Якими будуть наші робочі місця в 2021. Що зміниться в коворкінгах?

17 грудня 2020, 13:40

Час zoom out. Розвиток ринку офісної нерухомості — уроки Європи та України.

Цього року галузева конференція Coworking Europe пройшла в онлайн-форматі. Для власників комерційної нерухомості це був шанс поділитися досвідом з колегами та дізнатися, що відбувається в цьому сегменті бізнесу в Європі.

Відео дня

Будь-який колектив — це окрема спільнота, а офіс — місце проживання з корпоративними традиціями і звичками. Співробітники, подібно до аборигенів, освоюють робоче місце і обживаються настільки, що офіс перетворюється на персональне місто. Як і будь-який населений пункт, не кожен з них може похвалитися якісною інфраструктурою. Іноді брак тих чи інших благ ускладнює роботу. Це як жити в віддаленому куточку країни, скажімо, в горах, без інтернету і сучасних технологій. Які перспективи в такому містечку? Вже точно задумаєтеся про переїзд в мегаполіс — за новими можливостями і комфортом.

По всьому світу у понад 14 тис. коворкінгів кількість резидентів скоротилася на 41%

З початком пандемії деякі традиційні офіси перетворилися на міста-примари — такі ж пустельні і мляві. Той, хто спочатку будував екосистему з прицілом на гнучкість, сьогодні зустрічає нових «жителів» — клієнтів, які втомилися від домашньої ізоляції. Я говорю про робочі простори нового типу — з розвиненим сервісом, безпечними умовами роботи і гнучкими орендними ставками.

Уже недостатньо володіти комерційною нерухомістю, щоб залучати великі бізнеси. Важливо розуміти їхні потреби і встигнути запропонувати їм необхідні послуги до того, як про них попросять клієнти. У гіршому випадку вони підуть шукати їх в іншому місці.

Офіси та пандемія: що відбувається на європейському ринку

Стільки б не говорили про розвиток IT-сфери та e-commerce під час пандемії, тут нема тих, що однозначно перемогли. Не можна заперечувати глобальні втрати від карантину. Навіть на вигляд успішна індустрія комерційної нерухомості зазнає збитків. У цьому році на галузевій онлайн-конференції Coworking Europe озвучили приголомшливу статистику: по всьому світу у понад 14 тис. коворкінгів кількість резидентів скоротилася на 41%.

В Європі карантин не поспішають скасовувати. З огляду на нинішнє зростання захворюваності, всі сектори економіки зобов’язані дотримуватися соціальної дистанції і за можливості ввести віддалений формат роботи. Ми нескоро побачимо натовпи співробітників, щасливих після повернення в офіси. Але, судячи з меседжів конференції, наступного року корпорації більш рішуче налаштовані перейти в коворкінг і відкриті до альтернативних рішень для роботи поза домом. Все-таки для більшості професій «віддалена робота» не означає 100% ефективності і захопленості справою. Ніхто з нас не застрахований від прокрастинації. Home office — не панацея. People need people — ось ключ до продуктивної праці.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Office as a service та інші COVID-тренди нерухомості

Учасники європейського ринку спостерігають тренд на коворкінги у спальних районах. Люди уникають тривалих поїздок в громадському транспорті, тому вибирають місця для роботи ближче до дому.

Так з’явилася децентралізація офісів: штаб-квартири компаній розташовані в центрі міста, а інші офіси розкидані в різних районах. Схожий принцип ввели італійські коворкінги. Одна з найбільших мереж місцевих коворкінгів розділила кілька тисяч клієнтів на невеликі групи і розмістила їх у 25-ти офісах. До пандемії компанія часто влаштовувала бізнес-сніданки і презентації. Поки масштабні заходи під забороною, резидентам пропонують робочі місця на свіжому повітрі. Так вдається скоротити кількість людей в межах одного залу. Через локдаун коворкінг втратив 30% виручки, але отримав довіру нових клієнтів.

Компанія інвестувала в окремі конференц-зали для педагогів і учнів університетів. На карантині навчальні заклади закриті, але викладачі так само потребують обладнаних робочих зон, а студенти — затишних і тихих приміщень для навчання.

Office as a service is a new normal — тенденція, за якою майбутнє нерухомості. Той, хто будує бізнес на коворкінгах за принципом: «Ось тут у нас кава, а тут вішалка, беріть» — ризикує різко втратити лояльність аудиторії. Саме зараз людям потрібен більш людяний підхід. Наприклад, глобальна мережа WeWork як підтримку малого бізнесу запропонувала невеликим командам безкоштовні місця в своїх коворкінгах. А їхній новий сервіс OnDemand забезпечує швидкий доступ до +800 точок WeWork по всьому світу за доступними цінами ($29 на день $10 за місяць).

