День холостяка і китайські стримери. Як Alibaba взаємодіє зі споживачем

13 листопада 2019, 08:30

Чому настав час інтеграції в китайську інфраструктуру електронної комерції

День холостяка або 11.11 (11 листопада) стає знаковим днем для світової електронної комерції. Саме в цей день увага світу прикута до Китаю, де відбувається подія, відома як китайська чорна п’ятниця або День холостяка. За своїми масштабами це дійсно унікальна подія і наочна демонстрація споживчої сили cashless society.

Відео дня

Чорна п’ятниця по-китайськи

Святкування дня одинаків або холостяків у Китаї спочатку не мало ніякого відношення до торгівлі і було пов’язане з неформальним відзначенням китайськими студентами незалежності від будь-яких зобов’язань і прославлянням гедонізму, яке дуже швидко стало популярним явищем і мемом. Тому не дивно, що коли Alibaba вирішила запустити аналог американської Чорної п’ятниці на своїй В2С онлайн платформі Tmall в 2009 році, вибір дати випав на День холостяка, день коли прийшов час подумати про себе і побалувати себе давно запланованої покупкою.

Кілька днів тому, в десяту річницю проведення акції, Alibaba відзвітувала про обсяг продажів більш ніж $38 млрд за добу

11 листопада 2009 року Alibaba провела перший День холостяка, за результатами якого обсяг продажів через Tmall склав $7,8 млн. Кілька днів тому, в десяту річницю проведення акції, Alibaba відзвітувала про обсяг продажів більш ніж $38 млрд за добу. Вражаюче зростання в 480 000% за десять років. Сьогодні День Холостяка став воістину загальнонаціональним фестивалем знижок, який проводить не тільки Alibaba, але і конкуруючі торговельні онлайн площадки, а також офлайн ритейл. У знижкове безумство залучена вся, без винятку, країна.

У цій статті нас буде цікавити саме модель Alibaba, яка є не тільки цікавим кейсом, але також і відкриває завісу можливостей для українського бізенса для інтеграції в цей божевільний ринок майбутнього, в якому Китай живе вже зараз.

Суспільство нового споживання

Китайська споживча модель заслуговує на увагу. На сьогодні Китай перебуває на абсолютно недосяжному рівні за інтеграцією інновацій електронної комерції і соціальних мереж в нову форму здійснення покупок, яка, можливо, стане домінувальною в усьому світі. Поки ж ми просто спостерігаємо за більш ніж 25% щорічним зростанням індустрії онлайн комерції в межах однієї країни, де провідне місце займає Alibaba зі своїми платформами Taobao і Tmall. Сьогодні частка Alibaba на ринку онлайн-комерції Китаю становить понад 50%, а сам ринок майже досяг позначки в $2 трлн на рік. Місце Alibaba абсолютно закономірне, адже компанія створює і підтримує цілісну екосистему, в якій споживання набуває новиі й неймовірні форми.

На Alibaba продають всі і все. І це не перебільшення. Починаючи від діамантів і автомобілів і закінчуючи підгузками. Починаючи від ритейлерів і закінчуючи брендами, а також знаменитостями. Кілька днів тому Кім Кардашьян приєдналася до інфлюенсерів Tmall, рекламуючи свою продукцію через онлайн трансляцію, яку дивилося більше 12 мільйонів чоловік. Під час Дня холостяка в 2018 році, понад 2000 автомобілів було продано тільки в першу годину продажів, серед яких можна було бачити такі люксові бренди, як Range Rover або Maserati. Всього ж тільки за попереднім замовленням на День холостяка 2018 було попередньо замовити понад 80 000 автомобілів.

На Alibaba продають всі і все. І це не перебільшення. Починаючи від діамантів і автомобілів і закінчуючи підгузками

Однією з важливих складових успіху Alibaba є інтеграція елементів соціальної мережі і торговельного майданчика. Сьогодні мало просто відкрити магазин, добре його оформити і підтримувати його функціональність для обробки замовлень і післяпродажного сервісу. Спілкування з покупцем стало одним з ключових елементів маркетингової стратегії. Відповідно до заяв Alibaba, сьогодні більше 17 000 брендів здійснюють прямі трансляції для проведення прямих продажів. Причому на відміну від колись популярних телемагазинів, спілкування абсолютно адресне, інтерактивне і сфокусоване. Тобто вам не тільки пропонують купити якусь річ, а спілкуються на рівні знайомого або друга. У сфері стрімінга з’являються свої суперзірки, які заробляють божевільні гонорари за просування брендів. І вони їх відпрацьовують — одна з найпопулярніших зірок стрімінга в Taobao, Viya, є рекордсменкою за генерацією продажів під час одноденної стрімінгової компанії — принесла їм в сукупності понад $66 млн. Всього ж тільки за 2018 рік Viya згенерувала продажі, еквівалентні абсолютно неймовірним $2,6 мільярдам. Всі китайські стримери продали продукції на суму $15 млрд в 2018.

