Що означає від'ємна ціна на нафту

21 квітня 2020, 09:03

Підсумки біржових торгів нафтою в понеділок увійдуть до підручників

Ринок ф’ючерсів на нафту марки WTI (West Texas Intermediate) з поставкою в травні в понеділок, 20 квітня, відкрився на Нью-Йоркській товарній біржі (New York Mercantile Exchange — NYMEX) на рівні $17.73 за барель WTI.

Відео дня

Потім вранці за Вашингтоном ціни обвалилися на 83% до $2.96 за барель. Станом на 13:00 за Вашингтоном ціна впала до рівня в менш $1 на цей момент — найнижчий рівень в історії. О 14:00 за Вашингтоном ціна впала до 6 центів -99.67% за один день. але потім відбувся невеликий відскік у бік 20−30 центів.

Ближче до обіду ціна пішла в мінус, в сенсі нижче нуля — тобто продавці ф’ючерсів тепер фактично повинні доплачувати покупцям за покупку нафти.

Ветерани ринку говорять, що такого дійсно ніколи не було в історії

Близько 15:00 ціна впала в піке: до $-37.63 за барель, але потім відскочила до -25−26 і з божевільною волатильністю крутилася в діапазоні між $ -40 і $ -20 за барель.

Мінімальний рівень за день був $ -40.32 за барель — це абсолютний історичний мінімум за весь час видобутку нафти з кінця XIX століття.

Увечері ринок ф’ючерсів на WTI з поставкою в травні закрився на рівні $ -37.63 за барель, т. Е. $ -55.90 за день (-312% за день).

Особисто я такого в житті ніколи не бачив і про таке не читав. Ветерани ринку говорять, що такого дійсно ніколи не було в історії.

Для того, щоб зрозуміти причини падіння ціни нафти, необхідно зробити кілька застережень:

 — в цілому ситуація в понеділок стосувалася не всієї нафти, а тільки сирої нафти WTI (West Texas Intermediate); За даними Reuters, ввечері також в мінус пішли і котирування нафти на європейському спот-ринку, але не так катастрофічно для Urals і Brent.

 — інструмент, за яким ми спостерігали в понеділок — це ф’ючерс на WTI, який торгується на NYMEX з тікером CL; Ф’ючерси на Brent і Urals теж знизилися, але не так значно;

 — особливість цього інструменту — це не фінансовий (спекулятивний) інструмент, де розрахунок відбувається тільки в грошах залежно від того, хто краще вгадав курс на певну дату. CL — це поставний контракт (This contract is settled physically), тобто той, хто його продає (Short side), зобов’язаний поставити нафту покупцеві (Long side), який зобов’язаний її фізично прийняти (для нафти Brent таких жорстких умов немає). Іншими словами: продавець повинен мати нафту, а покупець повинен мати законтрактовані фізичні сховища для закачування купленої нафти, швидше за все в Cushing в Оклахомі — саме цей порт використовується найчастіше для відвантаження нафти WTI;

 — ми говоримо про ціну ф’ючерсів на поставку саме в травні 2020. Ціна на червневий контракт на поставку нафти WTI в понеділок знизилася не так значно: на 14,1%, до $21,5 за барель.

 — тобто підсумовуючи — ми говоримо про специфічний актив: ф’ючерсні контракти, що торгуються на NYMEX (тікер CL), на фізичне постачання нафти марки WTI в травні 2020. Це важливо запам’ятати.

Отже, які були причини падіння? Думки експертів крутяться навколо наступних основних факторів:

 — Падіння попиту на нафту в зв’язку зі всесвітнім карантином знизило побутове споживання, зокрема у зв’язку із закінченням опалювального сезону. Автовласники зменшили споживання в рази. Важливим фактором також є обмеження пасажирських і промислових авіарейсів. У багатьох країнах спад економічної активності теж знижує попит на енергетичні commodities;

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

 — Подальше зростання пропозиції нафти на ринку. Ця частина рівняння почалася з моменту, коли на тлі зниження попиту країни-члени ОПЕК+ планували знизити видобуток нафти, але так і не змогли домовитися. Росія вийшла з угоди ОПЕК+, а Саудівська Аравія замість зниження видобутку, вирішила його підвищити. За Саудівською Аравією такий же крок зробили й інші учасники картелю, побоюючись зниження цін в майбутньому і бажаючи продати більше нафти прямо зараз.

