З цього тижня набули чинності зміни до закону про публічні закупівлі. Що нового?
Сім головних змін
В 2016 році система публічних закупівель Prozorro стала обов’язковою для використання — державні органи почали проводити закупки через електронну систему, а українці вперше отримали змогу спостерігати за тендерами. Здавалося, що тепер ринок публічних закупівель стане нарешті ефективним.
Проте маневри для маніпуляцій як державними замовниками, так і бізнесом все ще залишилися, частина закупівель лишається в тіні, а сам процес закупівель все ще вимагає чимало людських та фінансових ресурсів. Разом з цим українське законодавство потребує гармонізації з європейським.
В останні кілька років ми активно збирали відгуки від учасників ринку закупівель та разом з експертами аналізували найпоширеніші проблеми. Ця робота врешті допомогла нам розробити нову редакцію закону про публічні закупівлі, які суттєво змінюють сферу. Нова версія закону вступила у дію. Що ж змінилося?
1. Понад 250 тисяч процедур буде виведено з тіні
Раніше замовники мали проводити через Prozorro лише закупівлі на суму більше ніж 200 тисяч гривень на товари і послуги та на 1,5 млн грн на роботи. Для закупівель на менші суми замовники могли укладати прямі договори з постачальниками та підрядниками і лише завантажувати звіти у систему. Саме тому найулюбленішою сумою замовників стала 199 тисяч (на таку суму можна було підписати контракт не використовуючи електронну систему).
В новій версії закону про публічні закупівлі вводиться поняття «спрощених» закупівель. В цю категорію входять усі закупівлі від 50 тисяч гривень і до порогової суми.
Від відкритих торгів спрощена закупівля відрізнятиметься меншим числом довідок та невеликою тривалістю (трохи більше ніж тиждень, замість майже місяця). Також спрощена закупівля відбуватиметься, навіть якщо на неї подався лише один постачальник. Це дозволить швидко здійснити закупівлю замовнику навіть за відсутності необхідної конкуренції.
За приблизними розрахунками, близько 250 тис. процедур на рік будуть виведені з тіні завдяки спрощеним закупівлям, внаслідок чого економія для держави може становити близько 9 млрд гривень на рік.
2. Державні закупівлі стають простими — тепер вони будуть схожими на інтернет-магазин
Для того, щоб у замовників не було проблем зі спрощеними закупівлями, ми розробили Prozorro Market. За механікою закупівля на ньому майже не відрізняється від покупки в інтернет-магазині.
Постачальники мають один раз пройти процедуру кваліфікації. Порядок проходження такої процедури буде встановлений Кабінетом міністрів України. Після цього товари постачальника потраплять в Prozorro Market.

Замовник же зможе обрати необхідний товар й замовити його так само, як ви зробили б це в інтернет-магазині — без зайвої документації, перевірок постачальників та довгого очікування.
Після введення в дію закону Prozorro Market стає офіційним інструментом. І майже всі товари широкого вжитку можна буде придбати таким чином.
3. Замість тендерного комітету — уповноважена особа
Зараз жодна закупівля не обходиться без участі цілої групи людей — тендерного комітету. В новій редакції Закону «Про публічні закупівлі» цей обов’язок поступово перейде до уповноваженої особи — професіонала у закупівлях, який проводить закупівлю й несе відповідальність за неї. Таких уповноважених осіб може бути декілька.
Уповноважені особи закуповуватимуть професійніше за тендерні комітети, для членів яких закупівлі зазвичай є додатковим навантаженням. Це також менші сукупні витрати людських ресурсів. А ще ця зміна дозволить встановити чіткіші межі відповідальності замовника за процес закупівлі.
Для проведення спрощених закупівель у системі Prozorro уповноважена особа потрібна вже зараз. З 1 січня 2022 року всі замовники будуть зобов’язані відмовитися від тендерних комітетів повністю.
4. У постачальників з’явиться 24 години на виправлення помилки у тендері
Одна з найважливіших змін нової редакції Закону для учасників — можливість усунути помилки у тендерній пропозиції протягом 24 годин після її розкриття.
Це суттєво скоротить кількість випадків, коли через формальні помилки державний замовник змушений відхиляти найбільш вигідні пропозиції.
Механізм «24 годин» уже діє в закупівлях для потреб оборони. І за підрахунками Київської школи економіки, він дозволив «врятувати» щонайменше 10% всіх процедур для потреб оборони; понад 60% переможців аукціонів скористались правом «24 годин» перш, ніж укласти договір.
5. Бізнес отримає більше можливостей для оскарження торгів та відстоювання своїх прав
Закон пропонує суттєво вдосконалити механізм оскарження торгів в Антимонопольному комітеті України.
По-перше, якщо скарга задовольнятиметься на користь постачальника, то йому повертається плата за оскарження. По-друге, плата за скаргу не буде фіксованою, а залежатиме від вартості предмета закупівлі.
Це з одного боку допоможе запобігти маніпуляціям (тендерному тролінгу), а з іншого — дозволить бізнесу відстоювати свої права.
6. Відповідальності за порушення в закупівлях посилюється
Нова редакція Закону «Про публічні закупівлі» передбачає посилення відповідальності за порушення в закупівлях: підстав для покарання Держаудитслужбою стане більше, суми штрафів за суттєві порушення зростуть, а за деякі порушення аудитори зможуть притягати до відповідальності не лише закупівельників, а й керівників організацій.
Так за суттєве порушення законодавства керівник сплатить штраф в сумі 170 тисяч гривень. Найменша сума штрафу становитиме для відповідальних за організацію закупівельної діяльності 1,7 тисяч грн. Такий штраф можна отримати, наприклад, за помилки в тендерній документації.
7. Держава закуповуватиме типові товари агрегуючи обсяги
Зараз різні бюджетні установи купують однакові товари. Наприклад, всі замовляють канцтовари, комп’ютерну техніку, пальне. Для таких закупівель кожна бюджетна установа виділяє окремий ресурс — працівників, які закуповують ці товари.
Тепер закупівлю типових товарів можна буде передати до централізованої закупівельної організації ДУ «Професійні закупівлі». Вона об'єднуватиме типові закупівлі різних бюджетних організацій й закуповуватиме такі товари оптом.
Завдяки цьому держава зможе зекономити бюджетні кошти завдяки оптовим цінам та оптимізації роботи співробітників.
З березня 2020 всі міністерства України передають закупівлю палива, канцелярії та комп`ютерної техніки на ЦЗО. А вже з вересня перелік товарних категорій значно розшириться.