Прямі комунікації і емоційний маркетинг з навіюванням відчуття ексклюзивності спілкування і невідкладності покупки — повсюдна практика електронних магазинів. Alibaba перебуває попереду цього тренда, по суті створюючи і збільшуючи його через впровадження підтримувальної інфраструктури, яка дозволяє брендам і покупцям вступати в пряме спілкування. Для порівняння, світові конкуренти тільки слідують цим трендам — Amazon відкрив стрімінгову платформу тільки через два роки після Alibaba.

Транскордонна торгівля і можливості долучитися до найбільшого ринку в світі

Все, про що йшлося вище, стосувалося внутрішньої екосистеми Китаю. Вже зараз очевидно, що явище це не буде обмежуватися тільки Китаєм. Впровадження китайським урядом правил регулювання транскордонної роздрібної комерції відкрило зовсім нові можливості здійснення бізнесу з підключенням до споживчих моделей усього світу.

Як і в інших сферах, пов’язаних з онлайн комерцією, Alibaba лідирує і в цій новій ніші, але вже в глобальному масштабі. Флагманом освоєння зовнішніх ринків став AliExpress. Сьогодні вже нікого не здивуєш замовленням продукції прямо від китайського виробника.

Така практика транскордонної торгівлі може мати і протилежний напрям — іноземні компанії отримали можливість продавати свою продукцію китайському споживачеві без фізичної присутності в Китаї. Alibaba відкрила такий доступ через Tmall Global. Це революційне нововведення, яке дозволяє освоїти китайський ринок навіть невеликому іноземному бізнесу, ще не готовому до повномасштабного виходу в Китай. У режимі транскордонної торгівлі митні операції передбачають більш просте оформлення, що спрощує первинний доступ продукту на ринок. Пряма комунікація зі споживачем дозволяє компанії оцінити свою маркетингову і цінову позицію, вивчити смаки і переваги китайського споживача без фізичної присутності бізнесу в Китаї.

Тому не дивно що транскордонна торгівля привертає велику увагу з боку малого і середнього бізнесу з Європи та США. На сьогодні на Tmall Global зареєстровано приблизно 20 000 компаній з понад 70 країн світу. Tmall Global проанонсував, що протягом найближчих п’яти років через майданчик має буде проведено імпортних операцій на суму близько $200 млрд. І ці цифри не здаються недосяжними. Китайський уряд поступово послаблює стримувальні фактори для транскордонної торгівлі. Так, підняття лімітів на безмитне ввезення продукції з 2000 юанів ($291) до 5000 юанів ($727), безумовно матиме позитивний вплив і відкриє двері для виходу на ринок Китаю ще більшій кількості іноземних брендів.

За спостереженнями автора, в Китаї більш-менш помітно продаються тільки Рошен і соняшникова олія.

Замість висновку

Після військової агресії проти України і введення санкцій, в РФ почалася досить відома і іноді згадується з іронією політика «імпортозаміщення». Хоча ця політика іноді набувала комічних форм, коли нелегальна імпортна продукція чавилась тракторними гусеницями, РФ, дійсно, зробила ставку на експорт своєї харчової продукції. Протягом років, автор статті бачив як активно просувається російська харчова продукція в Китаї. Урядова підтримка, галузеві виставки, партнерські програми за участю бізнесу і держави. На 2020 рік Tmall Global оголосив про введення спеціального російського павільйону на своїй платформі.

З боку України, хоча експортна активність і об'єктивно наростає, але зусиль держави явно недостатньо. В основному активність проявляє приватний бізнес, але й те в досить слабкій формі. За спостереженнями автора, в Китаї більш-менш помітно продаються тільки Рошен і соняшникову олію. Хоча відомо, що невеликими партіями потрапляють в Китай і інші українські продукти, такі як пиво, соки і навіть складніша продукція машинобудування.

Технологічний прогрес дозволяє по-новому поглянути на освоєння такого складного ринку, як ринок Китаю. Навіть без комплексного вирішення підтримки бізнесу з боку держави. Здається, що кращого часу для виходу, ніж зараз, не було ніколи.

Показати ще новини
Радіо НВ
X