Карантин. Що буде з цінами на бензин і дизель?

23 березня 2020, 12:15

Спілкувався з топ-менеджерами та власниками великих мереж АЗС. Всі повідомили про початок падіння продажів з середини тижня на 15%, на вихідних — на 20% і більше, в порівнянні з попередньою суботою

Найбільший спад — 40% — в західних регіонах. У лідерах Закарпаття та Чернівці. На станціях в районі прикордонних переходів продажі знизилися на 90%. 

Очікування теж більш-менш однакові  зниження реалізації в квітні на 40-50%. Це вельми оптимістично, враховуючи те, що в Італії заправки втратили 70-80%. А ось де немає єдності, так це в прогнозах щодо тривалості цієї... так би мовити... ситуації. Скажімо так, менше ніж на чотири місяці вже не налаштований ніхто. 

Відео дня

Що це означатиме?

Перш за все закриття станцій з малими протоками. Таких, я вважаю, 25% щонайменше. Відверто кажучи, мені невідомо, як вони виживали досі, але тепер перебування на карантині для них неминуче. Також вважаю, що вони будуть скуплені більш розвиненими колегами, та про це вже якось іншим разом.

Ще 10-15%  в групі ризику. Наприклад, який сенс в роботі прикордонних станцій, якщо кордон закрито, а місцеве населення, яке жило в основному за рахунок човникових поїздок, почало дотримуватися режиму використання не надто великих запасів. 

Про постачання. Паливом всі будуть забезпечені, його і раніше було вдосталь, а тепер в зв'язку з форс-мажором імпортери відмовлятимуться від поставок за тривалими договорами.

Про ціни. Почнімо з того, що падіння цін на березневі поставки для роздрібу вони по суті лютневі) з'їла девальвація (зміцнення долара з 24 до 27 з гаком грн/л).

На квітень я закладаю долар по 30 грн (даруйте за песимізм). Розрахунок показує потенціал зниження по бензину на 3 грн/л, дизельного палива — на 2,5. (спеціально для оптимістів: якщо долар буде по 28, тоді 4,2 і 3,7 грн/л відповідно).

Для довідки: якби не провал курсу, падіння цін на нафту і нафтопродукти в світі дало б зниження закупівельних цін в квітні на 6 і 5,5 грн/л для бензину і ДП відповідно.

Насправді, чи буде курс 30 або 28, байдуже. І ось чому.

До діючих роздрібних цін розраховане зниження має становити 10-15%. Але, як зазначалося вище, продажі у всіх мережах вже провалилися на 20%. Ситуація погіршується з кожним днем і до квітня це буде більше 30%. Водночас зростають витрати на експлуатацію АЗС: індивідуальна доставка співробітників на робоче місце, забезпечення засобами захисту, постійна дезінфекція приміщень, інші «карантинні» заходи. І до того ж  зниження виручки в кафе і магазинах.

Іншими словами, постійні витрати залишаються, до них додаються чималі «карантинні» і при цьому доходи (читай продажу) зменшуються.

Як зберегти бізнес (читай людей)?

Відповідь універсальна для будь-якого бізнесу — тільки за рахунок збільшення націнки. Якщо березневий потенціал зниження з'їла девальвація, то сьогодні економіку АЗС вже щосили з'їдає крах продажів. Особисто я вбачаю, що цінова стабільність стане дуже непоганим варіантом за даної ситуації, вже точно краще, ніж зростання, як на інші товари. Якщо вдасться зупинити просідання гривні, на мою думку, невелике зниження стане більш імовірним. У доларовому еквіваленті падіння буде в будь-якому випадку. 

Я звернув увагу також на те, що постачання і ціни, якими зазвичай живе ринок, сьогодні це не перше і навіть не друге питання на поточному галузевому порядку денному. Всі шукають способи захистити персонал, клієнтуру і дедалі більше включаються в закупівлі товарів і послуг екстреної необхідності для потреб громад. Тут стане в пригоді накопичений за останній рік "жирок". Будемо стежити за цією діяльністю, там хороший потенціал.

Показати ще новини
Радіо НВ
X