А могли б літати обидва. Чому Британські Авіалінії йдуть з України

20 травня 2019, 17:00

Україна поквапилася завести лоукости, програвши всі стратегічні вигоди

З 4 жовтня до Києва припиняють польоти Британські Авіалінії. Британський флагман націлений в першу чергу на бізнес перевезення. Здавалося б, де зрада — дорогі перевізники, не витримавши конкуренції йдуть, дешеві (як любить народ) залишаються. Але це хороший кейс, що показує відсутність стратегії в управлінні Україною.

Відео дня

Думаю, головними причинами відходу стали обвал цін на українському ринку, нерівні умови з іншими компаніями, що здійснюють рейси до Лондона і занадто дорогі слоти в аеропорту Хітроу (їх можна використовувати для більш цікавих рейсів). І тепер виходить, що Україна так поспішала заради політичного рейтингу завести лоукост, що програла всі можливі стратегічні вигоди такого без сумніву потрібного Україні процесу, як залучення лоукостів, тільки заради правильних фотографій з перерізанням стрічки та звітуванням у фейсбуці.

Міністерству неодноразово говорили:

 — розумно спочатку просувати регіони, і тільки потім віддавати Бориспіль. Які тепер шанси завести Ryanair в будь-який дрібний аеропорт на розумній відстані від Києва, якщо Бориспіль дав умови, кращі за будь-які регіональні умови.

 — правильно як це працює у всіх розумних аеропортах) розділяти лоукост і не лоукост по різних аеропортах. Ми ж ігноруючи навіть Жуляни відразу відкрили лоукостам Бориспіль.

 — всі ті, хто піклується про інтереси держави запускають чужих перевізників, диктуючи свої умови: у Франкфурті є Ryanair, але на умовах аеропорту Франкфурт, у Борисполі є Ryanair, але на умовах Ryanair.

 — європейці вкладаються в Ryanair, але серйозно скидають ціни майже до нуля або взагалі дотують тільки за умови завезення туристів у ці пункти. Я не чув ніде в українських офіційних анонсах про те що Ryanair зобов’язується у випадках роботи з регіональними європейськими аеропортами саме зобов’язується) привезти певну кількість туристів до Львова чи Києва, отримавши за це хороші умови. Тобто ми стратегічно закладалися в імпорт послуг в Україну і в експорт капіталів.

 — Ryanair в будь-якій Італії або Франції зобов’язується створювати робочі місця (це одна з причин чому Ernest може літати з Італії до України, а Ryanair не може) і тільки у нас Ryanair нікому нічого не зобов’язаний — робочі місця будуть в Ірландії, Польщі, де завгодно, але тільки не у нас (так, вам обіцяли кол центр — він прописаний в обов’язкових умовах як передумова? Ні? Ой, просто забули додати, як забули додати і все інше).

І тепер про Бориспіль — в результаті гонки за піаром аеропорт обвалив ціни на обслуговування інтересом подивимося фінансові результати 2019), та при цьому не отримає величезних додаткових грошей від нових пасажирів — добробут українців не виріс настільки щоб неавіаційними доходами компенсувати падіння авіаційних (платити 30−40 євро за парковку або 5−10 євро за каву українці, особливо ті, що користуються Ryanair, не надто готові).

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Створено нерівні умови для перевізників, що давно літали і багато платили (привіт Британським авіалініям, які літають у той же Лондон, але Ryanair отримує знижки за «новий» маршрут, а британці не отримують).

Обвалити ринок перевезень в центральний аеропорт і платоспроможні авіакомпанії — наприклад, британці, просто йдуть або не збільшують частот (куди поділася друга частота Air France?)

А всього лише потрібно було реалізовувати державницьку стратегію — а не стратегію сподобатися фейсбуку тут і зараз.

Ще раз:

 — чи потрібен Ryanair Україні — безумовно так

 — чи можна було отримати від Ryanair максимум для туризму — так

 — чи можна було розвивати регіони — і тільки потім, коли лоукости прийшли до Львова, Білої Церкви, Гостомеля, Одеси, займатися Борисполем — так, але це довше, а результат був потрібен ось прямо зараз

 — хто цікавіший Україні: Ryanair, яка вивозить гроші з України в Європу, або бізнес-орієнтований British — питання стратегічне, я думаю потрібніше British + Ryanair, що привозить туристів.

 — що важливіше: ультра-дешеві тарифи на короткий період заходу перевізника і війни Віеіром, що тут устоявся, або розвиток усіх ніш (Ryanair у Жулянах або Гостомелі, або Білій Церкві, МАУ з хабом у Борисполі, British у Борисполі)? Риторичне питання — фейсбуку, звичайно, потрібен хайп і можливість хоч іноді злітати за 10 євро, а державні питання нехай держава вирішує.

Ми, замість нехай довгого шляху, але стратегічно вірного, вибрали прості, але дуже емоційні рішення, вірні для політичного рейтингу, але невигідні для авіації.

Ну і от буде Ryanair, але не буде British, а могли б літати обидва.

Текст опубліковано з дозволу автора

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо НВ
X