Чому дорожчають автомобілі та коли зростання цін може зупинитися

8 грудня 2021, 18:53

Глобальний дефіцит напівпровідників, що розпочався у першому кварталі 2021 року, зупинив збірні лінії по всьому світу.

Ford скоротив обсяги виробництва. У Stellantis (Opel, Peugeot і Chrysler) заявили, що виготовлять на 1,4 млн автомобілів менше, ніж планувалося. Nissan планує призупинити роботу на заводах у Мексиці через брак чипів. General Motors прогнозує втрату виторгу близько $2 млрд.

Відео дня

Внаслідок чого виникла криза напівпровідників

У перші місяці пандемії COVID-19 продажі автомобілів впали на 80% у Європі, на 70% у Китаї та майже на 50% в Америці. Відсутність попиту на нові автомобілі закрила автомобільні заводи та відправила додому мільйони робітників, а замовлення на напівпровідники різко знизилися.

Але після першої хвилі пандемії порушені ланцюжки поставок та виробництва, а також сплеск попиту, спричинений зміною навичок споживачів, спровокували глобальний дефіцит напівпровідників.

Розвиток технологій + гіперкомпенсація нестачі споживання + відсутність нових потужностей = криза напівпровідників

Великі автовиробники оголосили про значне скорочення виробництв, що знизило очікуваний виторг на мільярди доларів.

Чому криза вплинула на всю світову автопромисловість

Напівпровідники використовуються під час виробництва автомобілів. І не просто використовуються: залежно від моделі електроніка може становити до 50% від усієї вартості автомобіля. Датчики тиску палива, цифрові спідометри, навігаційні дисплеї, системи допомоги водієві, та й банальне включення поворотника та двірників — все це працює завдяки різноманітним чіпам.

Нестача запасних частин електроніки безпосередньо вплинула скорочення виробництва автомобілів. Більше того, автовиробники не можуть замовити навіть достатньо комплектуючих для того, щоб зібрати автомобілі. І криза зачепила всіх автовиробників, незалежно від країни, марки та преміальності сегмента.

Як криза вплинула на ринок нових машин

Пропозиція значно скоротилася. До того ж, утворилися черги, що призвело до зростання очікування автомобіля: на замовлення можна чекати машину від півтора-двох до шести-дев'яти місяців — залежно від марки і моделі. Зросла вартість, на деякі моделі у 2−3 рази.

За різними оцінками, дисбаланс попиту та пропозиції на напівпровідники спостерігатиметься мінімум до кінця 2023 року.

Згідно зі звітом AlixPartners, брак мікросхем коштував автомобільному бізнесу виручки 110 мільярдів доларів у 2021 році. Більше того, багато салонів почали пасивно наживатися на дефіциті. Наприклад, ви не можете купити машину без величезної кількості додаткових функцій, які вам не потрібні. Або купуєте машину з доплатою, або не купуєте взагалі.

Як криза вплинула на ринок б/в машин

Вживані машини стали дорожчати. Поки що немає божевільного подорожчання як на ринку нових автомобілів, але спостерігається зростання як на українському, так і на американському ринку, яке пішло вгору буквально через 3 місяці з моменту початку пандемії.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Якщо до пандемії Getmancar для поповнення автопарку купував Volkswagen Jetta за $2700−3300, зараз стандартна ціна такої машини — $3800−4500, і ми не беремо до уваги подальший ремонт та супутні витрати. Крім дефіциту, на подорожчання вплинуло зменшення трафіку за умов локдауну. Найменше трафіку — менше аварійних ситуацій. А отже, зниження надходження битих машин на вторинний ринок. Відповідно, скорочення пропозиції при попиті, що не змінюється.

Як справи зараз на ринку напівпровідників

Багато автовиробників досі працюють у кризовому режимі, і мало хто чекає швидкого вирішення. Наприклад, деякі моделі Ford поставлялися з відсутніми функціями ( у майбутньому планується їх модернізація), а Mercedes-Benz змушений був тимчасово скоротити список додаткового устаткування деяких моделях, щоб мінімізувати затримки.

Глобальний дефіцит навряд чи вирішиться найближчим часом: це пов’язано зі складнощами виробництва напівпровідників та попитом на складніші мікросхеми. За різними оцінками, дисбаланс попиту та пропозиції на напівпровідники спостерігатиметься мінімум до кінця 2023 року.

Що робиться для подолання дисбалансу

Головний операційний директор Hyundai заявив, що компанія планує розробити власні напівпровідники, щоб зменшити залежність від зовнішніх виробників мікросхем. А згідно з Bloomberg найбільший китайський виробник мікросхем SMIC інвестує $11,22 млрд у будівництво нових заводів під Шанхаєм та в Шеньчжені.

Загалом світова криза напівпровідників оголила крихкість ланцюжка поставок, а також залежність корпорацій від окремих постачальників та цілих країн. Наразі в Америці ведуться переговори про будівництво заводу всередині країни, щоб не залишати один із найважливіших важелів контролю над економікою в Азії.

Прогнози

Зростання вартості автомобілів, як нових, так і б/в триватиме. Пам’ятаєте про 2023-й? Ось стільки і спостерігатиметься зростання як мінімум.

Поступове зменшення потоку вживаного авто зі США в Україну. Вже зараз потік відчутно вичерпався.

Поради

Якщо ви не купували особисте авто — саме час.

Ціни на б/в авто вже пішли вгору, але ще можна впіймати теплі дні. Плюс у разі зростання ціни, амортизаційна складова зменшиться або стане позитивною. Наприклад, купили за $9000, через 2 роки продали за $8700−9000, тобто маленька амортизація або навіть нульова. Чому? Зростання вартості авто на ринку.

Саме час інвестувати у авто. Здача авто в оренду, що забезпечує пасивний дохід. Сервіси таксі, оренди та каршерингу ростуть як гриби — вивчіть пропозиції на ринку та прибутковість.

Перепродаж із приростом. З урахуванням зростання цін на ринку та дефіциту пропозиції можна зловити хвилю і вийти в дуже добрий плюс. Зачекайте, затримайте, продавайте. Але довго не тримайте, це на кілька років, максимум.

Показати ще новини
Радіо NV
X