Стисло і зрозуміло: Українська економіка відновлюється швидше, ніж очікувалося

2 лютого 2021, 12:06

Вівторок, 2 лютого. Щоденний моніторинг головних новин про бізнес та економіку в Україні.

  • Дефіцит зовнішньої торгівлі товарами і послугами України знизився на 86%, до $1,7 млрд минулого року, у порівнянні з $12,1 млрд у 2019 році, повідомляє Національний банк України. Водночас дефіцит зовнішньої торгівлі товарами знизився більш ніж на половину — з $14,7 млрд до $6,1 млрд. Позитивне сальдо зовнішньої торгівлі послугами України збільшилося більш ніж удвічі — з $1,75 млрд до $4,6 млрд.

Відео дня

  • «Економіка України відновлюється швидше, ніж очікувалося», — йдеться в офіційних матеріалах засідання Комітету з грошово-кредитної політики центрального банку 20 липня. Комітет з 10 осіб прогнозує: «Очікується, що цього року економіка відновить майже всі позиції, які вона втратила через кризу, пов’язану з коронавірусом». Один з членів комітету каже: «Сценарій 2019 року, коли іноземний капітал наповнив українську економіку, може повторитися».

  • Firefly Aerospace Inc, американська ракетно-космічна компанія з українським корінням, планує залучити $350 млн для розширення виробництва і робіт над ракетою-носієм середнього класу, повідомляє Space News з Вашингтона. «У наступні п’ять років ми хочемо розвинути Firefly з оборотом в $1 млрд, запустивши Alpha», — сказав генеральний директор Firefly Том Маркусик на вебінарі IPO в четвер. Розробляючи ракету-носій середнього класу Beta, Firefly прагне за п’ять років стати «компанією з доходом у $10 млрд». Компанія Firefly, що належить американсько-українському підприємцеві Максиму Полякову та його інвестиційному фонду Noosphere Ventures, сподівається запустити ракету Alpha цієї весни з бази ВПС Ванденберг у Каліфорнії.

  • Президент Зеленський категорично виключає можливість купівлі китайськими компаніями українського виробника авіадвигунів «Мотор Січ». «Ми не маємо права продавати контрольний пакет акцій в управлінні стратегічними оборонними підприємствами України будь-якій країні», — сказав він в інтерв'ю Axios у Києві 23 січня. На запитання, чи буде Китаю дозволено купити компанію, він відповів: «Ніколи, принаймні за мого президентства… Під час мого президентства цього не буде».

  • Угорщина підтвердила, що надасть Укравтодору кредит у розмірі €50 млн для відновлення двох мостів через річковий кордон з Україною і 10-кілометрової ділянки шосе, для кращого з'єднання угорської та української систем автомобільних доріг. У той час як Угорщина будує останні 26 км 307-кілометрового чотирьохсмугового шосе від Будапешта до кордону з Україною, угорські гроші підуть на фінансування північного продовження через річку Тиса та навколо Берегового, щоб з'єднатися з українською трасою М-24. Фахівці з планування дорожнього руху прогнозують, що це розширення зможе пропускати 12 тис. легкових і вантажних автомобілів на день.

  • Приблизно за 50 км вгору по річці на захід угорські гроші підуть на реконструкцію автомобільного мосту через Тису в Чопі, який нині є найбільш завантаженим пунктом перетину кордону. Угорщина вперше запропонувала кредит Державному дорожньому агентству України кілька років тому. Гроші було отримано в результаті київського візиту міністра закордонних справ і торгівлі Угорщини Петера Сійярто минулого тижня. Закарпаття — батьківщина української угорськомовної меншини.

  • Невдовзі приватні міжнародні будівельні компанії будуть запрошені до участі в тендерах на реконструкцію і обслуговування шести ділянок автомобільних доріг в Україні, повідомляє Міністерство інфраструктури. Міністр Владислав Криклій зазначив, що ці перші «державно-приватні» дорожні партнерства були обрані для максимальної ефективності, додавши: «Ці дороги з'єднують 10 регіонів України, де проживає більше ніж 12 мільйонів людей».

