Що відбувається на АЗС — продажі, ціни, прогнози

13 квітня 2020, 11:10

Паливний ринок: перше плато і купа запитань

Ринок нафтопродуктів продовжує занурюватися в карантин. Після перших двох тижнів, протягом яких АЗС втратили 20—40% продажів, вони стабілізувалися.

Продажі

Найбільші втрати припадають на бензин, який переважно використовують приватні автовласники. Меншою мірою спад торкнувся дизпалива, яке споживає здебільшого комерційний і промисловий транспорт. Хоча і невеликі «дизельні» втрати на рівні 10−20% — це страшний сон власників автозаправок ще місяць тому.

Відео дня

До речі, основні оптовики на квітень знизили плани закупівель саме на 20%. Попит підтримують аграрії, які вийшли на поля.

Географічно найбільше зниження реалізації трейдери одноголосно відзначають у Чернівецькій і Закарпатській областях.

Провалилося і громадське харчування — у середньому на 40%. Але подекуди підросли продажі кави, в інших місцях їїї більше не наливають. У багатьох регіонах місцева влада вимагає припинити цю роботу на АЗС.

У пристанційних магазинах ситуація дещо краща. По-перше, відвідувачі станцій вважають за краще відразу купити те, за чим потрібно їхати вдо великого магазину або просто в інше місце. По-друге, непогано почуваються ті, хто вчасно зорієнтувався і розширив номенклатуру в магазинах за рахунок «Ккарантинних» позицій — крупи, маски, антисептики.

Ціни

Падіння йде повільно і впевнено. З початку карантину 12 березня 2020 р.) дизпаливо втратило 1,9 грн/л (7,4%), бензин А-95 — 2,0 грн/л (7,1%), зріджений газ — 1,0 грн/л (8,9%). Якщо у валютному еквіваленті він у ціні пального займає до 90%) ціни протягом цього періоду знизилися на ДП 0,11 $/л (11,5%), бензин А-95 — 0,12 $/л (11,6%), зріджений газ — 0,05 $/л (12,9%).

Основний двигун процесу — станції економ-сегмента. Є дві причини: ці мережі не тримають великих запасів, працюють «з коліс», тобто купують на оптовому ринку, де ціни першими реагують на зовнішню кон’юнктуру. Наприклад, дизпаливо вже коштує дешевше 15 грн/л. Тож на моменті маржа дозволяє йти вниз ву надії відкусити у конкурентів трохи продажів в умовах їх повсюдного падіння.

Ще один стимул активніше ворушитися дискаунтерам — активізація основного конкурента в особі нелегалів. Нагадаю, минуломуго січня Кабмін непогано зачистив «тінь», але як тільки вірус послабив хватку, а закупівельні ціни різко провалилися — все повернулося. Цьому контингенту без персоналу, карантинних заходів, касових апаратів та іншої нісенітниці сьогодні живеться дуже непогано. Їм же в касу — поступове обміління кишень споживачів, які шукатимуть дешевше паливо.

Що ж до великих гравців, то вони змушені тримати 2−3−4 тижневий запас палива, ці «слони» вміють танцювати, але не люблять. Керівництво трьох великих роздрібних мереж, з якими мені вдалося переговорити за останні два дні, говорить, що в їхній системі ще не було жодної тонни дешевих квітневих ресурсів, продовжують отримувати березневі. Але процес іде, а це значить, хочуть вони того чи ні, доведеться повзти слідом за дискаунтерами.

Прогнози

Українські заправки лише на початку шляху. За словами Адама Сікорські, глави енергетичного холдингу UNIMOT, яка координує мережу AVIA по всій Європі, в Італії роздрібні продажі нафтопродуктів впали на 90%, в Іспанії — 70−80%, Нідерланди і Франція — 50−60%. Приблизно однаково ми йдемо з Польщею — падіння на 20−25%. Так що нинішня стабілізація, найімовірніше, тимчасова, у міру посилення карантину пік ще попереду, як всі, напевно, розуміють) продажі падатимуть. Погіршать ситуацію майбутні свята.

За цінами. З одного боку, сховища наповнюються дешевим продуктом. Приблизно 2−3 грн на літрі — цілком відчутний потенціал зниження, який підкріплений зміцнілою гривнею. З іншого боку — очікуване падіння збільшуватиме питому собівартість кожного літра. Немає ясності і з майбутнім валюти: як розцінювати 16 тис. правок до «антиколомойського» закону? Це вже кінець роботи з МВФ? А що тоді з курсом? 30 за долар? 35? 40?.. Тоді вже буде не до зниження цін на паливо.

І над усім цим ситуація з домовленостями нафтовидобувних країн: заяв багато, а що конкретно — незрозуміло. Ринок очікує відскок цін, але чи буде він, і яким, побачимо наступного тижня. Перша реакція світового ринку на новини — практично ніяка.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X