Обов’язкове носіння масок, посилена дезінфекція, рекомендації щодо соціальної дистанції і організація одностороннього переміщення по будівлі, щоб уникнути черг — реальність, в якій ми проживемо найближчий час. Але за своєю природою ми — істоти соціальні. Звичайно, всі вживають заходів безпеки та зайвий раз краще посидять у квартирі. Однак кожен рано чи пізно почне шукати варіанти залишатися на зв’язку з іншими людьми. Особисто я в цьому бачу безліч можливостей для коворкінгу. Перш за все — створювати корпоративні хаби з усім необхідним — від власних кафе до камерних спортивних студій і лаунж-зон з відкритою терасою. Офіси давно перестали бути виключно місцем для роботи. Це — цілі міста. Облаштовуймо їх грамотно.

Судячи з європейських тенденцій, офіси трансформуються в багатопланові креативні простори — для роботи, відпочинку, творчості та спілкування. Формат open space коворкінгів замінять автономні офісні блоки, обладнані під потреби конкретних команд. Як і раніше, залишаться затребуваними загальні зони — лаунж, кухні, переговорні і скайп-кімнати. З досвіду Creative States, наші резиденти воліють все ж працювати з локацій. Відвідування офісу, нехай іноді й позмінне, рятує розділені команди від рутини на віддаленні. Гнучкість самого формату, дотримання всіх норм безпеки, ком’юніті — все це сприяє більш високій продуктивності команд. Які, до речі, приходять не стільки за робочими умовами, скільки за атмосферою креативу і командним духом.

Світовий ринок офісної нерухомості і, зокрема, коворкінгові оператори довели резонність кастомізованого підходу. Перш за все, це гнучка орендна ставка, безпечні умови і можливість отримати «офіс під ключ» — щоб відразу зайти і працювати. Без зайвих витрат на ремонт і облаштування кабінетів. Юридичний супровід, найм і розвиток персоналу, закупівлі, бухгалтерія, IT-підтримка, івент-менеджмент, тревел-консьєрж — все це вже стає невіддільною частиною якісного продукту.

2021-й — рік гнучких офісів

Розвивайте наявні сервіси і придумуйте нові. Не обмежуйтеся стандартними пропозиціями у вигляді безлімітної кави або високошвидкісного Wi-Fi. Це взагалі само собою зрозуміло. Уявіть, що ви потрапляєте в ресторан, де є тільки один вид закусок, одна основна страва, десерт і єдиний напій. Навряд чи ви надовго залишитеся клієнтом закладу. Так і в коворкінгу. Робіть кожну ідею багатофункціональною і водночас заточеною під конкретного споживача. В умовах COVID-19 вистачає обмежень, але чи це не найкращий час, щоб впровадити нові більш яскраві, нестандартні офісні рішення?

Той, хто спочатку будував екосистему з прицілом на гнучкість, сьогодні зустрічає нових «жителів» — клієнтів, які втомилися від домашньої ізоляції

Професорка Стенфордського університету Тіна Силіг одного разу сказала: «Бути підприємцем — це не про перетворення лимонів на лимонад. Це про перетворення лимонаду на гелікоптери». У 2020-му саме на це схожа робота багатьох моїх колег і моя зокрема. Ми планували присвятити цей рік виходу на європейський ринок. Але у коронавірусу щодо цього були свої плани. Тому всі сили кинули на збереження бізнесу і утримання провідної позиції серед бізнес-коворкінгів в Україні. За час пандемії ми збільшили портфель власних проєктів до чотирьох локацій у Києві і Дніпрі і понад 2 тис. робочих місць. Ще два проєкти — в розробці. Зараз ми управляємо 12 тис. м² площ і наступного року плануємо вийти на 18 тис. м². Прогнозувати що-небудь — справа невдячна, але амбіції та мотивацію зберігаємо.

Відродження коворкінгів вже йде повним ходом. Вся інфраструктура подібних офісних конструкцій стане максимально гнучкою й адаптивною під потреби кожної компанії. Пандемія прискорила перехід до нового формату офісів, хоча цей процес і раніше був неминучий. Зростання ринку стимулюють проєкти з правильно сформованими екосистемою і механізмом взаємодії з клієнтами. Останні консерватори зі скрипом прийняли технореволюцію і теж дивляться в бік гнучких рішень. Це не може не тішити. Вважаю, що сьогодні саме ці фактори відіграють ключову роль у розвитку комерційної нерухомості.

Показати ще новини
Радіо НВ
X