Після свят. Доброчинність в українському сімейному бізнесі - чи можливий системний підхід?

22 січня 2020, 16:30

Філантропія без візії, цінності та вимірності показників — це одноразова акція чи подарунок

Бізнес щороку проявляє щедрість на Різдво: опіка та допомога знедоленим, соціальні проєкти, дарунки та багато іншого. На жаль, почасти фестиваль щедрості закінчується зі святами. Передсвяткові акції та дійства, зазвичай, дарують позитивні враження, створюють ілюзію залучення, але не створюють ефекту тривалості. А правдиві зміни несуть системні проєкти з якісним менеджментом.

Відео дня

2019 рік ознаменував важливу подію: бізнес визнав, що максимізація доходу перестає бути єдиним його пріоритетом. Вирішення соціальних проблем та зміна якості життя — ось яке гасло у Business Roundtable, визнаного керівниками глобальних корпорацій світу.

Близькими до цих ідей є сімейні компанії, що будуються на довірі та спільних цінностях. Вони добре розуміють і знають питання та проблеми, з якими щодня стикаються їхні громади.

В нашій історії багато прикладів: родини Терещенків, Ханенків, Шептицьких… У кожному регіоні сучасної України є рід, який заслуговує на окрему розповідь. Філантропія притаманна сімейним компаніям, оскільки їхня візійність виходить за межі корпоративного розуміння бізнесу. Вони часто інвестують у середовище, добробут громад, зміцнення суспільних цінностей, їх цікавить виховання та залучення наступних поколінь. І бенефіти, які часто отримують такі компанії, є наслідком злагодженої, візійної філантропії: росте добробут громад, формується позитивне ставлення до компанії, росте довіра у суспільстві.

І тут уже важко провести межу такій філантропії: вона кардинально змінює поведінку та управлінські підходи. Тому сімейні компанії часто пропонують подвійні рішення. Компанії, що належать таким родинам, впроваджують політику корпоративної соціальної відповідальності, а самі родини створюють власні благодійні фонди, метою яких часто є не одноразова доброчинна акція, а системна робота для досягнень глибинних трансформацій у суспільстві: освітні програми, іменні гранти, підтримка соціальних ініціатив, боротьба з глобальними викликами та інше.

Пріоритетом сімейних компаній є «гра в довгу» з глибоким ціннісним змістом. Для них важливими є репутаційні вигоди та некомерційні бенефіти, оскільки діяльність компаній часто асоціюють з конкретними прізвищами та визначеними людьми. Такий бізнес, зазвичай, уникає необдуманих, ризикованих проєктів із сумнівними цілями та непрозорими стейкхолдерами.

Особливо ретельно сімейна філантропія обирає напрямки роботи та шукає ідеї для реалізації проєктів, оскільки це може об'єднувати представників великої родини, допомогти передавати цінності між поколіннями та сприяє вихованню генерації спадкоємців. У світовій практиці часто існують приклади, коли молодші представники родини нарівні з дорослими залучені в роботу сімейних благодійних фундацій. Таким чином, філантропія дуже органічна для сімейних компаній, оскільки є способом поширення їхніх базових цінностей та шляхом до прямого залучення у вирішення глобальних проблем суспільства.

Тому проекти, якими вони опікуються, здебільшого мають високу сталість та високий рівень суспільної довіри. Цим також частково можна підсилити здатність сімейних компаній існувати століттями.

В Україні тільки формується базове розуміння сімейного бізнесу, тому й родинна філантропія лише зароджується. Проте здатність бізнесу будувати якісну філантропічну діяльність забезпечує реалізацію принципу «win-win», коли вирішення глобальних суспільних проблем забезпечують сталість та успіх бізнесу.

Тому філантропія без візії, цінності та вимірності показників — це одноразова акція чи подарунок.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X