Ми говоримо про специфічний актив: ф’ючерсні контракти, що торгуються на NYMEX (тікер CL), на фізичне постачання нафти марки WTI в травні 2020

Таке скоординоване безумство призвело до подальшого обвалу цін на нафту до двадцятирічних мінімумів. 10 днів тому країни ОПЕК+ все ж досягли нових принципових домовленостей про умови скорочення видобутку нафти (десь на 10%). Але ці домовленості почнуть діяти тільки з травня, і відповідно до них країни тільки поступово будуть знижувати видобуток. А нафту треба завантажувати в сховища прямо зараз, коли видобуток все ще великий. Варто сказати, що більшість експертів вважає, що зниження на 9.7 млн барелів на добу вже не допоможе стабілізації ринку, і ОПЕК треба знову зустрічатися для нової угоди.

— Як результат величезне перевищення пропозиції над попитом прямо зараз, яке треба або переробляти (WTI crude oil — це сира нафта), або зберігати, чекаючи більшого попиту в майбутньому. За даними Міненерго США, добові обсяги переробки нафти знижуються вже другий тиждень поспіль, запаси нафти за минулий тиждень виросли на 19,25 млн барелів, перевершивши очікування експертів у півтора разу. А ми пам’ятаємо, що, якщо ви купили цей контракт, то нафту треба кудись закачувати, а закачувати нікуди — сховища нафти забиті. Зливати в океан теж не варіант.

 — Додатковий негатив ринку додає той факт, що в танкерах, які борознять морські простори від Сінгапуру до Нью Йорка, також вже накопичилися рекордні 160 млн барелів сирої нафти (тобто замість логістичної функції танкери зараз використовуються як пересувні сховища, не особливо поспішають в порт призначення — їх просто ніде розвантажувати).

І тоді запитання: а чому падіння сталося саме в цей чорний нафтовий понеділок?

 — Справа в тому, що для більшості торговців ф’ючерси все ж — інструмент хеджування ціни, а для когось — інструмент спекуляції;

 — Ті ф’ючерсні контракти на травень, за якими ми спостерігали, перестають торгуватися 21 квітня, то тобто понеділок, 20 квітня був останнім днем їх торгів;

 — Самі собою ф’ючерси були на руках тих, хто планував купити нафту, і у тих, хто просто хеджував свої ризики; на тлі зниження цін на нафту протягом останніх тижнів ті, хто тримали ф’ючерси в своїх портфелях для хеджування, вирішили їх продати, і понеділок 20 квітня був останнім днем, коли вони могли це зробити; їм потрібно було або продати ф’ючерси, або брати на себе зобов’язання фізично купити нафту;

 — Але покупців особливо не було. Більш того, ті торговці, хто планував купити нафту WTI для себе з поставкою в травні, зрозуміли, що їм буде важко знайти фізичні сховища для зберігання сирої нафти — як я говорив, всі сховища заповнені. Не спалювати ж її в факелах.

 — Тому знову-таки цей день став чорним для ринку нафти тому, що одномоментно не співпали попит і пропозиція, а обмеження в обсягах сховищ не змогли компенсувати цей розрив.

І тоді третє запитання: а що означають негативні ціни на нафту?

 — Ми всі пам’ятаємо з економічної теорії проблему постійних витрат в період кризи — змінні витрати знижуються зі зниженням виробництва, але постійні витрати залишаються;

 — Динаміка цін в понеділок показала, що для деяких нафтовидобувних компаній дешевше продати нафту за будь-яку ціну зараз, ніж зупиняти видобуток і консервувати свердловини; навіть за негативною ціною.

 — Негативна ціна на ф’ючерс означала таке: продавець ф’ючерсного контракту доплатить понад $30 покупцеві контракту за те, що той купить у нього сиру нафту і потім її закачає в якісь свої законтрактовані сховища;

Цей день став чорним для ринку нафти тому, що одномоментно не співпали попит і пропозиція, а обмеження в обсягах сховищ не змогли компенсувати цей розрив

 — В принципі такі ситуації з негативною ціною ф’ючерсних контрактів іноді бувають — в таких випадках продавці просто розраховують свої альтернативні витрати володіння контрактом, і в разі, якщо ці витрати вище, ніж втрати від негативної ціни, можуть продавати активи нижче нуля, тобто доплачуючи покупцям.

 — Варто сказати, що для тих, хто мав, куди вивантажувати нафту, це була дуже прибуткова операція.

Що далі?

Я б поки що не ретранслював цю одноденну аномалію на майбутнє нафтового ринку. Для його розвитку є багато додаткових чинників: подальші дії ОПЕК+ щодо обмеження видобутку, тривалість COVID-кризи і всесвітнього локдауну, поступове нарощування економічної активності в різних частинах світу, та й вплив зелених технологій не варто забувати. Ф’ючерси на червень перебувають на рівні 20+ доларів за барель.

Але що можна точно сказати: понеділок 20 квітня 2020 увійде в історію і буде описуватися в книгах. Та й останні місяці 2020 року обіцяють бути не менш захопливими.

Показати ще новини
Радіо NV
X