порівнянні з торішнім аналогічним періодом. Міжнародні авіакомпанії не мають права перевозити пасажирів між містами України. Посилаючись на побоювання мандрівників з приводу зміни правил через коронавірус, Украерорух прогнозує: «Відновлення інтенсивності польотів до кінця року буде значно повільнішим, ніж прогнозувалося на початку карантину».

Цьогоріч (за період до вересня) пасажиропотік київського Борисполя знизився на дві третини — до 4 млн пасажирів. Таким чином, найбільш завантажений аеропорт України може закінчити рік на рівні 2006 року, коли він обслужив 4,6 млн пасажирів. «Пік сезону 2020 року для авіаційної галузі закінчився, — сказав Центру транспортних стратегій генеральний директор Борисполя Павло Рябікін. — Модель хабу стала нереальною: нам бракує майже 3 млн трансферних пасажирів. Карантинні обмеження країн продовжують бути стоп-фактором для пасажирів».

У другому півріччі цього року авіакомпанія МАУ, яка базується в Борисполі, скорочує свій парк на 20% — до 28 літаків, повідомив Бізнес. Цензору президент авіакомпанії Євген Дихне. Навесні минулого року МАУ виконували 120 регулярних рейсів на день. За його словами, зараз МАУ виконують 100 регулярних і 200 чартерних рейсів на тиждень.

Зимові канікули:

Azur Air Ukraine виконуватиме чартерні рейси з київського Борисполя до Канкуна, Мексики, в Мале, на Мальдіви, в період різдвяно-новорічних свят. На далекомагістральних рейсах авіакомпанія буде використовувати літаки Boeing 767−300ER.

Львівський аеропорт вчора оголосив про свої міжнародні напрямки зимових рейсів — всі вони підлягають змінам через коронавірус. Wizz Air літатиме зі Львова до Братислави, Таллінна і Вільнюса. Ryanair буде літати до Кракова, Меммінгена, Познані і Варшави. SkyUp виконуватиме польоти зі Львова до Дубая, Неаполя, Парижа-Бове, Праги і Тель-Авіва.

Україна скасовує мита на імпорт вина з ЄС наступного року, повідомила агентству «Інтерфакс-Україна» директор з розвитку Української садівничої асоціації Катерина Звєрєва. Мита наразі становлять від 30 до 40 євроцентів за літр. Україна торік імпортувала з ЄС вин на суму $147 млн. Україна експортувала вин на світові ринки на суму $12 млн.

Мінфін залучив майже в чотири рази більше грошей на аукціоні облігацій у вівторок у порівнянні з аукціоном тижнем раніше. Ставка дохідності за гривневими облігаціями була підвищена. Уряд продав 6-місячні доларові облігації на суму $135 млн під 3,39% річних — ставка не змінилася в порівнянні з минулим аукціоном. Але для залучення гривневих облігацій на суму $120 млн міністерству довелося підвищити прибутковість. Нові ставки прибутковості становили: за тримісячними облігаціями — 7,19%; річними — 9,89%; трирічними — 10,95%.

Євгенія Ахтирко з Concorde Capital пише: «Як і тиждень тому, Мінфін підвищив процентні ставки за облігаціями в гривні. Однак це не надало значного збільшення надходжень від аукціону. Ми вважаємо, що більша частина надходжень від розміщень у гривні була отримана від державних банків… Підвищення процентних ставок на тлі відносно низької інфляції означає, що нинішня державна політика не спонукає до підвищення довіри бізнесу».

Глава Центрального банку України виступив на захист доган, оголошених минулого тижня двом його заступникам, на тлі стурбованості з приводу незалежності Нацбанку і затримки з наданням допомоги МВФ. Обидва заступники очільника порушили «політику єдиного голосу» Національного банку України, заявив глава НБУ Кирило Шевченко телеканалу Bloomberg у Лондоні. «Будь-який центральний банк у всьому світі має комунікаційну політику, і це дуже складно і дуже важливо», — сказав він вчора. «Якщо різні члени правління будуть давати різні заяви ринку, це може призвести до плутанини». За його словами, офіційна догана не означає, що два члени правління, Катерина Рожкова та Дмитро Сологуб, мають піти у відставку.

Майже через чотири роки після націоналізації ПриватБанк залишається найприбутковішим банком України. Згідно з даними на сайті Національного банку України, прибуток в серпні становив $65 млн. ПриватБанк, найбільший банк України, був поглинений державою після того, як аудитори центрального банку виявили, що попередні власники на чолі з Ігорем Коломойським створили дірку в балансі банку на суму $5,5 млрд. З липня змінилося керівництво центрального банку. Коломойський, головний інформаційний спонсор Зеленського в президентській кампанії 2019 року, активізував свою юридичну кампанію, щоб отримати компенсацію від банку, який через нього той збанкрутував.

Від редактора: 26 грудня 1799 року один з моїх предків, Томас Ладлоу, застрахував американську шхуну Бетсі, що базується в Коннектикуті, від захоплення французькими піратами, що нипають у Карибському морі. Через кілька тижнів французький капер Ла Реюньйон захопив Бетсі. Вона була одним з майже 500 американських торгових суден, захоплених французами у квазівійні 1798−1800 років. У 1887 році Томас В. Ладлоу, мій двоюрідний дідусь по материнській лінії, подав «позов про французьке пограбування» в суд Сполучених Штатів. Керуючись договором 1800 року між Францією і США, він зажадав, щоб уряд США компенсував крадіжку з поправкою на майже столітню інфляцію. У 1917 році сімейні сподівання згасли із залученням США в Першу світову війну на боці Франції. Зовсім нещодавно безвідповідальна романтизація Джонні Деппом піратів в Карибському морі не допомогла нашій програній справі. Я наголошую про це не для того, щоб виставляти напоказ сімейну історію. Просто це нагадування про те, що сім'ї зберігають дуже тривалі спогади, коли справа доходить до передбачуваного фінансового грабежу. Згадайте кубинців, які мешкають в Майамі останні 60 років і чекають, щоб повернути собі готелі в Гавані і сільські заводи з виробництва цукрової тростини. З огляду на тривалу чистку в центральному банку України, не варто дивуватися, якщо заявники вийдуть з кущів, аби спробувати отримати компенсацію за 100 банків, (виправдано) закритих нині усунутим правлінням. З повагою, Джим Брук

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X