  • Траса не буде платною. Держава буде поступово виплачувати приватним дорожнім компаніям за роботи і технічне обслуговування за контрактами на 20 або 30 років. Прогнозована сума загальних інвестицій становить близько $1,7 млрд. Експерти Світового банку та Міжнародної фінансової корпорації спиралися на міжнародний досвід під час розробки програми ДПП.

  • Лемтранс, найбільший оператор вантажних вагонів України, збільшив обсяг вантажів торік на 23% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, повідомив «Інтерфакс-Україна» генеральний директор компанії Володимир Мезенцев. В умовах стрибка світових цін на залізо, Лемтранс перевіз 25 мільйонів тонн залізної руди, що на 49% більше, ніж торік. Компанія, яку Forbes вважає однією зі 100 найбільших українських компаній, хоче запустити приватні вантажні поїзди в порти Чорного моря. Восени минулого року Укрзалізниця в рамках пілотної програми видала тимчасову ліцензію на перевезення невеликому львівському вантажному перевізнику.

  • Після того як Росія послабила морські обмеження щодо українських портів Азовського моря, Маріуполь збільшив експорт зерна на 20% р/р до 623 тис. тонн. За словами директора порту Ігоря Барського, цього року тоннаж може становити 1 мільйон тонн, якщо буде збудовано новий зерноперевантажувальний комплекс. У жовтні порт обробив 5 млн тонн вантажів, що на 9% більше, ніж роком раніше. Маріуполь, розташований за 25 км на захід від лінії фронту, є головним портом Донецької області.

  • Другий магазин IKEA в Києві відкриється цієї осені разом з відкриттям Ocean Mall, заявив вчора девелопер Вагіф Алієв з нагоди відкриття першого в Україні магазину IKEA у своєму Blockbuster Mall. Через карантинні обмеження відвідувачі потрапляють у нову IKEA через систему бронювання, яка відправляє SMS на мобільний телефон. У новому магазині площею 5 тис. квадратних метрів одночасно можуть перебувати тільки 500 покупців. Мер Кличко привітав вчорашнє відкриття, сказавши: «Це позитивний сигнал, необхідний для залучення інших міжнародних інвесторів».

  • Цього місяця починається трирічна реконструкція вінницького аеропорту та злітно-посадкової смуги вартістю $57 млн. Проєктувальники чекають, що він стане великим аеропортом у центральній Україні, обслуговуючи 500 тис. пасажирів на рік, що в 10 разів перевищує обсяг 2019 року. «Вінницький аеропорт охоплює територію з понад 6 мільйонів жителів регіону», — повідомив керівник Державного агентства з будівництва інфраструктури «Укрінфрапроект» Кирило Хомяков. «Модернізація аеропорту створить нові робочі місця, збільшить туристичний потенціал і зробить внесок в економіку регіону». Wizz Air обговорила з владою міста запуск рейсів з Вінниці до Берліна, Будапешта, Відня і Варшави.

  • Щоб залучити виробництва в Вінницький індустріальний парк площею 35 га, менеджери парку пропонують безкоштовне підключення електромереж. Це стало можливим завдяки розташованій у Вінниці компанії Kness Group, яка інвестує $10 млн у будівництво спеціальної системи енергопостачання парку.

Від редактора:

Чудово, що Всесвітній банк спирався на світовий досвід, щоб залучити приватні компанії до будівництва доріг. Але є ложка дьогтю: безліч іноземних виробників сонячної і вітряної енергії заманюють в Україну з обіцянками високих тарифів, а потім уряд Зеленського заявив, що зелені тарифи були «тарифами Порошенка». (Власне, це були тарифи Януковича). Поставити на колеса 100-метрову вітряну турбіну і підштовхнути її до західного кордону так само неможливо, як і скрутити 100 км асфальтованої дороги і відвезти її назад до Франції. Якщо іноземці збираються інвестувати в нерухоме майно, Україні необхідно дотримуватися умов контрактів.

Стисло і зрозуміло — щоденний моніторинг ділових новин. Публікується в партнерстві з Ukrainian Business News (UBN). Републікацію повної версії тексту заборонено.

Натисніть підписатися, щоб отримувати ранкову розсилку UBN з новинами, заснованими на фактах, для інвесторів та інвестиційних менеджерів в Україні.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X